דור 5, מסכים גדולים והמפץ הסיני – זו הייתה השנה הסלולרית שהייתה

2018 התאפיינה בגידול החד בנתח של החברות הסיניות, בהפיכת הסמארטפונים למיני טאבלטים וב-"התערבבות" של הסלולר עם עולמות טכנולוגיים הגדולים ● ועוד לא דיברנו על מהירויות הטורבו שצפויות ב-2019, עם כניסת הדור החמישי

עוד שנה שאפשר להגדיר אותה כשנת הסמארטפון. אילוסטרציה: Yusafa/BigStock

הסלולר הוא כבר מזמן לא תחום העומד בפני עצמו. הוא הפך לאחד הענפים החמים והמכניסים ביותר בעולם ה-ICT וככזה, משתלב במגמות הבולטות בתחומי המחשוב והטכנולוגיה. אם בעבר ראינו ב-MWC, תערוכת הסלולר השנתית המתקיימת בברצלונה, בעיקר חברות שמשתייכות לאקו-סיסטם של מכשירי ותשתיות הסלולר, מזה כמה שנים, ויותר ויותר מדי תערוכה, היא מארחת את חברות המחשוב הגדולות, גם אלה שנחשבו כחברות IT טהורות. הסיבה לכך פשוטה: הכל מתחבר עם הכל – מכשירים, מעבדים, כוח מחשוב, תשתיות תקשורת, רוחב פס, אפליקציות, ענן, Big Data, בינה עסקית, בינה מלאכותית, גיימינג, פרסום, מציאות וירטואלית, אינטרנט של הדברים ועוד כיד הדמיון הטובה.

הסמארטפון, שכולנו כמעט נושאים בכיסינו, הפך השנה לחלק עוד יותר חשוב מחיי היום יום שלנו. סקר של SurvayMonkey שפורסם בתחילת החודש מעיד יותר מכל על תלותם הגוברת של אנשים בסמארטפונים ובגלישה סלולרית: לפי הסקר, שמונה מכל 10 אמריקנים משתמשים בטלפון שלהם לגלישה גם בבית, ועושים זאת יותר מאשר במחשב. 80% מהם ציינו שהסיבה לכך היא שהסמארטפון נוח יותר, ורק 12% עושים זאת מפני שאין להם גישה למחשב אישי. עוד מעלים הנתונים ששבעה מכל 10 אנשים יכולים לעשות את כל או את מרבית מה שהם רוצים לעשות באינטרנט באמצעות הסמארטפון. אין יותר מזה כדי לסמן את השינוי בהרגלי הגלישה, עד כדי כך שלפי הערכת PwC, צריכת דטה סלולרית תעקוף השנה, בפעם הראשונה, את זו של הפס הרחב הנייח.

המסכים הגדולים כבר כאן. גם בלונדון. צילום אילוסטרציה: BigStock

המסכים הגדולים כבר כאן. גם בלונדון. צילום אילוסטרציה: BigStock

המסך גדל – ויגדל עוד

יש לכך השלכות גם על מסכי הסמארטפונים: מאחר שהם המסכים העיקריים של מרבית המשתמשים, הם הולכים ונהיים גדולים יותר. אחת המגמות הבולטות שאפיינו את מכשירי 2018 הייתה מסכי הענק, שכבר לא מגיעים רק במכשירי פרימיום, אלא גם במכשירי ביניים ואפילו במכשירי חדירה לשוק. תורמת לכך האפשרות לשלב במכשירים מסך כמעט ללא שוליים. 6-6.5 אינץ' הוא ה-5 החדש ולפי הפרסומים, ה-Note 10 העתידי של סמסונג כבר יתפאר במסך בן 6.66 אינץ'. אבל נראה שזה עדיין לא מספיק, ומגמת הגדלת המסכים עומדת בפני קפיצת מדרגה עם השקת מכשירים בעלי מסך מתקפל, שיהיה כפול מהמסכים שאנחנו מכירים כיום. נחבר לו מקלדת – והופ, הוא יהפוך לטאבלט-מחשב נייד לכל דבר. כל היצרניות הגדולות כבר הודיעו שהן מתכוונות להשיק מכשירים מתקפלים, ואלה צפויים להתחיל להופיע בשנה הקרובה. יש כמה מכשולים שעל החברות להתגבר עליהם, כמו סוללה שתאפשר פעילות של מסך ענק כזה, וכמובן המחיר – ואלה יקבעו אם המכשירים המתקפלים יהפכו לסטנדרט או לנישה.

כאן ראוי להזכיר חברה סינית קטנה בשם Royole, שהוקמה על ידי בוגרי אוניברסיטת סטנפורד ומקום מושבה בפיירמונט שבקליפורניה. היא גנבה את ההצגה כשהשיקה בחודש שעבר את FlexPai – הסמארטפון הראשון בעולם עם מסך גמיש מתקפל בגודל 7.8 אינץ', שמגיע עם תמיכה בדור החמישי. המכשיר מוצע למכירה בסין תמורת 1,300 דולר ובארצות הברית – בגרסת מפתחים.

2019 - שנת הדור החמישי? עיבוד מחשב: BigStock

2019 – שנת הדור החמישי? עיבוד מחשב: BigStock

הכוכב הזוהר בשמי הסלולר

כדי שהמכשירים החדשים והעתידיים יוכלו לספק את מה שבעבר הצליחו לספק מחשבים עתירי עוצמה צריך גם תקשורת מהירה, כלומר – דור חמישי סלולרי, שהוא אחד הכוכבים הזוהרים בשמי הסלולר בשנה האחרונה וימשיך להיות כך ביתר שאת בשנים הקרובות. בשנה האחרונה החלו מדינות רבות להיערך לפריסת תשתיות דור 5, ובחלקן כבר החלו עבודות הפריסה והניסויים. במקביל, היצרניות מתחילות לתכנן מכשירים שיתמכו בתשתיות האולטרא מהירות.

לפי הערכות של גרטנר, טכנולוגיות חדשות כמו דור 5 ומכשירים מתקפלים יניעו את הגל הבא של ביקושי השוק, והיא צופה שהמכירות של מכשירי הדור החמישי בלבד יסתכמו ב-2020 ב-65 מיליון יחידות.

גם הוא היה השנה שחקן בתחום הסלולר. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

גם הוא היה השנה שחקן בתחום הסלולר. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

מאזן הכוחות העולמי מתנדנד

בהיבט כללי, אפשר לומר שהיצרניות הגדולות מתיישרות זו מול זו, עם אפיוני מכשירים דומים, כשהרף משתנה כל הזמן בקפיצות קטנות: עוד גודל מסך, פחות שוליים ושילוב BI בתחומים שונים בעזרת העוזרות הקוליות, כשהבולטות הן סירי של אפל, אלקסה של אמזון וביקסבי של סמסונג. גם למיקרוסופט יש עוזרת קולית, קורטנה, אבל מאחר שהיא החמיצה את שוק מערכות ההפעלה הסלולריות, הענקית מרדמונד לא תופסת נתח גדול בשוק זה.

ככלל, מאזן הכוחות בקרב יצרניות הסלולר הולך ומשתנה, כשאחת הסיבות העיקריות היא היצרניות הסיניות, שפועלות בפול גז כדי לחדור לשווקים המפותחים. האסטרטגיה שלהן דומה לזו של סמסונג, ועם הצלחה לא מתווכחים: כמה משפחות עיקריות של מכשירים, שפונים לכל השווקים ובכל הרמות. כמה שיותר מכשירים – יותר מכירות. וכמובן, השקעה גדולה במיתוג ובשיווק. אפל היא החברה היחידה שממוקמת בחמישייה הראשונה של יצרניות הסלולר עם היצע של כמה מכשירים בודדים.

לפי הפרסום האחרון של גרטנר, משלוחי הסמארטפונים ברבעון השלישי של 2018 צמחו ב-1.4% יחסית לרבעון המקביל בשנה הקודמת, כשהמובילות הן וואווי ושיאומי הסיניות, שזכו לצמיחה של 43% במכירות מכשיריהן. אילולא הצמיחה שלהן, שוק הסמארטפונים היה חווה ירידה של 5.2% במכירות.

סמסונג עדיין שליטה בשוק, אבל היא חוותה את הקיטון הגדול ביותר בתולדותיה, של 3.4%, כאשר הנתח שלה התכווץ מ-22.3% ל-18.9%. מכירות מכשירי הדגל שלה – +S9, S9 ו-Note 9 – צנחו ברבעון השלישי ב-14%. גם במכשירי הביניים היא סובלת מתחרות קשה. בכל אלה אשמים הסינים ובעיקר וואווי, שמצמצמת פערים מול סמסונג, ומשקיעה בצורה אגרסיבית במיתוג והפצה בשווקים מתפתחים ומפותחים כאחד. החברה הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה ב-3.9% – ל-13.4%. במקום השלישי ניצבת אפל עם נתח של 11.8% – ללא שינוי. במקומות הרביעי והחמישי נמצאות עוד שתי חברות סיניות – שיאומי עם 8.5% וקפיצה של 1.5% ואופו עם נתח של 7.9%.

כאן ראוי לציין את המשבר שעמו מתמודדת השנה יצרנית תשתיות הסלולר הגדולה בעולם – וואווי, שחווה כעת "עליהום" והדרה מהשתתפות במכרזי דור 5 במדינות רבות בעולם, כשבארצות הברית אף נאסר על גורמי ממשל להשתמש במכשיריה. החברה אמנם חווה צמיחה גדולה בנתח השוק העולמי של הסמארטפונים, אבל רק עםפרסום דו"חות הרבעון הרביעי של השנה הנוכחית, בראשית השנה הבאה, נראה האם הייתה לכך השפעה על ביצועיה בתחום מכשירי הסלולר.

מה נראה ב-2019? הנבואה ניתנה לשוטים. אבל יש להעריך שחלק גדול מהמגמות שציינתי יימשכו לתוך 2019.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים