המהנדס שפוטר: "גוגל מתנהלת כמו כת"

לדברי דמור, שפוטר לאחר שפרסם עמדות שנויות במחלוקת כלפי נשים בעמק הסיליקון, גוגל מתנהלת כמו כת ● מסמכים ציבוריים מראים שה-"כת" הזו תרמה כסף גם לארגונים שדעותיהם אינן כגון אלה שביטאה בפרשה - אלא כשל דמור

גוגל. צילום: BigStock

ג'יימס דמור, המהנדס שפוטר מגוגל (Google) לאחר שביטא את דעותיו מעוררות המחלוקת כלפי נשים בעמק הסיליקון, משיב אש: לדבריו, עובדי גוגל הם כת, שאצל רבים מהם, העבודה היא חלק מרכזי בזהות.

סיפור המעשה החל במזכר פנימי שפרסם דמור בין עובדי גוגל, ובו ביטא את דעתו שלפיהן נשים פחות מצליחות בעמק הסיליקון בגלל השוני הביולוגי שקיים ביניהן לבין גברים. המסמך של דמור הצית אש שהתפשטה בגוגל כבשדה קוצים והבעירה מחלוקות ודיונים על מלחמות תרבות, שוויון בין המגדרים ועל הגיוון הקונספטואלי של עמק הסיליקון.

מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, שלח מייל לעובדים ובו כתב כי "חלקים מהדברים מפרים את קוד ההתנהגות שלנו וחוצים את הקו, בכך שהם מקדמים סטריאוטיפים מגדריים מזיקים במקום העבודה שלנו". פיצ'אי הוסיף ושטח את משנת החברה הנחרצת כשאמר ש-"לכתוב שלקבוצה מהעובדים שלנו יש תכונות שעושות אותם מתאימים פחות, מבחינה ביולוגית, לעבודה הזו זה פוגע ולא בסדר".

"מחוקי הכת: אסור להאמין במה שמותר לממן"

דמור המפוטר ערך בתגובה השוואה בין מקום עבודתו הקודם לכת. בטור דעה שפרסם בוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), ושכותרתו "למה פוטרתי על ידי גוגל", כתב המהנדס כי ענקית הטכנולוגיה היא "חלל מהדהד אינטנסיבי, במיוחד כיוון שהיא נמצאת באמצע עמק הסיליקון והיא, כמקום עבודה, מקיפה את כל החיים".

הוא הסביר כי "חלק (מהעובדים – ג"פ) אפילו חיים בקמפוס. בעבור רבים, כולל אותי, העבודה בגוגל היא חלק מרכזי בזהות שלהם – כמעט כמו כת שיש לה מנהיגים וקדושים משלה, שכולם מאמינים בצדקנות בסיסמה המקודשת 'אל תהיה רשע'". דמור טען בטור שלו כי המצב הזה יוצר סביבה שבה ניתן להשמיע רק דעות מאוד מסוימות, כפי שמוכחים פיטוריו.

גוגל תומכת בגופי ימין כדי להתקרב לממשל

לנוכח הדברים, עולה השאלה האם ה-"כת" הזאת היא בעלת דעות אחידות, פוליטיקלי קורקטיות. לגבי עובדי גוגל עצמם – אין לדעת, אבל החברה מימנה ומממנת במשך שנים קבוצות פוליטיות ימניות וחוגי חשיבה שמבטאים את אותו הרציונל שנמצא במסמך ובדבריו של דמור.

התמיכה בקבוצות אלה – שגוגל הציגה באופן פומבי כגופים שקיבלו ממנה תרומות – היא חלק ממסע פרסום נרחב יותר שערכה החברה בוושינגטון בכדי להשקיע בקשרים פוליטיים עם דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

אריק שמידט, יו"ר אלפבית (Alphabet), החברה האם של גוגל, והשגריר הלא רשמי שלה בבירת ארצות הברית, היה מקורב לדמוקרטים מובילים בימי ממשל אובמה. אבל עם בחירתו של דונלד טראמפ, וחידוש העניין בתחום ההגבלים העסקיים והאכיפה בארצות הברית ומחוצה לה, החלה גוגל לפלס את דרכה גם בכדי להגיע אל הפוליטיקאים השמרנים, שכבשו את השלטון.

טפסי גילוי נאות ציבוריים שפורסמו באתר Vice מעידים על כך שענקית החיפוש הוציאה 5.93 מיליון דולר ברבעון האחרון על הפעלתם של לוביסטים – סכום המהווה גידול של 40% לעומת זה שהושקע בשנה הקודמת, ושהוא כשלעצמו גבוה יותר מכל מה שמשקיע כל תאגיד אחר בעשייה דומה.

חלק נכבד מהכסף הגדול שמקדם את תדמיתה של גוגל בעיניי הפוליטיקאים נותני הטון של התקופה הולך לרפובליקנים שסדר היום הפוליטי השמרני שלהם מתנגש במקרים רבים עם מה שגוגל מאמינה בו – בעיקר עם קונספט הגיוון.

כך, למשל, בחודש יוני האחרון נתנה הענקית ממאונטיין וויו כסף לארגונים כמו American Enterprise Institute, מכון קאטו, Competitive Enterprise Institute, קרן המורשת ולזרוע הלובינג שלו, ה-Heritage Action. כמו כן, מפעילה גוגל תכנית למלגות מדיניות שמממנת את חבריהם של כמה מהארגונים הללו.

כל הארגונים שצוינו פרסמו מחקרים ועבודות או העסיקו אנשים שדוגלים במדיניות המבוססת בין היתר על הרעיון שהבדלים ביולוגיים בין המגדרים או הלאומים והמוצאים של בני האדם מסבירים באופן משמעותי את אופן פעולתה של החברה, ושניתן להשתמש בהם כדי להבין – ואף להצדיק – דפוסים קיימים של אפליה בחיים הפרטיים, בפוליטיקה ובמקום העבודה.

"אנחנו עובדים עם מספר גדול של קבוצות ברחבי הספקטרום האידיאולוגי, שלהן עמדות בנושאים כמו הצפנה, מעקב ותקנות אינטרנט", אמר דובר גוגל בתגובה. "כמובן שאנחנו לא מסכימים עם כל עמדה שכל ארגון או חוקר בקבוצות אלה הצהיר אי פעם בכל נושא. וגם הם לעתים קרובות לא מסכימים איתנו". הדובר סירב להגיב על מימון הקבוצות המסוימות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים