"לא חסרה חדשנות בצה"ל – השאלה האם היא מופנית למקומות הנכונים"

גם בצבא, "נדרשת חדשנות המגשרת בין עולמות", אמר תא"ל ערן ניב, ראש חטיבת שילו''ח - שיטות לחימה וחדשנות - באגף התכנון שבצה''ל

תא"ל ערן ניב, ראש חטיבת שילו''ח באגף התכנון שבצה''ל. צילום: דובר צה"ל

"צה"ל שופע חדשנות והשאלה היא האם זו מופנית למקומות הנכונים. החדשנות לא יכולה לעמוד בפני עצמה, עליה להיות נטועה בהקשר. צה"ל נדרש להיות חדשן היכן שצריך, לא רק במקומות ה-'מגניבים'. נדרשת חדשנות המגשרת בין עולמות. למשל, מפקד בעזה שזקוק לטכנולוגיה לזיהוי רחפנים, וקיים כזה פתרון בצבא, רק שהוא, שנמצא בשטח, לא יודע על קיומו. לכן יש לתכלל ולהתבונן מלמעלה על כל הצרכים הטכנולוגיים, וליצור אקו-סיסוטם שיבליט וישקף את החדשנות, עם האקתונים, אקסלרטורים ושיתופי ידע – לטובת פיתוח והנפקת פתרונות טכנולוגיים במהירות. חדשנות טכנולוגית היא המענה לאיומים עתידיים", כך אמר תא"ל ערן ניב, ראש חטיבת שילו"ח (ר"ת שיטות לחימה וחדשנות) באגף התכנון שבצה"ל.

תא"ל ניב היה דובר המפתח בכנס IT for IDF4. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך לפני ימים אחדים והנחה אותו סא"ל (מיל') אודי קאוף, יו"ר תוכנית הכנס ומנהל חטיבת הביטחון באמת מחשוב.

"מאז ומתמיד", אמר תא"ל ניב, "מלחמה היא התנגשות של רצונות: התוקף רוצה לקחת את מה שאין לו והמגן מגן על מה שברשותו. המאבק בין הנלחמים לא נגמר – הוא מתחיל בהכנות בטרם ההתנגשות ובשיקום, והפקת הלקחים לאחריה. כל צד ינסה ומנסה להפתיע ולשבש את יכולות הצד השני".

הוא הציג ספר שיצא באחרונה, שמציג תרחיש שבו סין תצליח לפתח יכולות טכנולוגיות שישבשו את היתרונות הטכנולוגיים של ארצות הברית, למשל משחתות שיוטבעו ולוויינים שלא יפעלו. "ישראל מצויה באותו מצב, של מאבק ומרוץ חימוש", אמר. "החיזבאללה הבין כל מיני יכולות שלנו, והמענה שלו היה בכניסה לשטחים אזרחיים ותחת הקרקע. השאלה היא כיצד מכניסים טכנולוגיות חדשות למרוץ הלמידה. המטרה היא תמיד לשמר יתרון טכנולוגי גדול מזה של האויב, עם הגדלת הפער הזה לטווח הרחוק ופיתוח יכולות טכנולוגיות מתקדמות במהירות, למניעת התעצמות האויב".

תא"ל ניב ציין סדנה שהתקיימה בצה"ל לפני כשנתיים ועסקה בסוגיה זו. "מבין כלל ההתפתחויות הטכנולוגיות, אחת התשובות המשמעותיות שהגיעו בעקבותיה הייתה ביכולות דיגיטל ובינה מלאכותית. לא כחלופה לטילים ולאמצעי לחימה, אלא שדרוג מבוסס מחשב ואנשי פיתוח. צה"ל מצא את עצמו במצב לא מספיק טוב בהיבט היתרון הטכנולוגי, והבין שעליו לנקוט גישה אחרת: הוא הקים את מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, שמביטה על כלל הטכנולוגיות באופן מוכלל ופועלת לחיבור שלהן – של הכול להכול. המטרה היא לקחת עוצמות אדירות ברמה המטכ"לית – של אש, מודיעין ואיסוף – ולהוריד אותן לקצה הטקטי, כדי שמפקדי הגדוד והפלוגה ייהנו מהשפע האדיר הזה", הוסיף.

"איך עושים זאת? עם דיגיטל", אמר ראש חטיבת שילו"ח, "עם מערכות מחוברות, שיודעות 'לדבר' ביניהן, על בסיס תקנים אחידים, עם אבחנה בין התווך והאפליקציות, והורדת היכולות עד לקצה בצורה מהירה מאוד. למשל, מ"פ שלוחץ על כפתור במערכת השליטה והבקרה שלו, ובתוך דקות מוטלת פצצה של 250 ק"ג על היעד שאליו הוא כיוון".

"יכולות פענוח מבוססות בינה מלאכותית הן כמעט אינסופיות", הוסיף. "יש להביט ולזהות שגרה – ואז לזהות שינויים, ואת זה המחשב עושה טוב יותר מבן אנוש, עם קצבים גבוהים".

לעתים השינויים מגיעים מלמעלה

"בדרך כלל", אמר תא"ל ניב, "כשרוצים לייצר לחימה רב ממדית, משולבת, בדיגיטל, יש יתרון רב בשינוי המגיע מלמטה, כמענה לדרישה בשטח. אלא שלעתים יש יתרון גם בדרך ההפוכה, עם הקמת מנהלות וגופים שמביטים ממעל, לבניית כוח משולב עם איגום כל הגופים מחדש. לשם כך הוקמה לפני כשנה החטיבה שבראשותי: לפצח שיטות לחימה, למצוא פתרונות ולחבר יכולות, כדי לממש בניין כוח עם התנסויות שיודעות לשפר אמצעי לחימה ולהנפיק יכולות הרותמות גופים שונים. כך ניתן לשמר בעקביות את יתרונות המערכות. בינה מלאכותית, דיגיטל ורחפנים נעים מהר יותר מכטב"מים ומטוסים. נדרשת ארכיטקטורה פתוחה, כדי שהשינוי לא יארך שנים, אלא חודשים ושבועות. ה-'חוכמה' שלנו היא לקחת בעיות קשות ולחשוב אילו טכנולוגיות לפתח לאור התפתחות יכולות האויב, ולעשות זאת גם לטווח הארוך, ובכל השדות – סייבר, דיגיטל, חישה, מענה ללוחם, יכולות אוטונומיות ורובוטיקה. ככל שנבחר פתרונות שקרובים לאזרחות כך יהיה לנו קל יותר, אבל אנחנו גם מפתחים לבד. זה יותר קשה, אבל מניב יכולות ייחודיות".

הוא ציין ש-"חדשנות היא לא יזמות, אם כי היא לעתים שלובה בה. היכולת לחדש צריכה לגבור על השמרנות הטבועה בכולם. יש לחצות את החומות הבצורות התנגדות לחדש, חייבים לשנות, משום שהכול משתנה – הטכנולוגיות והמציאות. אסור לחשוב שאם תישאר במקום, תוכל להמשיך לצעוד. יש לברוח מ-'עמק המוות' – השלב שבין השקת המוצר לתחילת ההצלחה שלו. אנחנו עושים זאת על ידי שילוב היזמות והחדשנות".

"ג'ף בזוס אמר כי 'חדשנות דורשת מוכנות ארוכת טווח להיות בלי מובן'. לאחר שבדקת שמי ששוללים את הרעיון אינם צודקים, היה נחוש לקדם את הרעיון שלך והיה מוכן לכך שתהיה בלתי מובן. אנחנו בעד חדשנות, בעד טכנולוגיה – וחייבים להשתנות: אנחנו רוצים לחבר מענה לבעיות קשות, לשפר דרך תפיסות מבצעיות, לחכך ולנסות – כי החיכוך מחסן את המערכת, מביא למודעות וחושף חולשות. לכן, כל שיתופי הפעולה הם מבורכים, ואנחנו נכונים לכל יוזמה שמישהו יציע", סיכם תא"ל ניב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים