חושבים על השוק האסייתי? לטייוואן יש מה להציע

ממשלת טייוואן וגורמים נוספים מפעילים שלוש תוכניות שמיועדות להשתלבות של חברות היי-טק ישראליות במדינה ● הו צ'ין-צ'אנג, מנכ"ל מינהל החברות הקטנות והבינוניות במשרד הכלכלה הטייוואני, מסביר

הו צ'ין-צ'אנג, מנכ"ל מינהל החברות הקטנות והבינוניות במשרד הכלכלה הטייוואני.

"טייוואן מציעה הזדמנויות יוצאות דופן לחברות ישראליות להשתלב באקו-סיסטם במדינה", כך אמר הו צ'ין-צ'אנג, מנכ"ל מינהל החברות הקטנות והבינוניות במשרד הכלכלה הטייוואני, בראיון לאנשים ומחשבים, שנערך במהלך ביקור שביצע באחרונה בישראל. טייוואן מפעילה בשלוש השנים האחרונות תוכניות שפועלות להאצת כניסה של חברות מרחבי העולם, ובכלל זה ישראליות, לפעילות באקו-סיסטם המקומי, וכן תוכניות שמיועדת ספציפית לחברות ישראליות. ככלל, המדינה האסייתית מחפשת לגוון את שיתופי הפעולה הגלובליים שלה.

לדברי צ'ין-צ'אנג, "טייוואן מציעה לחברות ישראליות להשתלב בטרנספורמציה הדיגיטלית שהאקו-סיסטם הטכנולוגי במדינה עובר, ולתת מענה לדרישות במגוון תחומים, כולל בריאות דיגיטלית, הדור החמישי, בינה מלאכותית, IoT, אבטחת סייבר, סביבה ואנרגיה נקייה ועוד".

במסגרת הביקור הראשון שלו בישראל, הוביל צ'ין-צ'אנג משלחת של כ-20 בכירים ובכירות מטייוואן, במטרה לחזק את הקשרים העסקיים, הטכנולוגיים והממשלתיים בין המדינות. מטרה נוספת של הביקור הייתה ללמוד מקרוב כיצד מתחזקים בישראל הקשרים בין התעשייה לממשלה ועל התמיכה שלה בסטארט-אפים בתחילת דרכם.

ספר על התוכניות שלכם לשילוב של חברות בינלאומיות בהיי-טק הטייוואני.
"התוכניות הן חלק מהמדיניות של ממשלת טייוואן לעידוד יזמות וחדשנות. היא נותנת הקלות בפתיחת עסקים וקבלת ויזת יזמות, שמאפשרת לאנשים פרטיים להקים את הסטארט-אפים שלהם בטייוואן, ללא השקעה עצומה מראש.

בארבע השנים האחרונות פתחנו שני מרכזי חדשנות תחת השם Startup Terrace – בעיר לינקו שבצפון טייוואן ובעיר גאושיונג שבדרומה, עם משרדים, אזורי כנסים ואף מגורים, המספקים לחברות הבינלאומיות 'נחיתה רכה' במדינה. בנוסף, ב-2017 הוקמה קרן ההון-סיכון הראשונה בתמיכה ממשלתית, Taiwania Capital. הקרן גייסה 150 מיליון דולר להשקעה בסטארט-אפים המתמקדים במחשוב ענן, תוכנות ארגוניות, מערכות אוטונומיות, בינה מלאכותית, אינטרנט של הדברים, רובוטיקה ומזל"טים, אבטחת מידע, מוליכים למחצה מהדור הבא וחיישנים".

מה כוללת התוכניות הספציפיות להיי-טק הישראלי?
"כחלק מהפעילות של משרד הכלכלה הטייוואני לקידום שיתוף פעולה עם תעשיית הייטק בישראל, הושקה לפני כשלוש שנים תוכנית חדשנות להאצת כניסת חברות לפעילות באקו-סיסטם של טייוואן. התוכנית, IP² LaunchPad, הושקה בישראל ביוני 2020 ומפעילה כעת את המחזור השלישי שלה. בשנה האחרונה הפעילות הורחבה בישראל ונוספו שתי תוכניות עבור חברות ישראליות – IP² Plus, שהיא תוכנית המשך לחברות שהשתתפו בתוכנית הראשונה ולחברות ישראליות בוגרות שמעוניינות לחדור לשווקים חדשים, ותוכנית IP² Sustainability, שפועלת בשיתוף פעולה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל ומתמקדת בתחומי הקיימות. התוכנית פועלות במרכז החדשנות Startup Terrace, מנוהלות על ידי i2i – חברה שהקימה ומנהלת אקו-סיסטם טכנולוגי שתומך ומקשר בין בעלי עניין בתחום החדשנות בטייוואן, ומנהלת את חממות התוכנה הגדולות במדינה מזה 21 שנים. רני שיפרון, מנכ”ל חברת הייעוץ הישראלית Healthier Globe, הוא נציג i2i ומנהל התוכנית בישראל".

המשכה של ידידות ישראלית-טייוואנית מופלאה? צילום: BigStock

שיתופי פעולה ישראליים-טייוואניים. צילום: BigStock

מה הרווח שהתוכניות האלה יכולות להניב לחברות ההיי-טק בשתי המדינות?
"האקו-סיסטם של טייוואן משלים את זה הישראלי. לכם יש רעיונות חדשניים ולנו יש את היכולת לעשות להם סקייל-אפ, עם תעשיית ייצור מהמובילות והגדולות בעולם, תאגידי ענק, וערוצי שיווק והפצה. לטייוואן יש ידע וניסיון ייחודי בפעילות בשווקים בינלאומיים, כולל צפון אמריקה, אירופה ומזרח אסיה, ויכולת לתמוך בחדשנות הישראלית בכניסה לשווקים גלובליים. התמיכה הממשלתית חשובה בהפעלת תוכניות שמאפשרות ליצור את שיתופי הפעולה ולמצות את היתרונות שכל אחד מהצדדים מביא".

האם אתם מפעילים תוכניות חדשנות נוספות באזורים אחרים, מחוץ לישראל?
"יש לנו שיתופי פעולה בסיליקון ואלי בקליפורניה עם יזמים טייוואנים שהצליחו שם, וחלקם חזר לטייוואן ולוקח חלק בפיתוח החדשנות המקומית. בנוסף, אנחנו מפעילים תוכנית עם SOSA, שהביאה השנה סטארט-אפים טייוואניים לפעילות בניו יורק. יש תוכנית חדשנות נוספת, שפועלת בסינגפור, ובאוקטובר הקרוב יתקיימו במסגרתה חילופי סטארט-אפים. אנחנו גם פונים גם למזרח אסיה, למדינות כמו דרום קוריאה ויפן, ומנהלים שיתופי פעולה עם ליטא, שמביאה ידע וטכנולוגיה בתחומי האירוספייס והלייזרים. זהו תחום טכנולוגי פחות חזק בטייוואן, והתעשייה והממשלה במדינה פתוחות לשיתופי פעולה גם בו".

כיצד אתה מעריך שטייוואן תושפע מחוק השבבים האמריקני, שמעניקה הטבות ליצרנים האמריקניים?
"שבבים הם לא רק ייצור אלא שרשרת אספקה שלמה, שכוללת, בין היתר, עיצוב, ביצוע ניסויים וכוח עבודה מיומן. בטייוואן יש את שרשרת האספקה המלאה, ולכן, כאשר מדברים על מעבר של התעשייה לייצור בארצות הברית, יש לקחת בחשבון את כל מרכיבי שרשרת האספקה. ייצור שבבים זה לא רק TSMC, אלא זו תעשייה שלמה, עם שני גורמי מפתח משמעותיים: תמיכה אינטנסיבית בייצור 24/7 וכוח אדם מיומן. גם בארצות הברית יצטרכו לתת מענה לעניין זה".

מה ההשפעה של המשבר הכלכלי העולמי על האקו-סיסטם בטייוואן?
"השנה, למרות כל האתגרים מבחוץ, הכלכלה הטייוואנית מציגה צמיחה של 3.76%. הדרישה לשבבים, הצמיחה של תעשיית ה-ICT וההשקעה באנרגיה מתחדשת תומכות בהמשך הצמיחה של הכלכלה הטייוואנית. גם היקף ההשקעות הזרות במדינה נמצא בצמיחה. בעקבות מלחמת הסחר בין ארצות הברית, לסין חברות רבות החלו להעביר את מפעלי הייצור שלהן לטייוואן. זה מניע את התעשייה שלנו, שתופסת תפקיד מרכזי, בייחוד בתחומי הרכב, הרכיבים והשבבים. בשל התפקיד הייחודי של טייוואן בתעשייה העולמית, הכלכלה שלנו לא מושפעת מהמשבר כמו מדינות אחרות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים