פייסבוק נתבעת בגין עידוד אפליה בדיור ובתעסוקה

הרשת החברתית נתבעת בשל אפליה לכאורה במציאת פתרונות דיור ותעסוקה, עקב היכולת שהיא מספקת למפרסמים למקד מודעות לאנשים בעלי "זיקות אתניות" ספציפיות

פייסבוק. צילום: BigStock

התביעה כנגד פייסבוק (Facebook), שהוגשה בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי של ארצות הברית המשרת את המחוז הצפוני של קליפורניה, מאשימה את החברה ממנלו פארק בהפרת חוקים פדרליים נגד אפליה בתחום הדיור והתעסוקה.

מגישי התביעה – קארן סאבג' מניו יורק, ויקטור אונוהה וסוזן-ז'ולייט מובליי מלואיזיאנה – מאשימים את פייסבוק על שאפשרה את פרסום מודעות הדיור והתעסוקה המפלות הללו, תוך הפרה של חוק הדיור ההוגן ושל חקיקה משנת 1964 למען שמירה על זכויות אזרחיות (Title VII of the Civil Rights Act).

עסקאות נדל"ן רק ללבני עור

הנושא עלה לכותרות לאחר שבחודש שעבר פרסם ארגון החדשות ללא כוונת הרווח, Pro Publica, ניתוח המוכיח כי הרשת החברתית מאפשרת למפרסמים למקד את חשיפת המודעות שלהם על בסיס "זיקה אתנית", או במלים אחרות – פייסבוק מאפשרת למפרסם להציע למשל למכירה עסקאות נדל"ן רק ללבני עור.

הניסוח בעמוד המודעות של פייסבוק, תחת ההגדרה הכוללת "קהל מצומצם" (Narrow audience), מציע למפרסמים "אל תכלול אנשים התואמים לפחות אחת מהתכונות הבאות" וכולל כאפשרויות בחירה את הקהלים: אפרו-אמריקנים, אמריקנים אסיאתיים, וכן ארבע קטגוריות של היספאנים.

רוכשי מודעות יכולים גם להוסיף התנהגויות או הקשר דמוגרפי שהם רוצים לכלול בסינון. התביעה מציינת כי אין אפשרות בפלטפורמה של פייסבוק לסנן מקהל היעד את הדמוגרפיה של "לבנים, או של אמריקנים ממוצא קווקזי".

פייסבוק טוענת – שיווק רב-תרבותי נפוץ בתעשיית הפרסום

מדיניות פייסבוק אוסרת את השימוש בכלי מיקוד המודעות שלה לצורך אפליית קבוצות גזעיות או אתניות. לדברי החברה, המיקוד נועד לאפשר למפרסמים לבדוק אסטרטגיות שיווק שונות ומתמקד בזיקות.

"התביעה היא חסרת כל בסיס לחלוטין ואנחנו נגן על עצמנו במרץ. שיווק רב-תרבותי הוא נוהג נפוץ בתעשיית הפרסום ומסייע למותגים להגיע לקהל עם פרסום רלוונטי יותר. המדיניות שלנו אינה מתירה להשתמש באפשרויות המיקוד שלנו לאפליה ודורשת ציות לחוק", אמרה דוברת פייסבוק, ז'נבייב גרדינה, בהצהרה לתקשורת.

בהנחיות של פייסבוק מציינת הרשת החברתית כי "מה שאנחנו מתייחסים אליו בקבוצות הזיקה האלו אינו המבנה הגנטי שלהן, אלא זיקתן לתרבויות שבהן הן מתעניינות". מנגד בתביעה נטען כי קבוצות זיקה מייצגות למעשה את הגזע, המין, המצב המשפחתי והמוצא הלאומי של המשתמשים.

התביעה מציינת כי אינה מבקשת מהנתבעים לסגור את פלטפורמת הפרסום (Ad Platform) של הרשת החברתית או את מנגנון "אל תכלול אנשים", אלא רק "לסיים את השימושים הבלתי חוקיים והאסורים של פונקציות אלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים