"לילדינו לא יהיה רכב – הם יצרכו אותו כשירות"

כך אמר ד''ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה, בכנס שערך הסניף הישראלי של נוקיה, שנושאו תחבורה חכמה; לדבריו "אני רואה במהפכה החדשה הזדמנות של ממש לשנות את מצב התחבורה בישראל"

ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה. צילום: ניב קנטור

"מאז שנת 2017 יש לנו תכנית תחבורה חכמה. במסגרתה, אנו מדברים על ניידות כשירות. ברור לנו שילדינו לא יהיו בעלי מכונית – אלא יצרכו אותן כשירות. לכן, נשקיע משאבים רבים במימוש מדיניות זו, של תחבורה חכמה", כך אמר ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה.

ד"ר סופר פתח את הכנס שערך סניף נוקיה ישראל, בנושא תחבורה חכמה. הכנס נערך היום (ה') באולם דופלקס בהרצליה פיתוח, בהשתתפות עשרות מלקוחות החברה ושותפיה העסקיים. את הכנס הנחתה תמר אוסטר, מנהלת פעילות ארגוני אנטרפרייז בנוקיה ישראל

תמר אוסטר, מנהלת פעילות ארגוני אנטרפרייז בנוקיה ישראל. צילום: יח"צ

תמר אוסטר, מנהלת פעילות ארגוני אנטרפרייז בנוקיה ישראל. צילום: יח"צ

לדברי ד"ר סופר, "אנו בעיצומה של מהפכה, והיא מתחוללת 130 שנים אחרי שקארל בנץ, מהנדס גרמני שעסק בתכנון מנועים ומכוניות, היה הראשון שהצליח, בשנת 1885, לשלב מנוע בנזין וכלי רכב. אני רואה במהפכה החדשה הזדמנות של ממש לשנות את מצב התחבורה בישראל".

"ישראל פועלת בתחום התחבורה כמעין אי"

ישראל, אמר המדען הראשי, "פועלת בתחום התחבורה כמעין אי. אנו לא נוסעים למצרים או ללבנון – במכונית. כל התחבורה היא פנימית, במיוחד במטרופולין תל אביב. חלף הזמן שנהג יחיד, עם מכונית השוקלת חצי טון או יותר, יגזול חניה של מטרים רבועים רבים, כשרוב הזמן המכונית אינה נוסעת".

ישראל, הוסיף ד"ר סופר, "היא בעלת מומחיות בנושאי בינה מלאכותית, הגנת הסייבר וחיישנים. בכוונתנו לנצל טכנולוגיות אלו לטובת קידום התחבורה החכמה בישראל". הוא ציין כי "אנו מממשים את המדיניות בתחום באמצעות נתיבי איילון, הם זרוע הניסויים והבדיקות שלנו. אנו בעיצומו של תהליך עבודה מול משרד התקשורת, לטובת טיפול בתחום ערוצי תקשורת לכלי רכב ולרכבות".

"אנו עובדים", סיכם ד"ר סופר, "בשיתופי פעולה עם מובילאיי מבית אינטל, ג'נרל מוטורס ו-יאנגו. נוקיה יכולה להיות שותף חשוב ולקחת חלק במהפכה. חשוב שתהיה לנו תשתית טכנולוגית כדי לממש את המהפכה בהצלחה, אנו פתוחים לטכנולוגיות חדשות בתחום".

אוסטר אמרה כי "אנו בעיצומה של מהפכה במדינת ישראל בכל הקשור לתחבורה חכמה, רכבות, נמלים תעופה וים, כבישים ועוד. בקרוב, אזרחי המדינה יוכלו ליהנות משירותים מתקדמים בתחום. נוקיה היא שחקנית עולמית מובילה בתחומים אלו ואנו מתרגשים להיות חלק מהובלה של מהלכים מתקדמים אלה במדינת ישראל".

רן גיל, ארכיטקט פתרונות בכיר בנוקיה ישראל. צילום: יח"צ

רן גיל, ארכיטקט פתרונות בכיר בנוקיה ישראל. צילום: יח"צ

רן גיל, ארכיטקט פתרונות בכיר בנוקיה ישראל, אמר כי "המטרה של הטמעת פתרונות תקשורת חדשניים בנמלים, היא לצמצם ולפתור בעיות, ולהביא לשיפור תפעולי. המשאב היקר ביותר של אוניית מכולות, הוא משך העגינה. היא רוצה לפרוק את המכולות כמה שיותר מהר. מחקרים מעלים כי עד שנת 2050 כמות המיכליות הנעות בים תוכפל פי 2 ותעמוד על מאות מיליונים בשנה". אתגר נוסף, ציין, "הוא הדינמיות: יש בנמל ספינות זזות, ציוד זז, שעות עבודה משתנות. יש להתאים את הנמל לתפוקה שלו. אתגר נוסף הוא הצורך בבניית פלטפורמת קישוריות בין הנמל לעיר".

"אנו מביאים לכמה תועלות", סיכם גיל, "צמצום הפגיעה באיכות הסביבה באמצעות הפחתה של צריכת האנרגיה, לצד הגדלת היעילות. אנו עושים זאת בכמה מימדים: מיכון המביא ליעילות תפעולית, פריסת רשתות תקשורת אלחוטית, המביאות אוטומטיות לנמל – תשתית האלחוט הנוכחית לא עונה על דרישת האוטומציה. הרישות שאנו מביאים הוא עם שיהוי נמוך – ורוחב פס גדול, לטובת תעבורת וידיאו. בדרך זו מתקבלת יעילות תפעולית, המביאה לקיצור משך הזמן שהאוניה עוגנת במל ולצמצום הזמן של הוצאת המכולה מהאוניה לנמל ומהנמל לעיר".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מישהו

    זה הכל או כלום. או שכל התחבורה חכמה או שלא תהיה תחבורה חכמה בכלל. רכבים אוטונומיים עם רכבים "טיפשים" על אותו כביש זה מתכון לאסון אחד מתמשך.

אירועים קרובים