גבאי, כבר התקנת אפליקציה לניהול בית הכנסת?

אפליקציה חדשה של הארגון העולמי של בתי הכנסת מאפשרת לגבאי להודיע למתפללים ביתר קלות על זמני התפילות, עליות לתורה ומתי שיעור התורה הבא ● מדובר בשילוב מעניין של חדשנות עם מסורת ישנה

בית כנסת.

בתי הכנסת נתפסים כמקומות מסורתיים, שנושאים בהם תפילות בנות אלפי שנים, שנשתמרו מאז, למעט שינויים קלים לפי הקהילות והעדות של המתפללים. אלא שגם במסורת הזאת יש חדשנות, בזכות הטכנולוגיה. הפעם, הכוונה היא לאפליקציה שפונה גם למתפללים, אבל במיוחד לאחד מבעלי התפקידים המשמעותיים ביותר בבית הכנסת – הגבאי. האפליקציה החדשה – של הארגון העולמי של בתי הכנסת, בראשותו של הרב שמואל סלוטקי, ואיחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל – מאפשרת לכל גבאי לנהל את בית הכנסת "שלו" בצורה חדשנית ויעילה יותר, ולמתפללים וחברי הקהילה להתעדכן בנעשה במקום התפילה בקלות רבה יותר.

למי שלא מכיר או שכח, הגבאי אחראי על ניהול בית הכנסת, בעיקר מהפן הלוגיסטי. הוא זה שקובע את זמני התפילה – בדרך כלל בעצה אחת עם רב בית הכנסת והמתפללים, ממנה את החזנים ואת קוראי התורה, ומעלה את מי שזוכה בעליות לתורה בשעת התפילה. מזה עשרות שנים, ואף יותר, עבודת הגבאי נעשית פחות או יותר באותה דרך מסורתית – עם רשימות על גבי ניירות והודעות מודפסות, שנתלות על לוח המודעות של בית הכנסת. לכל היותר, יש לבית הכנסת קבוצת ווטסאפ, שקשה לעקוב בה אחרי ההודעות וההתרחשויות.

האפליקציה החדשה משנה את ההתנהלות הזאת ומקלה עליה. היא מאפשרת לגבאי לנהל באמצעותה את ענייני בית הכנסת "שלו" באופן מלא, כולל זמני התפילות (שאף יכולים להיות מחושבים באופן אוטומטי), העליות לתורה, התרומות, שיעורי התורה שמתנהלים בין כותלי המקום, ועוד. היא מותאמת גם לטלפונים כשרים וניתן להשתמש בה גם במחשב הביתי.

אור כהן, ממפתחי האפליקציה.

אור כהן, ממפתחי האפליקציה. צילום: פרטי

המתפלל לא ידע מהם זמני התפילה – אז הוא פיתח אפליקציה

מפתח האפליקציה הוא אור כהן, איש סיסטם וסטודנט להנדסת תוכנה. כמו כל יוזמה טכנולוגית "טובה", האפליקציה שהם פיתחו נולדה מצורך: כהן, שעבר עם רעייתו לפני שלוש שנים להתגורר במקום חדש – ההתנחלות יקיר, אמר כי "כשעדיין לא היינו חברים בקהילה וניסיתי להבין מתי זמני התפילות או שיעורי התורה, הייתי צריך לשאול ולברר אצל אחד השכנים. לוח הזמנים היה תלוי בתוך בית הכנסת וכשהיה סגור, גם הוא לא היה נגיש". הוא פיתח את האפליקציה במשך שנה וחצי. לדבריו, "הייחודיות הגדולה שלה היא שמדובר באפליקציה היחידה שמשרתת במקביל את הגבאי, את המתפללים ואנשים שאינם חלק מהקהילה". כהן חבר לארגון העולמי של בתי הכנסת ולאיחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל, כשכעת, המטרה היא שהאפליקציה תהיה בכל קהילה ובכל בית כנסת בארץ. בתחילה הם פונים לבתי כנסת אורתודוקסיים, אולם הם לא פוסלים שהיא תוטמע גם בבתי כנסת של זרמים אחרים ביהדות.

לפני כחצי שנה החל פיילוט בכ-20 בתי כנסת ברחבי הארץ, בין היתר בבית הכנסת פא"י (ר"ת פועלי אגודת ישראל) ברעננה. אבי פולק, מגבאי בית הכנסת, אמר כי "מדובר בכלי מדהים, שנותן לגבאי לנהל את העליות. מכניסים את השמות של כל המתפללים עם הטלפונים שלהם, ואחרי שהגבאי משבץ את העליות – העולה מקבל הודעה באופן אוטומטי שיקבל עלייה בשבת. האפליקציה גם מאפשרת לגבאי לדעת מי קיבל את ההודעה ומי לא – עבור תכנון להמשך".

האפליקציה החדשה.

האפליקציה החדשה. צילום: צילום מסך

לא רק תפילות ועליות

האפליקציה הופכת גם את מה שסובב את שיעורי התורה שמתנהלים בבית הכנסת והתרומות לו להיעשות בצורה פשוטה וקלה יותר מהשיטות הנוכחיות. "ניתן להעלות לאפליקציה דפי מקורות וקישורים לזום או לשיעור מוקלט. הכול הופך להיות יותר זמין וקל – גם אפשרות לתרום ולשלם. את הכול ניתן לעשות באפליקציה", הסביר כהן.

שינוי משמעותי באפליקציה הוא בדבר שאי אפשר, או לפחות קשה, לעשות בשיטות הקיימות: חיבור של אנשים שאינם חברי קהילה, שמעוניינים לדעת מה קורה בבית הכנסת. "אלה לא נמצאים בקבוצת הווטסאפ וחשוב להם לדעת מתי זמני התפילות או שיעור התורה, או כשיש אירוע מיוחד. האפליקציה מאפשרת גם להם להרגיש חלק. אנחנו גם מתכננים לחבר את האפליקציה למסך גדול בחזית בית הכנסת – מה שיוסיף עוד ממד לחיבור לכולם", הסביר פולק.

חידוש נוסף ביישומון הוא הקשר עם איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל, שפועל לחיזוק מעמדם של בתי הכנסת במדינה, ביסוסם והעצמת פעילותם. באפליקציה החדשה, הגבאי מחובר ישירות לאיחוד, שמצדו מעביר הוראות והנחיות שונות ישירות לכל משתמשיה. מדובר, בין היתר, בהוראות שעת חירום – רפואית או ביטחונית, שמתקבלות ממשרדי הממשלה השונים ומשאר רשויות השלטון, כגון צה"ל והמשטרה, כמו גם בהוראות עדכניות מהרבנות הראשית.

כעת נותר לראות האם האפליקציה החדשה תסייע לנהל ביעילות את הסליחות של חודש אלול והתפילות בתקופת חגי תשרי, שמושכות אליהן מתפללים רבים – לרבות כאלה שלא פוקדים את בתי הכנסת בימות השנה האחרים.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יום טוב גמליאל

    אנו ממליץ בחום על תוכנת גבאי נט תוכנה עם המון אופציות וקלה לתפעול כולל תשלום בביט ואשראי. וגם היא בענן .

  2. הצילום הוא של בית הלוויות ולא בית כנסת (שימו לב לאלונקה במרכז החדר)

    כדאי לבדוק תמונות לפני ששמים באתר....

  3. שלמה קדיש

    ממליץ על לוח ניסן האפליקציה טובה יותר והממשק הגרפי יותר מוצלח.

אירועים קרובים