מיכאל חיון, נס: "הענן הוא לא באזז – מדובר במהפכה שתישאר"

לדברי חיון, מנהל הטכנולוגיות הראשי בקו העסקים מיקור-חוץ של נס, "הענן משבש את חיינו ואת אופן התנהגותנו: מיוטיוב לצריכת מוזיקה דרך ווטסאפ להעברת מסרים ועד לסקייפ לטובת תקשורת"

מיכאל חיון, CTO קו עסקים מיקור-חוץ, נס. צילום: שאולי לנדנר

"מחשוב הענן עומד תחת ההגדרה של חדשני, והוא משבש במובן החיובי של המילה. הוא משנה את האופן בו ארגונים צורכים ומספקים שירותי IT, ומשנה את המודלים העסקיים שלהם. ככזה, הוא אינו באזז, אלא מהפכה, והוא כאן כדי להישאר". כך אמר מיכאל חיון, CTO קו עסקים מיקור-חוץ, נס.

חיון דיבר בכנס אותו ערכו נס ומיקרוסופט (Microsoft) ישראל לתחום הענן. הכנס, הנושא את הכותרת Disruptive Technologies – ענן, משבש או מחולל שינוי? נערך היום (ה'), באולם אירועים סטוקו, מגרשי הטניס הדר יוסף, תל אביב.

לדברי חיון, "השאלה האם טכנולוגיה היא משבשת, תלויה בזהות ומקום השואל: לו אני מנכ"ל נוקיה (Nokia) ב-2007, אתייחס להתפתחות הטלפון החכם של אפל (Apple) כחדשנות משבשת. בעיני הצרכן ואפל, זו חדשנות מדהימה שתביא לשינוי מהותי משמעותי".

הענן משנה תהליכים עסקיים

הענן, ציין חיון, "משבש את חיינו ואת אופן התנהגותנו: מיוטיוב (YouTube) לצריכת מוזיקה, דרך ווטסאפ (WhatsApp) להעברת מסרים ועד לסקייפ (Skype) לטובת תקשורת. הענן חדר לכל תחום: צריכת שירותי רפואה באופן מקוון, קבלת שירותי חינוך ותקשורת מול המורים ועוד".

"גם ארגונים נדרשים לעבור את אותם שינויים", אמר חיון. "הענן משבש כי הוא משנה תהליכים עסקיים, ולכן נדרשת תפיסה שתשתלב עם תהליך זה".

לדבריו, "הענן מאפשר ללקוח הארגוני להתמקד בליבת העסקים שלו, ולפנות למנמ"ר ולצוות ה-IT שלו את הזמן והמשאבים לעסוק בדברים המהותיים לליבת העסקים והארגון, במתן פתרונות אמיתיים לעסק. ש'מישהו' אחר יעסוק בתחומי התשתית והתפעול. ככזה, הענן הוא המגמה המשמעותית ב-IT", כזרז וכמניע בעולם החדש".

"אנו לא חברה המציעה שירותי ענן", ציין חיון. "אנו באים לעזור ללקוח עם מתודולוגיה המלווה אותו בכל התהליכים, משלב הבחינה ועד השירות השוטף. לכל ארגון יש צרכים שונים, ולא נכון לתת פתרון אחיד לכולם".

מי עולה לענן ומי נשארת בארגון?

המודל של נס, הסביר חיון, מחולק לארבעה שלבים: "הראשון, שלב האבחון: בוחנים את הארגון, עסקיו וצרכיו. מנתחים מה נכון לו להוציא החוצה, ומה לא. בשלב השני, מתרגמים את בניית ועיצוב המערכות, מי עולה לענן ומי נשארת בארגון, איך מבצעים הגירה לענן ולאיזה ענן, וכן מהם השירותים הנוספים".

השלב השלישי, ציין, "הוא המעבר עצמו: אנו מלווים את הלקוח או מעבירים בשבילו, עם צוות מומחים שלנו, בצורה מקצועית עם שקט והמשכיות עסקית, בלא זעזועים".

השלב הרביעי, אמר, "הוא המעניין מבחינתנו, זה שלב התחזוקה. צוותי נס מספקים מערך תמיכה לכל השירותים הללו, בענן מלא או היברידי. הקמנו שירות מבוסס שירותי RIM – ניהול תשתיות מרוחקים, יש לנו צוות NOC – מרכז בקרה וניהול של המערכת. אנו מיישמים בעזרת כלים, שאת חלקם פיתחנו, את המתודולוגיה, ומתאימים שירות לצרכים מיוחדים של הלקוח, תוך בניית SLA, לניטור ומדידת השירות.

"בנוסף, הקמנו מסגרת של שירותים חדשים. כל אלה, מעניקים ללקוחות הארגוניים יתרונות: אנו מספקים להם ליווי והובלה מקצה לקצה, מרצונם לעלות לענן ועד שלב עלייה לענן ואז תמיכה שוטפת".

חיון סיכם כי "צברנו ידע וניסיון רב במשך השנים בתחום, ערכנו התאמות לצרכים החדשים של הלקוחות הארגוניים. המטרה היא שהלקוחות ירגישו בטוחים בתשתיות החדשות – בתכנון, במעבר ובשירות השוטף. אנו קוראים לשירותים אלה Cloudsourcing: לקחנו את ניסיון שלנו לתחום, ובנינו מעטפת שירותים מתאימה, הכוללת בתוכה את הענן כטכנולוגיה משבשת".

אסף יעקבי, CTO מיקרוסופט ישראל. צילום: שאולי לנדנר

אסף יעקבי, CTO מיקרוסופט ישראל. צילום: שאולי לנדנר

אסף יעקבי, CTO מיקרוסופט ישראל, אמר כי "הסיבות לשימוש בענן, "הן האג'יליות, הרצון לפיתוח מהיר יותר. השניה, חיסכון בעלויות – מעבר לעלות התוכנה, של תחזוקה וחומרה". המניע השלישי, ציין, הוא הרצון בחדשנות.

הענן, אמר, "מאפשר לקבל את השירותים שלנו ולהרחיב את פתרונות הארגונים בכל מקום בעולם, קרוב ללקוחות". המסע לענן, אמר "לא יתחיל היום ויסתיים מחר, ולכן נדרש לתת מענה למצב הביניים המתקבל בין שימור המצב הקיים של פתרונות ברישוי, לצד קבלת חדשנות בענן, עם עבודה במתכונת היברידית".

כל שירות שלנו, ציין, "כבר נבדק על ידי חברות המחקר וארגונים אחרים. זאת, כדי שארגונים יהיו בטוחים שניתן להריץ אותם בצורה טובה, בטוחה ויעילה".

יעקבי סיכם באומרו כי "כל שירות שאנו מפתחים כיום ניתן לקבל גם על גבי פלטפורמת הענן הציבורי שלנו. אנו מאפשרים יכולת עבודה בענן היברידי, לצד היצע מגוון של שירותים".

דוברים נוספים היו פרופ' ישע סיוון, מנהל מרכז קולר לחקר יזמות סיכון, הפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל אביב, וד"ר יובל דרור, דיקאן בית הספר לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים