עידן טראמפ בבית הלבן: האם ההיי-טק ימשיך להיות הקטר המוביל?

מחר ייכנס דונלד טראמפ לבית הלבן ויוכתר באופן רשמי כנשיא הבא של ארצות הברית ● עד כה, יחסיו עם ראשי תעשיית ההיי-טק היו מורכבים ● מעניין לראות כיצד זה יתפתח, ומעניין לא-פחות - כיצד זה ישפיע על התעשיה הישראלית, שבחלקה יושבת בעמק הסיליקון

אילוסטרציה: BigStock

מחר (ו') בצהריים ייכנס דונלד טראמפ לבית הלבן ויוכתר באופן רשמי כנשיא הבא של ארצות הברית. אחרי שיירגעו תרועות החצוצרות ויסתיימו הפסטיבלים, יצטרך הנשיא החדש לתת את דעתו בשורה של נושאים שעל הפרק, בין היתר בנושאי כלכלה.

תעשיית ההייי-טק האמריקנית תהיה מן הסתם אחד המגזרים שאיתם טראמפ יצטרך לעבוד. מערכת היחסים שלו עם ראשי התעשייה בעמק הסיליקון הייתה מורכבת.

לפני שנבחר, במהלך מסע הבחירות שלו, טראמפ הצהיר הצהרות שלא נעמו לאוזניהם של רבים מהמנהלים שם. כמו רבים אחרים, הם האמינו כי קלינטון תזכה. העובדה שזה לא קרה הדאיגה מאוד, ורבים מהם צייצו בטוויטר שהם "מקבלים את זה בתדהמה ובשאט נפש… לא פחות ולא יותר".

במהלך מערכת הבחירות אמר טראמפ בין היתר כי במסגרת מדיניותו להחזיר את אמריקה לאמריקנים, הוא יפעל להחזרת הייצור של תעשיות הטכנולוגיה העילית לארצות הברית. טראמפ מתח ביקורת נוקבת כמה פעמים על אפל (Apple); פעם אחת בגלל סירובה לשחרר את קוד ההפעלה של טלפון הסלולרי שלה במסגרת חקירת רצח, ופעם אחרת כאשר הביא את זעמו על כך שענקיות ההיי-טק ה האמריקניות, שולחות אלפי עובדים אל מעבר לים, ומצד שני מפטרות עובדים מקומיים או מבקשות ויזות עבודה לעובדים זרים, בהיקפים בלתי נסבלים.

טראמפ רמז יותר מפעם אחת, שבדעתו לטפל בנושא זה במסגרת הטיפול הכללי בצמצום ההגירה לארצות הברית. גם כאן השתמש באפל, שלטענתו היא מגלגלת הכנסות במילארדים מחוץ לארצות הברית, ודרש ממנה לחזור לפעול בתוך אמריקה.

מצד שני הוא אמר כי הוא מוכן להוריד מיסים באופן דרסטי עבור חברות טכנולוגיות שיהיו מוכנות לחזור לעמק הסיליקון. אמזון (Amazon) גם היתה אצלו על הכוונת, ובאחד הנאומים והציוצים שלו ביקר קשות את כוחו של ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, ואמר כי הוא בעל השפעה חזקה מדי על דעת הקהל.

טראמפ גם התייחס לרשתות החברתיות, לעידן האינטרנט ולסכנת הפרטיות, וכמובן גם על הסייבר, שהיה אחד הנושאים המרכזיים במערכת הבחירות בארצות הברית ולמעשה עדיין לא ירד מסדר היום. לגבי האינטרנט, טראמפ דרש לפני הבחירות כי ניהול האינטרנט יהיה בידי ארצות הברית ולא על ידי הגוף המנהל אותו כיום ICAAN המורכב מנציגי מדינות שונות בעיקר מאירופה.

זוהי דרישה שהיתה קיימת במשך שנים, אבל אין לה סיכוי להתקבל ברחבי העולם, גם במחיר האיום התמידי של האמריקנים שרומזים כי הם הממנים הגדולים של רשת האינטרנט. טראמפ גם לא מרוצה מרמת האבטחה של הדואר האלקטרוני, ובאחד הציוצים היותר-מקוריים שלו אמר שצריך להפעיל בלדרים שיביאו במהירות דברי דואר חשובים..

התפייסות עם מנהלי החברות

אחרי הבחירות, ערב כניסתו של טראמפ לבית הלבן, המוסיקה קצת השתנתה. באמצע החוש שעבר הוא נפגש עם ראשי תעשיות עמק הסיליקון וקיים איתם שיחה שהוגדרה אחר כך חיובית ופורה. "אני כאן כדי לעזור לכם", אמר הנשיא הנבחר. על אורחיו מהעמק אמר שהם מדהימים. בין היתר באו לפגוש אותו טים קוק מאפל, בזוס מאמזון, אריק שמידט מגוגל (Google) וגם סאטיה נאלדה ממיקרוסופט (Microsoft).

הסיכום היה שראשי התעשיה ישמרו על קו פתוח, ומדי רבעון יפגשו עם יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ראד קושנר. מיד אחר כך הוא צירף אליו את מנכ"ל אובר (Uber) טראוויס קלאניק ואת אילון מאסק מטסלה (Tesla), שישמשו כיועציו.

מהלך נוסף שהוא עשה היה צירופה של צפרא כץ, מנכ"לית משותפת באורקל (Oracle) כיועצת בצוות המעבר של טראמפ לבית הלבן. אבל לא נאמר איזה תפקיד הוא מייעד לה אחרי שייכנס לתפקידו. עושה רושם שעם כניסתו לתפקידו, הצליח טרמאפ לרכך את ראשי תעשיית ההיי טק, או להרגיע אותם.

הוכחה לכך היא סקר שנערך בתחילת החודש שעבר, בקרב בכירי תעשיית ההיי-טק בארצות הברית, וממנו עולה כי 76% מהם אופטימיים לגבי עתידה של התעשיה, וסבורים כי צפוי לה עתיד טוב.

השאלה הלא-פחות מעניינת, היא כיצד זה ישפיע על תעשיית ההיי-טק הישראלית, שבחלקה יושבת בעמק הסיליקון. בהיבט אחד, המדיניות אותה טראמפ יוביל, ומידת הקשר שלה להיי-טק. בהיבט אחר, היותר חשוב: השקעות מחוץ לארצות הברית, רכישת חברות ויזמויות. הדבר יהיה קשור כמובן, למצב הכלכלה העולמית ולמצבה הכלכלי של ארצות הברית, נושא שטראמפ יעסוק בו לא מעט.

לפני עשור שנים היה טראמפ שותף לכתיבת הספר "אנחנו רוצים שתהיו עשירים", יחד עם המיליונר רוברט קיוסאקי. במבוא שלו כתב טראמפ: "אנו מאבדים את מעמד הביניים, מעמד שהולך ומתכווץ – ואנו רוצים שאתם תהיו עשירים". הספר, שיצא בהוצאת מטר, היה רב מכר בקהילה העסקית. כפי שראינו, התפיסה הזו ליוותה את טראמפ גם במסע הארוך שעשה לבית הלבן. האם יצליח לעמוד בהבטחה זו, והאם יידע לשמור על תעשיית ההיי-טק האמריקנית, זו המייצרת לא מעט עשירים? כמו בהרבה דברים אחרים, המבחן של טראמפ יהיה במה שיעשה, החל ממחר בצהריים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים