טיקטוק מחזירה מלחמה: הגישה ערעור על החלטת ארה"ב להחרים אותה

בייטדאנס הסינית - שהרשת החברתית התוססת טיקטוק בבעלותה - מצטטת בערעורה את התיקון הראשון לחוקת אמריקה ● הכוונה היא להבהיר כי החלטת הממשל לאלץ את החברה להימכר ואם לא להפסיק לפעול במדינה - אינה לגיטימית

הרשת הברתית והחברה שמאחוריה ערערו עליה. החלטת ארה"ב להחרים את טיקטוק במדינה.

בייטדאנס (ByteDance) – חברת האם של הרשת החברתית התוססת טיקטוק (TikTok) – פתחה במתקפה משפטית כנגד החלטת ממשלת ארה"ב לאלץ אותה למכור את הפלטפורמה שלה, או שפעילותה תיאסר במדינה.

ההחלטה, שהתקבלה בשלהי החודש שעבר, אמנם מספקת ארכה למכירת החברה ולהעברת הרשת החברתית מהבעלות הסינית עליה לבעלות מערבית, אך מדובר במאבק מורכב וארוך שרק נפתח כעת.

"הצהרת כוח יוצאת דופן ובלתי חוקתית"

טיקטוק ובייטדאנס קראו אתמול (ג') תיגר על ממשלת ארה"ב, בערעור שהגישו על החוק החדש. בעתירתן טענו השתיים כי החוק מפר את זכויות התיקון הראשון לחוקת ארה"ב, התקפות לגבי 170 מיליון משתמשיה האמריקנים. לדבריהן, מדובר ב"הצהרת כוח יוצאת דופן ובלתי חוקתית", המבוססת על חששות מעורפלים ולא מוכחים למאיום על ביטחון הלאומי האמריקני.

ההחלטה שכאמור התקבלה כבר על יד הסנאט האמריקני, ושיכולה לפגוע בפעילות אפליקציית שיתוף הסרטונים הפופולרית בארצות הברית, הגיעה באמת לנוכח החששות כי בייטדאנס הסינית משתפת פעולה עם הממשל הקומוניסטי בארץ מוצאה. גורמים אמריקנים טוענים כבר מאז תקופת הנשיאות של דונלד טראמפ כי בייטדאנס מסייעת לסין לרגל אחרי אזרחים אמריקנים באמצעות איסוף הדאטה עליהם בפלטפורמה ושיתופה עם בייג'ינג. לפי ההחלטה, על החברה למכור את פעילותה האמריקנית בתוך תשעה חודשים, או שתעמוד בפני חרם כלל ארצי.

אבל מסתבר שבייטדאנס לא מעוניינת להימכר ולהיכנע ללא מאבק. הערעור שלה, שהוגש לבית המשפט לערעורים בארה"ב של מחוז קולומביה, טוען שהמכירה שנכפית על החברה או החרם, אם יוטל, מפרים באופן בוטה את ההבטחה של התיקון הראשון לחופש הביטוי לאזרחים.

בערעור נכתב כי "הוראת המכירה הכפויה היא הפרה חסרת תקדים של התיקון הראשון… היא משביתה פלטפורמה המשמשת מיליוני אמריקנים ליצירה, לחיבור ולשיתוף של תוכן על סמך 'חששות ספקולטיביים ופגומים מבחינה אנליטית לגבי נתונים אבטחה ומניפולציה של תוכן'".

יצוין כי שו צ'ו, מנכ"ל טיקטוק ובייטדאנס, העיד במרץ 2023 בפני ועדה מיוחדת של הקונגרס האמריקני אשר דנה בהגבלות שהוטלו על טיקטוק בארצות הברית והתעקש שהעלילה כנגד בייטדאנס מופרכת. צ'ו, שנכלל באפריל האחרון ברשימת מאה המשפענים השנתית של המגזין TIME, העלה מיד עם החלטת הסנאט פנייה ישירה למשתמשי טיקטוק האמריקנים, ובה הדגיש כבר אז את אותן טענות לפגיעה בזכויותיהם המגולמת בחקיקה בעניין הפרלטפורמה.

פגיעה בחופש הביטוי והיצירה או אילוץ ביטחוני מחויב המציאות?

לפי התקשורת, קרב דוד וגוליית הזה יהיה תלוי בפירוש התיקון הראשון – האם הוא מגן רק על ביטוי הרעיונות והדעות של האמריקנים, או שהוא תקף גם לפלטפורמות עצמן, המעניקות את הזירה להתבטאויות אלו. ובמיוחד יידרש בית המשפט להחלטה האם התיקון תקף גם לשירותים חברתיים שבבעלות גורמים זרים, שאינם אמריקנים.

כאמור, לטיקטוק יש יותר מ-170 מיליון משתמשים פעילים בארה"ב, מה שהופך אותה לתופעה חברתית-תרבותית של ממש. הפלטפורמה מהווה כר גידול לטרנדים, מטפחת ביטוי אמנותי ומספקת נקודת השקה לקריירות של משפיעני רשת שונים ומשונים. החרמתה במדינה, כך נטען, תשתיק את הקולות האמריקנים האלה ותייבש מעיין של יצירתיות ובידור.

עם זאת, יש מי שמאמינים כי חששות הביטחון של ממשלת ארה"ב אינם מופרכים – לסין היסטוריה של איסוף נתונים וצנזורה, אפילו כנגד בני עמה שלה. בנוסף, בין שתי המעצמות יש מלחמת סחר חריפה שנדמה כי רק מסלימה עוד ועוד. עובדות אלו מעוררות חששות לגיטימיים לביטחון הלאומי. ואולם בין המביעים את הבנתם לדאגת ממשלו של ג'ו ביידן יש בכל זאת מי שמבקשים להבין האם ניתן לטפל בחששות הללו מבלי לפנות לחרם מוחלט, שעלול לחנוק את חופש הביטוי והחדשנות.

בייטדאנס, שתמיד הכחישה כל קשר ישיר לבייג'ינג, טוענת שהיא נקטה בצעדים משמעותיים כדי להפחית את סיכוני האבטחה, כולל אחסון נתוני משתמש אמריקנים בשרתים מקומיים בלבד, עם פיקוח של ועדת אבטחה בלתי תלויה.

כעת יתבקש בית המשפט לתת את החלטתו בנושא הנפיץ. להחלטה, תהא אשר תהא, צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת. היא יכולה ליצור תקדים לאופן שבו ארה"ב מטפלת בפלטפורמות מדיה חברתית בבעלות זרה, בתוך מציאת איזון עדין בין ביטחון לאומי וזרימה חופשית של מידע, או להציג את ארה"ב כממשל קשוח שאינו מעוניין להתפשר ולו במעט על נושאי ביטחון. דבר אחר אפשר כבר לומר בוודאות – המאבק הזה לא יהיה קצר ועוד נכונו לנו שלל פיתולים בעלילה בהמשך הדרך. נעקוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים