קספרסקי: ההאשמות כלפינו הביאו לירידה חד-ספרתית במכירות בארה"ב

על אף זאת, הבטיח מנכ''ל ומייסד ענקית אבטחת המידע הרוסית כי "ההכנסות הגלובליות של החברה יצמחו השנה"

יוג'ין קספרסקי. צילום: קספרסקי

"קספרסקי (Kaspersky Lab) תראה ירידה חד-ספרתית במכירות בארצות הברית השנה, בעקבות חשדות בנוגע לקשרי החברה עם ממשלת רוסיה. עם זאת, ההכנסות הגלובליות של החברה יצמחו", כך אמר יוג'ין קספרסקי, מנכ"ל ומייסד חברת האבטחה הנושאת את שמו.

במשרדו שבמוסקבה, קספרסקי גינה את מה שהוא כינה "מלחמת המידע" נגד החברה שלו, וטען שוב ושוב כי "לא עשינו שום דבר רע". הראיון היה חלק מ-Reuters Cyber Security Summit.

הוא אמר כי יחסי הגומלין של החברה עם רשויות אכיפת החוק ברוסיה ובמדינות אחרות "מוגבלים לחקירות פשעי סייבר, שיתוף מידע על פשעי סייבר – זהו זה". הוא הוסיף כי "יש לנו אפס, אפס קשרים לא תקינים לסוכנויות ריגול. אפס".

לקספרסקי, שנוסדה ב-1997, יש יותר מ-400 מיליון לקוחות ברחבי העולם. בחודשים האחרונים היא מתמודדת עם טענות הממשל האמריקני, לפיהן ניתן להשתמש במוצרי האנטי-וירוס שלה ככלי ריגול.

המחלוקת סביב החברה משקפת את החשש הגובר והחשדנות כלפי רוסיה, על רקע הטענות שרוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית, ועמדה מאחורי גל פריצות גלובליות.

במסגרת היותה מהספקיות המובילות בעולם של תוכנות אנטי-וירוס, קספרסקי עשתה מאמצים לשמש כספקית לממשל האמריקני, מהארגונים הגדולים בעולם הרוכשים מוצרי הגנת סייבר – וכעת החברה חדלה ממאמציה לעשות זאת.

מלחמת מידע

בספטמבר האחרון הודיעה ארצות הברית כי תפסיק בקרוב כל שימוש ממשלתי בתוכנות מחשב של קספרסקי, בשל חששות מקשרים של החברה עם הקרמלין ועם הממשל הרוסי. ההנחיה החדשה באה בזמן שרשויות שונות של אכיפת החוק והסוכנויות האמריקניות, כמו גם כמה ועדות קונגרס, בודקות את ההתערבות הרוסית בבחירות האחרונות לנשיאות.

בתגובה מסרה קספרסקי כי היא מאוכזבת מההוראה ועומדת על כך ש-"אין לנו קשרים לא אתיים, או השתייכות לאף ממשלה, כולל לזו של רוסיה. לא הוצגו בפומבי כל ראיות אמינות על ידי מישהו, או כל ארגון, בזמן שהאשמות מבוססות על טענות שווא ועל הנחות לא מדויקות".

למרות הקשיים, אמר קספרסקי, "אני צופה שההכנסות הגלובליות של החברה יגיעו לכ-700 מיליון דולרים ב-2017". ב-2016 רשמה החברה הכנסות גלובליות של 644 מיליון דולרים. "אובדן המכירות בארצות הברית יהיה פחות מ-10%", אמר, "והוא נובע בעיקר ממלחמת המידע המתנהלת כנגדנו".

קספרסקי אישרה לפני ימים אחדים כי תוכנת האבטחה שלה איתרה קוד מקור עבור כלי פריצה אמריקני סודי, שנמצא במחשב אישי בארצות הברית ב-2014, מה שהעלה חשדות כלפי החברה. קספרסקי אמר כי החברה מחקה את הקוד ברגע שנודע לה שהוא מסווג.

"הרוח הקרה החלה לנשוב כלפינו ב-2014"

כשנשאל שוב ושוב מדוע פועל הממשל האמריקני נגד החברה שלו, אמר קספרסקי כי אינו יודע וכי נקלע לתווך של "מצב פוליטי", הקשור להידרדרות היחסים בין רוסיה לארצות הברית. "הרגשנו את הרוח הקרה מתחילה לנשוב ב-2014", אמר. הוא הוסיף שהוא עדיין רוצה להעיד בפני הקונגרס האמריקני על התוכנות שלו, אך ממתין שהמחוקקים יעבירו לו הזמנה נוספת – לאחר ביטול השימוע בחודש שעבר, שאליו הוזמן.

כמענה להאשמות לפיה היא פועלת בגיבוי ובשיתוף הקרמלין, קספרסקי הודיעה לפני ימים אחדים כי תעביר את קוד המקור שלה לבחינתם של גורמים חיצוניים. ענקית אבטחת המידע הרוסית השיקה את יוזמת השקיפות הגלובלית, "כחלק מהמחויבות המתמשכת שלה להגנה על לקוחות מפני איומי סייבר, ללא קשר למקור או האיומים או ייעודם".

בתחילת החודש הכחישה החברה את המעורבות שלה בריגול רוסי שנעשה בארצות הברית. כמה ימים קודם לכן דווח כי קציני מודיעין ישראלים תפסו "על חם" האקרים, שלוחי ממשלת רוסיה, שחיפשו במחשבים בעולם שמות קוד של תוכניות מודיעין של ארצות הברית. ישראל הייתה הראשונה שהודיעה לארצות הברית על פעילות ההאקרים הרוסים, שמעשיהם זוהו לפני כשנתיים ושהשתמשו בכלי של קספרסקי. הכלי מאפשר חיפוש רחב היקף וכלל עולמי. תוכנת האנטי-וירוס של קספרסקי משרתת מאות מיליוני משתמשים בעולם, לרבות סוכנויות ממשל בארצות הברית.

במסגרת מתקפת הסייבר, מסמכים סודיים נגנבו ממחשבו הביתי של עובד ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי, ששמר אותם באופן לא מאובטח. על מחשבו הייתה מותקנת התוכנה של קספרסקי, ולכן הפריצה צלחה.

בתגובה נמסר מקספרסקי כי "מאכזב מאוד כי טענות לא מוכחות אלו ממשיכות להנציח את הנראטיב של חברה שב-20 שנות פעילותה מעולם לא סייעה לאף ממשלה בעולם במאמצי הריגול שלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים