מסתמן: הגדרת תשתיות הסלולר כלאומיות והקמת אנטנות קטנות ללא צורך בהיתר

משרד התקשורת צפוי לבצע שורת מהלכים כי להקטין את הרגולציה הנוגעת לבניית אתרים סלולריים, במטרה להגביר את הקליטה המקרטעת באזורים שונים בארץ ● צוות בין משרדי שהוקם לצורך כך ממליץ, בין היתר, לעודד הקמת אתרי סלולר במבנים ממשלתיים

בקרוב: הקמת אנטנות סלולריות (קטנות) ללא היתר. צילום אילוסטרציה: BigStock

צוות בין משרדי ממליץ להגדיר את תשתיות הסלולר כ-"תשתית לאומית" ולהתיר לחברות להקים אנטנות סלולריות ללא צורך בקבלת היתר בנייה – כך מסר היום (ד') משרד התקשורת. ההמלצות טעונות את אישורו של שר התקשורת, יועז הנדל – שנראה שיאשר אותן – ובחלקן אף חקיקה בכנסת.

הצוות, בראשות מנכ"לית משרד התקשורת, לילך אבישר בן חורין, הדגיש כי תשתיות הסלולר "חיוניות וקריטיות לשמירה על אורח חיים תקין ולהתפתחות הכלכלה והתעשייה הישראלית. טכנולוגיית הדור החמישי עתידה להוות בסיס לקידום טכנולוגי משמעותי, שיאפשר פריצת דרך במגוון תחומים, ולהשפיע על כל תחומי החיים". עוד נמסר שצריכת הנתונים ברשתות הסלולר בישראל גדלה בין השנים 2013 ל-2020 פי 25, אך תשתיות הסלולר לא הורחבו בהתאם לביקוש הגדל. "ישראל חוותה בשנים האחרונות התדרדרות משמעותית באיכות התשתית הסלולרית בהשוואה למדינות המתקדמות בעולם, בעיקר בעקבות מחסור בפרישת אתרים סלולריים נוספים הנדרשים לשמירה על רמת שירות סבירה, ואף הסרה של אתרים קיימים ברחבי הארץ מסיבות שונות", ציינו במשרד.

לכן הוקם הצוות, שממליץ להגדיר את האתרים הסלולריים כתשתית לאומית בחוק התכנון והבנייה, כך שלוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ה-ות"ל) תוקנה סמכות לאשר בניית אתרים סלולריים. הצוות מציע לקבוע שני מסלולי רישוי חדשים לבניית אנטנות סלולריות: אחד מהם הוא המסלול הירוק, שיאפשר פטור מקבלת היתר בנייה למתקנים "זעירים", באורך שלא עולה על שישה מטרים, כולל העמוד הנושא שלהם – ובלבד שיעמדו בהוראות הממונה על הקרינה וכן בתנאים שלדברי הצוות נועדו להבטיח על שמירת בריאות, בטיחות וביטחון הציבור. המסלול השני, האדום, ייועד למתקנים באורך של מעל שישה מטרים, שימשיכו להיות טעוני היתר לפי החוק הקיים.

עוד ממליץ הצוות להקל על הרגולציה על הוספת אנטנות למתקנים קיימים והחלפת מתקנים סלולריים קיימים, לקבוע מיקומים ספציפיים לאתרים סלולריים בזמן עריכת תוכניות מפורטות לשכונות מגורים חדשות או לאזורי תעסוקה חדשים, ולפעול להצבת מתקני שידור סלולריים על גבי מבנים ממשלתיים. "פעולה זאת תביא לריבוי אתרים ולצמצום החשיפה לקרינה, והקמת אנטנות על מבנים ממשלתיים תהווה דוגמה של ממשלת ישראל לציבור ולגופים השונים", אומרים בוועדה. "בנוסף, הפרישה הנרחבת של מבני ציבור תסייע בפרישה מהירה של מתקני שידור, תוך התגברות על אתגרים קנייניים בהקמת מתקנים על מבנים פרטיים, וזאת בהתאם לנהוג בעולם".

לבסוף, הצוות ממליץ לפעול להגברה משמעותית של הסברה לציבור הרחב בענייני בטיחות קרינה. "על אף שריבוי אתרים סלולריים מפחית את החשיפה לקרינה, קיימת במקרים רבים התנגדות ציבורית להקמת אתרים סלולריים עקב חשש בלתי מבוסס מסכנות החשיפה לקרינה", הם מציינים.

"מצב התשתיות – לא מספק"

שר התקשורת, יועז הנדל, אמר כי "במשך עשור נזנחו תשתיות התקשורת במדינת ישראל. אין אזרח שלא חש בקשיי קליטה סלולרית, בעיקר בפריפריה. עם כניסתי לתפקיד שר התקשורת מוקמה ישראל במקום 97 בעולם, ומאז השתפרנו למקום 55, אך מצב התשתיות עדיין לא מספק. הטכנולגיה מתקדמת, השימוש בהעברת מידע גדל – ורוחב הפס והתשתיות נותרו כפי שהיו. כך נוצר פקק בתשתיות".

"אנחנו פועלים להעלאת כיסוי הקליטה מ-75% ל-95% ברחבי המדינה – תהליך שיסתיים בעוד כשנה, פינוי תדרים ומעבר מדור 2 ו-3 לדור 4 ו-5, ועכשיו להסרת חסמי פרישת אנטנות ושאר תשתיות סלולר. אנחנו מחויבים לחבר את הישראלים ולוודא שיש תשתיות בכל פינה בארץ", הוסיף הנדל.

בן חורין ציינה ש-"הצוות הבין משרדי גיבש המלצות שיצטרפו למהלכים שמוביל משרד התקשורת במטרה להרחיב את הכיסוי הסלולרי ברחבי הארץ ולהקל על הקמת אתרים סלולריים חדשים, שיביאו את מדינת ישראל לקידמה טכנולוגית ולצמיחה כלכלית. פרישה רחבה של תשתיות סלולר מתקדמות תקטין את המרחק בין המכשירים לאנטנות ותפחית את הקרינה הנפלטת מהמכשיר הסלולרי. יישום ההמלצות יקדם במהירות את פרישת טכנולוגיית הדור החמישי בישראל וזוהי הזדמנות אדירה לתעשייה, לעסקים הקטנים ולצרכן הפרטי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוגב

    אסון לאומי. לאפשר לחברות הסלולר להקים מגדלים, אנטנות, בכל מקום שיחפצו ללא רגולציה, זה אחד האסונות הלאומיים הגדולים ביותר. מעבר לכך, שאנטנה סלולרית בעוצמה גבוהה יכולה לשמש כנשק, הבעיות הרפואיות שיכולות לצוץ מהתקנות פראיות של אנטנות בכל פינה יעלו על כל היתרונות של רשת סלולרית. די ברור לי שמי שמקדם את ה"חוק" הזה הן חברות הסלולר.

אירועים קרובים