קרן מחקר חדשנית למדע ולטכנולוגיות קוונטים תוקם בהיקף של 100 מיליון שקל

הקמת הקרן מהווה צעד ראשון במסגרת תכנית לאומית לתחום הקוונטים ● התקציב מיועד לחמש שנים

16/12/2018 15:11
מדע וטכנולוגיות קוונטים. צילום אילוסטרציה: BigStock

תכנית לאומית לתחום הקוונטים מגובשת בימים אלו במסגרת פעילות משותפת של משרדי הביטחון, האוצר והמדע, הוות"ת והרשות לחדשנות. כך הודיע היום (א') משרד הביטחון.

על פי הודעת המשרד, הצעד הראשון במסגרת תכנית זו הוא הקמת קרן המחקר בנושא מדע וטכנולוגיות קוונטים שתהווה בסיס לאקו-סיסטם בתחום. מדובר בשיתוף פעולה של מפא"ת במשרד הביטחון, הות"ת והקרן הלאומית למדע. לטובת הקרן הוקצה סכום של 100 מיליון שקלים למשך חמש שנים.

במסגרת קרן המחקר יכלול תחום המדע וטכנולוגית הקוונטיים נושאי חישוב קוונטי, תקשורת קוונטית, סימולציה באמצעות מערכות קוונטיות, מכשור וחיישנים קוונטיים , יסודות תורת הקוונטים עם השלכה לטכנולוגיות עתידיות ומדע וטכנולוגיות קוונטיות חדשניים ועוד.

מטרת התוכנית, אמרו בהודעת המשרד, היא לתמוך בקבוצות מחקר מצטיינות באוניברסיטאות בישראל, אשר יעסקו במחקר ובפיתוח בתחום המדע וטכנולוגית הקוונטיים.

התמיכה, הוסיפו, תתבטא במתן מענקים משמעותיים, בסדר גודל של כ-75 מיליון שקלים לחוקרים. מענקים אלה ישמשו למימון הוצאות המחקר ולרכישה או שדרוג של ציוד הנדרש לטובת המחקר. יתרת הסכום תופנה לטובת פיתוח התחום על פי שיקולי מפא"ת.

ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, אמר בעקבות ההודעה כי "הקמת קרן המחקר החדשנית תמשיך להציב את ישראל בפסגת הטכנולוגיה והמחקר העולמית. ממעצמת סייבר למעצמה בתחום הקוונטים, נמשיך להוביל לפריצות דרך משמעותיות למען מדינת ישראל".

תחום הקוונטים כיעד אסטרטגי

תא"ל (מיל') ד"ר דניאל גולד, ראש מפא"ת במשרד הבטחון, אמר כי "תחום הקוונטים נמצא בשנים האחרונות בצמיחה עולמית, והוא צפוי לשנות את האופן בו אנו בוחנים את המציאות בשגרה ובחירום בהיבטים רבים כגון ניווט, תקשורת חסינה, חישוב על מעצמתי, ועוד. ישראל, שהפכה למעצמה בתחום הסייבר, מסתכלת על תחום הקוונטים כיעד אסטרטגי להפוך לשחקנית מרכזית בשוק העולמי".

פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר הות"ת, הוסיפה כי "ות"ת הגדירה את מדע וטכנולוגיית הקוונטים כספינת הדגל של עולם המחקר בישראל, לצד רפואה ממוקדת ומדעי הנתונים.. אין ספק כי פיתוח מחקר הקוונטים חיוני מאוד לכלכלתה ולביטחונה של מדינת ישראל, והוא צפוי להביא לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות המחקר הישראליות ולהובלה בזירה הבינלאומית. יחד עם זאת, המירוץ העולמי כבר בעיצומו, המדינות השונות משקיעות סכומי עתק בפיתוח התחום, ואם לא נרוץ קדימה, מדינת ישראל תישאר מאחור".

פרופ׳ בני גיגר, יו"ר הקרן הלאומית למדע,  אמר כי "התוכנית החדשה תאפשר לחוקרים הישראלים להיכנס בתנופה גדולה לתחום מחקר שמחד הינו בעל פוטנציאל אדיר, בסיסי ויישומי, ומאידך – הוא חדש ונמצא עדיין בהתהוות, ועל ידי כך להימנות בין החלוצים והמובילים של השטח בעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים