"הערבים כ-20% מהאוכלוסיה בישראל – אך תרומתם לתל"ג – 9%"

"המשק הישראלי מפסיד מיליארדי שקלים מהשילוב המוגבל של הערבים בשוק התעסוקה הישראלי - שילוב מעמיק ונרחב יותר, היה יכול לתת דחיפה לכלכלת המדינה", כך אמר ד''ר רמזי חלבי, יו''ר ארגון צופן

ד''ר רמזי חלבי, יו''ר ארגון צופן. צילום: ניב קנטור

"האוכלוסייה הערבית מהווה קרוב ל-20% מהמדינה. למרות זאת, תרומתם לתל"ג עומדת רק על 9%. המשק הישראלי מפסיד מיליארדי שקלים מהשילוב המוגבל של הערבים בשוק התעסוקה הישראלי, כי שילוב מעמיק ונרחב יותר, היה יכול לתת דחיפה לכלכלת המדינה", כך אמר ד"ר רמזי חלבי, יו"ר ארגון צופן.

ד"ר חלבי, לשעבר ראש המועצה המקומית דלית אל-כרמל, ומנכ"ל כרמל את אמיר, דיבר בכנס IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים, שנערך בראשונה לחברה הערבית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ב') במלון גולדן קראון בנצרת, תחת הכותרת "בין המציאות לבין הביקוש".

לדברי ד"ר חלבי, "בעבר, כלכלת ישראל התבססה על דברים מסורתיים כלכלית, וידענו את כללי המשחק. אבל כשהחלו עניינים טכנולוגיים, 8200, אומת הסטארט-אפ – אז הערבים לא היו שם".

גורם נוסף שהסיג את מעמד האוכלוסייה הערבית כלכלית, אמר, "הוא הגלובליזציה. היא הביאה שתי דיקטטורות – פוליטית, כמו של סין, ודיקטטורה של המידע, כמו פייסבוק (Facebook). ההפרטה והקטנת ההטבות ומענקים מדמעה קץ הסוציאליזם, וגם פה נפגעה החברה הערבית. עוד שינוי היה בצמצום המגזר הציבורי-ממשלתי ה-'שמן', לטובת זה העסקי". הוא ציין גורמים נוספים: "הליברליזציה והרפורמה בשוק ההון, והמעבר מכלכלה פשוטה לכלכלת היי-טק".

"השכר הממוצע בישראל עומד על 10,148 שקלים", אמר ד"ר חלבי. "זאת, לעומת 100 דולר בסוריה, 165 דולר במצרים ו-265 דולר בטוניס. אין בסיס להשוואה: ישראל מייצרת פי חמישה מהמדינות סביבה, אבל הבעיה היא חלוקת העוגה הכלכלית-חברתית. אנו חיים במדינה בה אי-השיוויון הולך ומתגבר. רווחי המעסיקים גדלו בעשור האחרון ואילו חלקם של העובדים ירד מ-67% ל-62%".

מודל דו-תרבותי

"בנוסף, אין הסדר מדיני, אז המשאבים מופנים לביטחון ולא לשלום. כל אלה משפיעים על החברה הערבית, העוברת תהליך מודרניזציה מואץ, בהשפעת החברה היהודית. התיעוש נכנס ליישובים – אך לא מספיק. התוצאה – מחצית מהמשפחות הערביות חיות מתחת לקו העוני. השתלבות הערבים בהיי-טק היא מוגבלת, ועומדת על 3% בלבד. שילוב רשויות מקומיות ערביות באזורי תעסוקה יכול לקרות – אולם רק בהשפעת הממשלה ולא בשל רצון טוב של המועצות המקומיות היהודיות".

ד"ר חלבי הציג את מודל הפעילות של צופן ואמר כי "סברנו כי לא ניתן לקדם ערבים בלא שילובם בהיי-טק. אחרי כמה שנות עבודה יש לנו חדשות טובות. מספר המועסקים הערבים בענף גדל, אולם עדיין הוא עומד על רק 4% מכלל העובדים בהיי-טק".

לדבריו, "אנו פועלים ליצור פתרונות לשילוב האוכלוסייה הערבית בכלכלת המגינה. אנו בצופן מצליחים לעשות השמה ל-80% ממי שעוברים אצלנו הכשרה. נקבל יותר ממיליון דולר מארצות הברית לטובת פיתוח אזור התעשייה בכפר קאסם. נעתיק את המודל שהצליח בנצרת למקומות נוספים. כיום עובדים באזור התעשייה בנצרת כ-1,000 אנשי היי-טק, 100 מהם יהודים".

ד"ר חלבי סיים באומרו כי "המודל שיש ליישם הוא מודל השתלבות – בלא היטמעות מלאה. זהו מודל דו-תרבותי, בו כל אחד שומר על יחודיותו מחד, אבל מוצאים דרך לעשיית עסקים יחד. אנו מאמינים שהמודל יתבסס על שיתוף פעולה כלכלי. מודל זה הוא התשובה לחברה ישראלית צודקת, המשלבת ערבים בכלל הענפים ובהיי-טק בפרט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים