ההיי-טק הישראלי: יותר נשים, פחות עזיבת עובדים מרצון

סיכום המחצית הראשונה של 2018 מעלה כי מאז תחילת השנה עלה מספר המועסקות בענף ב-4% ● קיים ביקוש גובר לעובדים בתחומי הרחפנים והסייבר ● השכר הממוצע של מהנדסי פיתוח מגיע ל-27,550 שקלים

28/06/2018 15:41
יותר נשים בהיי-טק. צילום אילוסטרציה: Olly 2, BigStock

בחודשים האחרונים חל שינוי מהותי בעולם ההיי-טק כאשר נשים תופסות יותר ויותר עמדות בתעשייה. אם בדצמבר 2017 תפסו נשים 23% מהמשרות, כחצי שנה מאוחר יותר, בתחילת יוני 2018, עלה שיעור זה ל-26%. עך עולה מנתוני מחקר שערכה חברת ההשמה להיי-טק אתוסיה.

מגמה בולטת נוספת העולה מהמחקר היא התמתנות משמעותית בשיעור העובדים העוזבים מרצון את מקום העבודה – 5% בלבד, או 10% בחישוב צפי שנתי. על פי הנתונים, ב-2017 שיעור הנטישה עמד על 16%.

על פי החברה, השכר של מהנדסות צעירות הנכנסות לתעשייה אינו נופל משכרם של עמיתיהן הגברים. כמו כן על פי הנתונים, מגמת העלייה בשכרם הממוצע של מהנדסי פיתוח נמשכה גם במחצית הראשונה של 2018, עם שכר המגיע לרמה של 27,550 שקלים לעומת 27,250 בסוף 2017, ורמה של 24,850 בסוף 2016. בהנחה שקצב הגידול יישמר בחצי השני של השנה, צפוי השכר הממוצע של מהנדסי פיתוח בתעשייה הישראלית להתקרב ל-28 אלף שקלים לעומת 19,100 בסוף 2009.

גם בהיבט התחומים המבוקשים ביותר בעולם ההיי-טק ניכר שינוי עם שורה של תחומי תעסוקה הרושמים עלייה בביקוש. בין אלו, על פי החברה, נמנים משרות טכנולוגיות מידע עם עלייה של 7% בהשוואה לדצמבר 2017, פיתוח אוטומציה עם עלייה של 6% ופיתוח חומרה עם עלייה של 5.5%. העוסקים בתחומים אחרים נהנו גם הם מדרישה גוברת לשירותיהם: מפתחי צד לקוח (עלייה של 5%), מפתחי full stack ומפתחי צד שרת (עלייה של 4%).

המבוקשים ביותר: אנשי VLSI, וריפיקציה ואלגוריתמאים

ברמת הסקטורים בענף, אומרים באתוסיה, בחמש השנים האחרונות כמעט ולא נראו סטארט-אפים חדשים שהתמקדו בתחום הסמיקונדקטור, אולם במחצית הראשונה של 2018 חלה עלייה של 14% בביקוש לעובדים בענף. נתון זה, יחד עם העובדה שמאז תחילת 2018 נפתחו מספר סטארט-אפים בתחום, מעיד כי הענף התעורר לחיים.

מנתוני החברה עולה עוד כי חברות שעוסקות ברחפנים, רובוטיקה ורכבים אוטונומים בולטות בביקושים. תחומים אלו נמצאים בפריחה וכך גם הביקוש לעובדים בתחומים חדשניים אלו.
לפי נתוני אתוסיה, גם הביקוש למפתחים בחברות סייבר צמח בצורה משמעותית, עם עלייה של 18% ב-2018; מה שמעיד על כך שהתחום ממשיך לצבור תאוצה, כשישראל נתפשת בעיני העולם כארצם של מומחי הסייבר.

תופעה בולטת נוספת היא הדומיננטיות של שלושה תפקידים בהייטק, שנהנו אף הם מעלייה נאה בביקוש השנה: אנשי VLSI (עלייה של 9%), אנשי וריפיקציה (עלייה של 12%) ואלגוריתמאים (עלייה של 5%). גם ה-Data scientists יכולים לברך על העלייה בדרישה לשירותים שלהם, שמגיעה מחברות בשלל תחומים – מסחר אלקטרוני, רכב אוטונומי, אבטחת מידע, ביומד ועוד.

"עלייה במספר הנשים החרדיות המועסקות בהיי-טק"

אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, הסביר את השינוי המשמעותי בייצוגן של נשים בתעשייה הודות לשתי מגמות דומיננטיות שהוא זיהה בשוק. "ראשית, ארגונים רבים עושים כל מאמץ לגייס יותר מהנדסות, ויש כאלה שמגייסים אותן כבר בשנה השנייה שלהן בלימודי ההנדסה כדי לממש את יעדי הגיוס שהציבו לעצמם", הוא אמר.

לדבריו, "המגמה השנייה היא העלייה במספר הנשים החרדיות המועסקות בהיי-טק, בשיעור של 2% מתחילת 2018. נשים אלה תורמות רבות לשינוי המפה התעסוקתית בתחום".

סולומון הוסיף כי "שיעורי העלייה במספר הנשים בהייטק אולי נראים נמוכים, אך הם משמעותיים בהחלט בהתחשב בכך שנשים רבות עוזבות את התעשייה לקראת אמצע שנות ה-30 לחייהן. במילים אחרות, שיעור הגידול במספר הנשים הנכנסות להייטק הוא כפול ובתמונה הכללית, יותר נשים משתלבות בענף ההייטק ביחס לאלו שמחליטות לפרוש ממנו. אם התעשייה תשכיל להתאים את עצמה לגברים וגם נשים שמחפשים איזון בית הבית לעבודה, אנו מעריכים שנראה ירידה גם במספר הנשים שעוזבות, וכאן יהיה שינוי משמעותי מאוד" .

סולומון מדגיש כי השינוי בתעשייה נובע גם מעליה במספר הנשים שפונות ללימודי מחשב. "לפני ארבע שנים הנתונים הצביעו על כך שמספר הנשים הנרשמות ללימודים טכנולוגיים באוניברסיטאות גדל, וכעת הן מסיימות את הלימודים ומשתלבות בתעשייה. חלקן כאמור, השתלבו כבר בשנה השנייה או השלישית ללימודים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים