מיהם עשירי ההיי-טק של ישראל?

רשימת עשירי ישראל של דה מרקר מעלה כי על אף שההיי-טק הוא המגזר שמוביל את הכלכלה הישראלית, רק בכיר אחד מהענף נמצא בעשירייה הראשונה שלה ● מי הוא? ולמה זה המצב?

הלוואי על כולנו סכומים כאלה. צילום אילוסטרציה: BigStock

המגזין הכלכלי דה מרקר פרסם באחרונה את רשימת העשירים של ישראל. היא כוללת שלל יזמים, מנכ"לים ואחרים, בתחומים שונים, שיש להם סכומים שרובנו יכולים רק לחלום עליהם. ההון הכללי של עשירי ישראל עומד, לפי הרשימה, על 230 טריליון דולר – עלייה מטאורית של כ-30% לעומת השנה שעברה. הרשימה כוללת 245 אנשים, אולם על פי הערכות זהירות, יש בישראל כ-500 אנשים עם הון אישי של יותר מ-100 מיליון דולר. זה כולל אחזקות נדל"ן, כסף מזומן בדמות פיקדונות בבנקים, יצירות אומנות ואחזקות בחברות אם – ציבוריות או פרטיות.

מתוך ה-500, כ-40 עשו את הונם מהשקעות בהיי-טק. מדובר ב-8% מעשירי ישראל – כמו שיעור המועסקים בענף בכלל השוק. אולם, בקרב הישראלים בעלי ההון של יותר ממיליארד דולר, התמונה משתנה: על פי הערכות זהירות, יש במדינה כ-50 מיליארדרים, כאשר 14, שהם 28%, עשו את הונם מפעילות בהיי-טק.

טובים בחדשנות – פחות טובים בעשיית כסף

זה לא צריך להפתיע, שכן ב-25 השנים האחרונות, ההיי-טק מהווה מכרה זהב לעוסקים בענף – בעולם ובכלל זה בישראל. אולם, בניגוד למה שקורה בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט, עשירי ההיי-טק הישראליים לא מככבים בראש הרשימה של כלל עשירי ישראל. מכאן נובע שעל אף היותה של ישראל אומת הסטארט-אפ, צמרת ההיי-טקיסטים שלנו טובים ביזמות ובניהול, אבל יש טובים מהם בעשיית כסף.

במקום הראשון: גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט. צילום: יח"צ

במקום הראשון: גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

למקום הראשון ברשימה הכללית הגיעה מרים אדלסון, הבעלים של ישראל היום, עם הון אישי של 22 מיליארד דולר. במקום השני, הרחק מאחור, נמצא רומן אברמוביץ' עם 13 מיליארד דולר, כשאחריו ברשימה אייל עופר, משפחת התעשיינים הוותיקה ורטהיימר, פטריק דרהי, משפחת בעלי הקניונים והנדל"ן בכלל עזריאלי, ושרי אריסון, שלא מכבר נפרדה מבנק הפועלים ומשיכון ובינוי.

איש ההיי-טק הראשון ברשימה נמצא במקום השמיני בלבד. מדובר, כמו שניתן לצפות, בגיל שויד, ממייסדי ומנכ"ל צ'ק פוינט, שהרוויח השנה חצי מיליארד דולר והשווי שלו עומד על 4.7 מיליארד. שלושה מקומות אחריו נמצא יזם ההיי-טק הבא – אדם נוימן, עם הון אישי של ארבעה מיליארד דולר, ש-2.3 מיליארד מהם הוא הרוויח מאז הרשימה הקודמת של דה מרקר.

מימין: אדם נוימן, ממייסדי WeWork, יחד עם בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל. צילום: עומרי שפירא

מימין: אדם נוימן, ממייסדי WeWork, יחד עם בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל. צילום: עומרי שפירא

בעוד שב-12 המקומות הראשונים ברשימת עשירי ישראל יש רק שני היי-טקיסטים, כלומר: שישית, ברשימה העולמית הנתון עומד על קרוב לשני שליש – כולם אמריקנים. מדובר בג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון; ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט; מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק; לארי אליסון, מייסד ומנהל הטכנולוגיות של אורקל; לארי פייג' וסרגיי ברין, מקימי גוגל; ומיליארדר שעוסק לא רק בהיי-טק, אבל בהחלט גם – מייקל בלומברג.

מדוע זה כך? למה ההיי-טקסטים לא תופסים את המקומות המובילים בין עשירי הארץ, כפי שקורה ברשימה העולמית? התשובה לכך היא, להערכתי, הסיבוביות של תעשיית ההיי-טק הישראלית: יזמים מקימים חברות, מפתחים אותן ועושים אקזיט מוקדם ככל שהם יכולים. כמעט שאין חברות היי-טק ישראליות גדולות – אפילו מלאנוקס, שנחשבה לאחת מספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי, נמכרה באחרונה – ל-Nvidia, במקרה שלה. אחת היחידות שעדיין נמצאות בבעלות ישראלית היא צ'ק פוינט, ולכן לא מפתיע ש-שויד הוא ההיי-טקיסט הישראלי היחיד ברשימת עשרת העשירים ביותר בארץ של דה מרקר. זהו גם המקום להודות לדה מרקר על שאפשרו לנו להשתמש בנתונים.

טדי שגיא. צילום: יח"צ

טדי שגיא. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

ועוד הערה לסיום: זוהי עוד רשימה שמצביעה על הייצוג החסר של נשים בהיי-טק הישראלי, ובפרט בצמרת שלו. האישה הראשונה – רות פרסול – נמצאת רק במקום ה-13 מבין עשירי ההיי-טק, אם לא לוקחים בחשבון נשים שנמצאות שם עם בני המשפחה שלהן. גם הרשימה הזאת מעידה שיש מקום לשיפור, וכדאי שהוא ייעשה כמה שיותר מהר.

להלן הטבלה המלאה:

מימין: זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע, מייסדי מובילאיי. צילום: יח"צ

מימין: זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע, מייסדי מובילאיי. צילום: יח"צ

משה ינאי. צילום: פלי הנמר

משה ינאי. צילום: פלי הנמר

שלמה קרמר. צילום: יח"צ

שלמה קרמר. צילום: יח"צ

האחים זהר ויהודה זיסאפל, מייסדי קבוצת רד בינת. צילום: ניב קנטור

האחים זהר ויהודה זיסאפל, מייסדי קבוצת רד בינת. צילום: ניב קנטור

בני לנדא, יו''ר ומייסד קבוצת לנדא. צילום: ניב קנטור

בני לנדא, יו"ר ומייסד קבוצת לנדא. צילום: ניב קנטור

אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה. צילום: יח"צ

אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה. צילום: יח"צ

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים