כך קופת חולים מאוחדת שילבה דיגיטל בטיפול המסורתי

לדברי חנה שילדר, ראש מטה חטיבת הרפואה בקופת חולים מאוחדת, "מימשנו את חזון הרפואה ההיברידית, כזו המשלבת את הרפואה המסורתית עם זו החדשנית, הדיגיטלית, ויצרנו רפואה שאינה מסתיימת ביציאה מהמרפאה"

חנה שילדר, ראש מטה חטיבת הרפואה בקופת חולים מאוחדת. צילום: ניב קנטור

"מימשנו את חזון הרפואה ההיברידית, כזו המשלבת את הרפואה המסורתית עם זו החדשנית, הדיגיטלית, ויצרנו רפואה שאינה מסתיימת ביציאה מהמרפאה, ואשר בה הזירה הביתית הופכת לחלק מזירת הטיפול בקהילה. בעזרת הזרקת דיגיטל וחדשנות, יצרנו את ההיברידיות של העולם החדש", כך אמרה חנה שילדר, ראש מטה חטיבת הרפואה בקופת חולים מאוחדת.

שילדר דיברה במליאה המרכזית של הכנס השנתי ה-23, של PMI ישראל, העמותה לניהול פרויקטים. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ג'), באולם אירועים LAGO, ראשון לציון, תחת הכותרת "יוצאים מהקופסה – מובילים את השינוי". את הכנס הנחה העיתונאי משה נסטלבאום, והשתתפו בו כאלף מנהלי פרויקטים.

לדברי שילדר, "רפואה היברידית מרחיבה את הנגשת השירות ללקוחות. אם עד לא מזמן הכרנו את הביקור במרפאה פיסית, הרי שלפני שנה וחצי חנכנו את שירות פניה מקוונת לרופא שלי. מאז היו לנו כבר 1.2 מיליון פניות מקוונות שכאלה, שהיוו 10% מכלל הביקורים והפחיתו את העומס על המרפאות. כעת, הוספנו יכולת לביקור דיגיטלי, בשילוב עם טכנולוגיות טלה-רפואה שפותחה על ידי American Well מבוסטון ארה"ב, הוספנו חיישנים למערכות חכמות לניטור רפואי מהבית – שמשדרים לרופא. בצד הרופא, הכנסנו לו מערכות מבוססות בינה מלאכותית של ווטסון של יבמ, המסייעות לו בקבלת החלטות מושכלות".

צמצום הפער בשירות הרפואי לפריפריה

המניעים לפרויקט הרפואה ההיברידית, ציינה שילדר, "היו כמה: הנגשת הרפואה לכלל המטופלים באמצעות דיגיטל; צמצום הפער בין הפריפריה והמרכז בהיבט רמת והיקף השירות הניתן; צמצום אי השיוויון בבריאות; התאמה לעידן של הדור החדש של המטופלים הצעירים, המדבר באופן מקוון; רצון לדבר רפואה חדשה – בלא ויתור על איכות הרפואה; הידוק הקשר עם הרופא המכיר את המטופל וכך הוא יכול לזמן את המטופל למרפאה אחרי שראה אותו בערוץ המקוון; זימון המטופל למעקב דיגיטלי; צמצום חשיפה למחלות; הפחתת העומס; הוספת עניין לרפאים האוהבים טכנולוגיה".

במהלך הפרויקט, אמרה, "שמנו דגש על פשטות. בצד הלקוחות, ניסינו לחקות את אותו מסלול שהם מכירים מהעולם הפיסי. בנינו שלבים לקביעת תור. התיאום לביקור נעשה כמו כל ביקור פיסי. לאחריו, כניסה לחדר המתנה דיגיטלי 15 דקות לפני הטיפול, אז המטופל צופה בסרטון הדרכה דיגיטלי. שדרגנו גם את הצד של הרופא. כשהוא פותח יומן מוזמנים, הוא לא יודע למה הם באו. שדרגנו את מסך הביקורים ועשינו אותו היברידי, ביקור פיסי וביקור מקוון. כך, הרופא רואה לכל מוזמן מה מועד התור, מה סיבת הפניה שהמטופל מילא ובראשונה מתאפשרות לרופא שליטה ובקרה על התורים".

אתגרי הרפואה ההיברידית, ציינה שילדר, "הם כמה: ניהול שינוי בעולם רפואה מסורתי עם כל ניהול הסיכונים הכרוך בכך; הלקוח צריך לאמץ חדשנות; איך עושים רפואה נכונה, המשדרגת את המצב הקיים – ולא רפואת פרוזדורים; איך מנהלים מרפאה היברידית; המטופל צריך להבין שיש תור, גם של מטופלים מהבית".

לדבריה, "הפרויקט היה מגה פרויקט, לנהל אותו היה אחד הדברים הכי מאתגרים שהיו לי בהובלה ודחיפה של הנהלת הקופה, ובשותפות עם אגף מערכות מידע. היה צריך למקם באופן הנכון את הממשקים הנכונים; טיפלנו בהיבט של ניהול כשלים וההתממשקות של מערכות המידע עם Amwell; הקמנו נבחרת רופאים שליוו את הפרויקט; הכשרנו את הלבבות בגיוס רופאים: בכל כנס הקמנו מתחם דיגיטלי, שהיה מאויש בצוות הפרויקט ולא בדיילות חינניות. כך, הרופאים התנסו במערכת; הקמנו בית ספר לרפואה היברידית, כי בלימודי הרפואה עדיין לא מלמדים איך מבצעים ביקורים דיגיטליים; לימדנו מיומנויות תקשורת, וטיפלנו בהיבט של ניהול סיכונים; בנינו 'שרשרת חיול' שקופה לרופאים המצטרפים לרפואה המקוונת".

"רפואה היברידית משנה את האופן המסורתי בו ניתנים שירותי הרפואה בקהילה", סיכמה שילדר, "זוהי רפואה מבוססת עובדות. יצרנו מודל חדשני, ראשון מסוגו בעולם, לקשר רופא-מטופל. אנו הראשונים בארץ המציעים ביקור דיגיטלי, המיושם בכל מקום בארץ ובעולם, כשהמטופל מרותק למיטתו, כשהילד חולה, כשנדרשת פגישת מעקב. המערכת מאפשרת עבודה מלאה בגיליון הרפואי של המטופל. הבאנו כבר להפחתת העומס בביקורים הפיסיים ב-10%, צמצמנו את החשיפה למחלות מדבקות. המודל שלנו יתפוס בארץ ובעולם. יצרנו חדשנות משבשת בעולם הרפואה: אין לנו ספק כי עולם הרפואה ההיברידית ישדרג את העולם הרפואה המסורתית שניתנה עד היום".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסף נבו

    כל הכבוד. מתבקש ממזמן, בכל תחום הרפואה. זוהי בשורה על ההתחלה של מהפיכה.

  2. יהושע שביט

    מערכת מעולה שחוסכת זמן רב למטופלים

אירועים קרובים