סטארט-אפים מציגים: כך הטכנולוגיה יכולה לסייע במניעת אלימות במשפחה

האם אפשרי לנבא אלימות עוד לפני הדייט הראשון? האם אפליקציה יכולה לגלות שמישהו מחטט לך בנייד? ואיך יומן דיגיטלי סודי יכול להציל מפני גזלייטינג בזוגיות? בעזרת הטכנולוגיה, זה אפשרי

סטארט-אפיסטים שפועלים לסייע במניעת אלימות במשפחה.

האלימות הגואה בתוך המשפחה, מספרן הרב של הנשים המוכות ורצח נשים על ידי בעליהן הביאו שורה של יזמיות ויזמים להשתתף בתוכנית שמטרתה לנסות ולמנוע מקרים שכאלה. מדובר בתוכנית מתמשכת ולא חד פעמית – ביום ה' האחרון הסתיים המחזור השלישי שלה באירוע בהשתתפות שר הרווחה, יעקב מרגי (ש"ס), והמחזור הרביעי צפוי להיפתח בקרוב.

את התוכנית קיימו Google for Startups, זרוע הסטארט-אפים של גוגל, ואקדמיית מיכל סלה לסטארט-אפים, שמהווה חלק מפורום מיכל סלה. הפורום נקרא על שמה של מיכל, שנרצחה על ידי בעלה, אלירן מלול, במקרה שהסעיר את המדינה. המטרה של הפורום היא להגיע ל-100 סטארט-אפים שיסיימו את התוכנית עד 2030.

במחזור שהסתיים השתתפו שבעה מיזמים, שכל אחד מהם מציע פתרון אחר שנועד לסייע במניעת אלימות במשפחה. ואלה הם:

Hidey
פתרון B2B שמאפשר לאפליקציות להישאר מוסתרות לחלוטין מכל אדם, חוץ מבעלת המכשיר, שמקבלת גישה מלאה לכל השירותים של האפליקציה. הוא פותח על רקע העובדה שרבים מהגברים שמעוניינים לשלוט על בנות הזוג שלהם מחטטים במכשירים הניידים שלהן, על מנת לדעת מה הן עשו ועם מי הן נפגשו. Hidey הוא פתרון שמסיר את הסכנה והפחד של הנשים והגברים נפגעות האלימות ומעניק להן את הגישה הבלעדית לאפליקציות ולנתונים במכשיר הנייד שלהן.

סניץ'
אם Hidey מאפשרת לאישה להסתיר מהבעל האלים את הפעילות שלה בסמארטפון, סניץ' היא אפליקציה שבאה להוכיח לה שהוא חיטט במכשיר. היא עושה זאת על ידי שימוש בצילום ובהקלטת מסך. סניץ' מספקת את ההוכחות המדויקות – מי עשה זאת ומה הוא ראה. שמירת נתונים אלה עם זמן ומיקום מדויקים בענן דיסקרטי מבטיחה שהאמת תיחשף. האפליקציה מוסתרת והגישה אליה היא דיסקרטית.

Lopo
המוצר כולל רשת חיישנים שמספקים שכבת הגנה על המאוימת, שמנטרת את הסביבה בכל רגע נתון ואיננה תלויה בשיתוף פעולה מצד הגורם המאיים. ב-Lopo מגדירים את המוצר שלהם, שפותח על רקע העובדה שצווי הרחקה לא תמיד מקוימים ותלויים בשיתוף פעולה של הגורם המאיים, "כלב שמירה דיגיטלי", שמאומן לזהות את גורם האיום ולהזהיר כאשר הוא בסביבה. כשהיא מזהה שהבעל המאיים נמצא בסביבה, האפליקציה מתריעה מיד לאישה המאוימת ולכל מוקד חירום שהיא הגדירה מראש. בקיצור, האפליקציה סוקרת ובודקת כל הזמן האם האיום כן פה או Lopo (לא פה).

היזמיות והיזמים שהשתתפו בתוכנית.

היזמיות והיזמים שהשתתפו בתוכנית. צילום: סתיו שניידר אשוח

רותי
רותי היא מערכת הזמנות דיסקרטית שמסייעת לנשים שנמצאות בשבי האלימות להשתכן בבתי מלון לטווח קצר, על מנת לסייע להן לצאת מהמערכת הזוגית האלימה. הנשים שיקבלו את הקצאת הלילות יעברו הערכת מסוכנות של גורם מקצועי, שיוודא שהן לא נמצאות ברמת מסוכנות גבוהה – שכן לא מדובר בתחליף לפתרון חירום. כל אישה שתגיע לבית המלון תקבל ייעוץ ממומחה לאלימות במשפחה ומענים נוספים שיותאמו לה לפי צורך (מיצוי זכויות, סיוע משפטי וכו'…). נשים רבות החליטו לצאת מהמערכת הזוגית האלימה לאחר ששהו ללא בן זוגן במקום מרוחק – וזו מטרת המיזם.

The Safe
אפליקציה סודית ומאובטחת שמהווה מעין יומן דיגיטלי, שמאפשר לנשים שעוברות גזלייטינג (מניפולציה שנועדה לגרום לאדם לפקפק בתפיסת המציאות שלו – מה שקורה לא מעט במערכות יחסים אלימות) וצורות התעללות אחרות לתעד את מה שקורה להן. כך, בכל פעם שהן מפקפקות בעצמן, הנשים המאוימות יכולות לחזור לאותו יומן כמוס, לקרוא אותו ולתת לעצמן את התיקוף הקריטי, שהן כל כך זקוקות לו, על מנת להחלים. שימוש ב-The Safe מאפשר להן גם לספק ראיות, שיכולות הן לשמש אותן למטרות משפטיות והן למלחמה בגזלייטינג שהגורם המאיים עושה להן. מאחר שרבים מהמאיימים עוקבים אחרי הטלפון הנייד של המאוימות, כל התיעוד נשלח לענן חיצוני סודי ומאובטח ונמצק מהמכשיר מיידית ואוטומטית, מבלי להשאיר עקבות דיגיטליות. הגישה היחידה לקבצים היא רק לאישה שהעלתה אותם.

טיים אאוט
טיים אאוט הוא כלי שמאפשר להתמודד עם ההתנהגות האלימה של הגברים האלימים. בשונה מפתרונות אחרים, שמתמקדים במשתמש עצמו, טיים אאוט ממוקד במטפלים, שיכולים לאמץ את שיטת הטיפול שהוא מציע בצורה מודולרית, בהתאם לאופיו של המטופל וקצב ההתקדמות שלו, ועל פי גישת המטפל. האפליקציה מבוססת על טכניקה ידועה לטיפול באנשים בעלי נטייה לאלימות, שהדפוסים העיקריים שלה הם: ניתוק מגע עם האדם שיש לך עימות אתו; העדר יכולת עיבוד רגשי וקוגניטיבי; והצבת תשתית לתקשורת ישירה וחיובית עם האדם שיש או שהיה למשתמש עימות אתו.

Viosense
מה היה קורה לו אפשר היה למנוע את האלימות עוד לפני הדייט הראשון? Viosense מבקשת לסייע לעשות זאת, על ידי התחברות לאפליקציות היכרויות וחיפוש של מסרים מאיימים, או כאלה שמהווים פוטנציאל לאיום. היזמים בנו מסד נתונים אנונימי של דפוסי ההודעות, על מנת לספק למשתמשת תובנות לגבי השיחות שהיא מנהלת. אם ההתכתבויות גולשות לפסים מסוכנים, Viosense יכולה להעביר הודעות שונות, לפנות לאיש קשר לשעת חירום ולאפשר למשתמשת להתייעץ באופן אנונימי עם אדם אחר, שמכיר את האדם שאתו היא משוחחת.

"שילוב כוחות עם תעשיית ההיי-טק מאפשר להציל חיים"

באירוע הסיום של המחזור השתתפו, מלבד שר הרווחה, מנכ"ל גוגל ישראל, ברק רגב; מייסדת ומנכ"לית פורום מיכל סלה, לילי בן עמי (אחותה); דירקטורית מדיניות ציבורית בגוגל ישראל, נועה אלפנט לפלר; ומנהל Google for Startups Israel, יובל פסוב.

בן עמי אמרה כי "אחרי שאחותי נרצחה, יצאתי למסע במטרה למצוא תשובות לשאלות: האם אפשר היה להציל אותה? והאם אפשר היה לנבא את הרצח? האירוע היום הוא שיא במסע שבו קיבלתי תשובה ברורה: בשילוב כוחות עם גוגל ופסגת תעשיית ההיי-טק הישראלית אפשר להציל חיים של נשים מפני רצח בביתן. אפשר היה להציל את מיכל".

משמאל: ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל; יעקב מרגי, שר הרווחה; נועה אלפנט לופלר, דירקטורית מדיניות ציבורית בגוגל ישראל; יובל פסו, מנהל Google for Startups Israel; ולילי בן עמי, מייסדת פורום מיכל סלה.

משמאל: ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל; יעקב מרגי, שר הרווחה; נועה אלפנט לופלר, דירקטורית מדיניות ציבורית בגוגל ישראל; יובל פסו, מנהל Google for Startups Israel; ולילי בן עמי, מייסדת פורום מיכל סלה. צילום: סתיו שניידר אשוח

השר מרגי ציין כי "משרד הרווחה משקיע משאבים רבים במאבק באלימות במשפחה, ואולם הקצאת משאבים אינה חזות הכול. מאבק בתופעה כל כך מורכבת ומושתקת מחייב גם חשיבה מקורית ויצירתית, ואני שמח מאוד על כך שגוגל ופורם מיכל סלה לקחו מנהיגות ורתמו יזמים וסטארט-אפים להציע פתרונות מעולם הטכנולוגיה. אני בטוח שהרעיונות הטובים והיעילים יאומצו על ידי כלל הגורמים השותפים ויהיו כלי עזר חשוב במאבק בתופעה. משרד הרווחה ימשיך לתת רוח גבית ליוזמות שמגיעות מהחברה האזרחית וללוות את הפורום, מתוך אמונה שבשילוב כוחות נוכל להגיע לתוצאות הטובות ביותר".

לדברי אלפנט לפלר, "שיתוף הפעולה של גוגל עם פורום מיכל סלה הוא ביטוי לחשיבות שאנחנו מייחסים למאבק באלימות נגד נשים. אנחנו מאמינים שחדשנות טכנולוגית יכולה לתת פתרונות משמעותיים ולסייע במניעת אלימות זו. שיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי, הממשלה ועמותות הוא מפתח ליצירת שינוי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים