השר איתן: "על הממשלה לאמץ טכנולוגיות חדשות ולשתף את הציבור בעיצוב השירותים וביצועם"

"כולם ירוויחו משיתוף הציבור במידע ובתהליכי קבלת ההחלטות", אמר השר מיכאל איתן במפגש עם ארגון הסגל הבכיר בשירות הציבורי ● הוא הוסיף, כי "תהליך שיתוף האזרחים הוא עליית מדרגה באיכות הדמוקרטיה, והוא יועיל הן לממשלה והן לציבור הרחב"

"הממשלה חייבת לתפוס את עצמה כארגון נותן שירות, לאמץ טכנולוגיות חדשות, לייעל את ייצור השירותים ולשתף את הציבור בעיצובם וביצועם", כך אמר אמש (ג') השר מיכאל איתן במפגש עם ארגון הסגל הבכיר בשירות הציבורי שנערך באוניברסיטת תל אביב.

לדבריו, "לא כל החוכמה נמצאת בממשלה ובכנסת". איתן הוסיף, כי "כולם ירוויחו משיתוף הציבור במידע ובתהליכי קבלת ההחלטות. תהליך שיתוף האזרחים הוא עליית מדרגה באיכות הדמוקרטיה, יעלה את רמת האמון שהציבור רוכש לשלטון ויחזק את זיקת האזרחים למדינה. שיתוף הציבור בשירותים שהממשלה מעניקה לאזרחיה יניב תועלת רבה הן לממשלה והן לציבור הרחב".

רועי פלד, מנכ"ל העמותה לחופש המידע, שהשתתף אף הוא במפגש, אמר, כי השינויים הטכנולוגיים והוזלת אפשרות חשיפת המידע הופכת את הסתרתו על ידי הרשויות לקשה הרבה יותר. "כאשר קל מאוד טכנית לחשוף מידע, קשה הרבה יותר להסביר מדוע לא לפרסם", אמר. "הטכנולוגיה פותחת פתח לאנשים תמימים להשתתף בהליכים ולקבל מידע, וזאת מכיוון שבעלי האינטרסים היו מצליחים גם בעבר לקבל את המידע, למרות החסמים. אכן, יש סכנה בחשיפת מאגרים וצריך להגדיר את אלה שמסוכנים לחשיפה, אך זו לא צריכה להיות סיבה לשמור בסוד את כל שאר המאגרים".

פרופ' יצחק גלנור, לשעבר נציב שירות המדינה, אמר שבמערכת היחסים בין הממשלה לאזרח יש חשיבות גם לאיזון בין מומחים לאזרחים. לדבריו, "מומחים נתונים לעיתים למניפולציות, ואזרחים יכולים לאפשר למקבלי ההחלטות לחשוב מחוץ לקופסה".

רונן גופר, מייסד עמותת קול אקטיבי לשיתוף אזרחים בממשל, אמר, כי "שיתוף הציבור הוא תהליך כלל עולמי". הוא הביא כדוגמה את דבריו של ג'ון אדוארדס, סנאטור אמריקני מהמפלגה הדמוקרטית. אדוארדס אמר, כי אחד המועמדים של המפלגה הדמוקרטית לפריימריז לנשיאות ארצות הברית הציע לכנס מדי שנתיים "פרלמנט" של מיליון אזרחים שאיתם יתייעץ הנשיא.

לדברי גופר, פרויקט ברוח דומה נעשה בארץ, בנושא סל התרופות. כך, אמר, "נבחרו ב-2003 שישה פרלמנטים אזוריים ו-150 אזרחים שהביעו את דעתם בשאלה מהן תרופות מצילות חיים ואילו תרופות צריכות להיכנס לסל. זה עדיין לא מספיק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים