מהו גיבוי System State, ולמה הוא משמש?

בעלי עסקים, מנכ"לים, מנמ"רים ומנהלי רשת, צריכים להבין את החשיבות של גיבוי מסוג System State הזמין במערכת ההפעלה חלונות סרבר, וליישם תוכנית גיבוי נכונה לעניין זה

במערכת ההפעלה חלונות סרבר (Windows Server) בגרסאות 2003 ו-2008, קיימת אפשרות לבצע גיבוי מסוג System State. האפשרות הזו קיימת גם במערכות חלונות (Windows) אחרות, אולם אנחנו נתמקד בגרסת הסרבר, שנפוצה מאוד בארגונים בישראל. מטרת גיבוי ה-System State היא לקצר את זמני ההתאוששות של שרת שקרס, באמצעות שיחזור קבצי המערכת, פרטי המשתמשים ונתונים חשובים נוספים בצורה מהירה, ובכך לקצר מהותית את שלב ההתקנה של השרת מחדש.

גיבוי מסוג System State מבוצע על ידי כלי הגיבוי של מערכת ההפעלה. בגרסת 2003 נקרא הכלי NT Backup, והוא מכיל קבצי מערכת חשובים, את ה-Registry של מערכת ההפעלה וגם את ה-Active Directory במקרים שבהם מגבים שרת מסוג Domain Controller (או בקצרה: DC).

דוגמא לפקודה שמתאימה לגרסת 2003:
ntbackup backup systemstate /J "Backup Job 1" /F "C:\backup.bkf"

כפי שניתן לראות, המערכת שומרת את גיבוי ה-System State בקבצים מסוג BKF.

בגרסת 2008 R2, הציגה מיקרוסופט (Microsoft) לראשונה את כלי הגיבוי WBAdmin (ר"ת Windows Backup Admin), שמנהל את הגיבויים במערכת ההפעלה ומאפשר לבצע גיבויים מסוגים שונים בשרת.

דוגמא לפקודה שמתאימה לגרסת 2008:
wbadmin start systemstatebackup -backuptarget:x: -quiet

בגרסת 2008, מערכת הגיבוי מייצרת קובץ VHD (ר"ת Virtual Hard Disk) שמהווה Image של כונני המערכת. זהו אחד השינויים המהותיים שהוצגו בגרסת 2008 בגיבוי מסוג System State. כך, המערכת מיצרת Image של כונני המערכת (כונן C  ולעיתים גם כוננים נוספים). תכונה זו מאפשרת שחזור מהיר ביותר של כונן המערכת ומחזירה את השרת לפעולה במהירות.

אך ליתרון זה יש גם חסרון: נפח המידע של גיבוי מסוג System State בגרסת 2003 נאמד בכחצי ג'יגה-בייט בממוצע (500 מגה-בייט). גיבוי מאותו הסוג בגרסת 2008 ישקול בין 13 למאות רבות של ג'יגה-בייטים. נתון זה משנה את העלויות והמשאבים הנדרשים לגיבוי System State במערכות ההפעלה החדשות של מיקרוסופט. תהליך הגיבוי נעשה ארוך יותר ומורכב יותר כתוצאה מכך. כמו כן, האפשרות לגיבוי מרוחק של נפחים גדולים מתאפשר רק במצבים מסוימים. לא ניתן לגבות ישירות לענן נפחים של מאות ג'יגה-בייטים בזמנים שהם סבירים לעסק דינמי.

הפתרון הנכון לגיבוי מסוג System State במערכות ההפעלה החדשות של מיקרוסופט הינו שילוב של:

1.    גיבוי מקומי למדיה מקומית ומהירה, המאפשר שחזור מהיר שנותן מענה למקרים מסויימים של אסון.

2.    גיבוי מרוחק על ידי חברה שמספקת שירות מקצועי, הכולל הגעה אל משרדי הארגון על מנת לגבות את הגיבוי הראשוני בצורה מקומית ואז להעביר את המידע לשרתי הגיבוי המרוחקים. מערכת הגיבוי תבצע גיבוי יומי אינקרימנטלי של השינויים בלבד ובכך תאפשר גיבוי מרוחק באופן שוטף.

לסיכום, בעלי עסקים, מנכ"לים, מנמ"רים ומנהלי רשת, צריכים להבין את החשיבות של גיבוי מסוג System State במערכות ההפעלה של מיקרוסופט המיועדות לשרתים, וליישם תוכנית גיבוי נכונה לעניין זה. המנהלים שביניכם שאחראים על התקציבים לעניין זה, צריכים לקחת בחשבון שיש להשקיע את התקציבים הנכונים והמספיקים על מנת לקבל הגנה נכונה על המידע הארגוני.

עופר א. לידסקי הינו מייסד ומנכ"ל טרהסייף (TerraSafe), העוסקת במתן שירותי גיבוי מקצועיים לעסקים קטנים ובינוניים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים