כרום מציין את גרסתו ה-50 ועומד על פרשת דרכים

הדפדפן של גוגל מגיע לציון דרך חשוב, כשהוא מספק את עדכון הגרסה ה-50 במספר, ומעורר תהיות אודות עתידו הלא ברור ותפקידו עבור משתמשי המחר

עדכון דחוף לכרום

העדכון החדש של דפדפן כרום (Chrome) הוא ה-50 במספר ולכן נחשב כחגיגי במיוחד. בינתיים זהו עדכון גרסה של הדפדפן ל-PC בלבד והגרסאות לניידים יחברו אליו בעתיד הקרוב.

הגרסה החדשה כוללת שינויים רבים שקשורים בעיקר לפיתוח ולייעול הביצועים. בנוסף, מעכשיו, לא יתמוך עוד הכרום ב-Windows XP ,Windows וב-Windows Vista. תאורטית ניתן יהיה עדיין להשתמש במערכות ההפעלה הישנות בדפדפן, אבל לשם כך תצטרכו להתקין גרסה קודמת שלו ולא תזכו לתמיכה ולעדכוני אבטחה חדשים.

בעבור החברה האם, גוגל (Google), זהו רגע לעצור ולהרהר. הענקית מספרת לנו כיום ש-771 מיליארד דפים מועלים בדפדפן בחודש; לכרום יש מיליארד משתמשים פעילים חודשיים מהניידים; ש-9.1 מיליארד טפסים ממולאים בהזנה אוטומטית; וגם ש-145 מיליון דפי אינטרנט זדוניים נחסמו באמצעות הדפדפן – כל אלו מצביעים ללא ספק על כוחו של הכרום, ומתווספים לנתון המוכיח שהשימוש בו הולך וגדל, ושזה היווה 47% מכלל אמצעי תצוגת הדפים בעולם, כולל בניידים, כך על פי StatCounter. ואי אפשר להתכחש באמת שהכרום הוא דפדפן מוביל שמשמש רבים מאיתנו.

לדפדפן שהתקדם עם רוח הזמן היו מספר חידושים ויתרונות להציע – למשל, הוא הציג את הרעיון של הגבלה בפועל של עומס תפריט סביב דפי אינטרנט וכן הפך סנכרון של סימניות, כרטיסיות, והיסטוריית דפדפן במכשירים שונים לאפשרות אהודה. עם זאת, גם לנוכח כל הטוב שעשה הדפדפן של גוגל, כיום הוא עומד על פרשת דרכים שכן מלבד העובדה שהוא מספק לנו (עוד) דרך לגלוש באינטרנט, לא ברור בדיוק מה רוצה גוגל שכרום יהיה כשיגדל.

דפדפן או פלטפורמה?

העקרונות המרכזיים שהנחו את גוגל בכרום היו בתחילת הדרך דבקות במהירות ובפשטות. מערכת התפריט הייתה מינימלית ומנוע ה-JavaScript שלו ניצח את התחרות מול דפדפנים אחרים. אבל יתרונות אלה פחות באים לביטוי כרגע. כמעט כל דפדפן אחר אימץ איפוק דומה בעומס על המערכת, וכרום כבר לא המנצח הברור בקריטריון הזה. בינתיים, הדרישות ההולכות וגדלות של האינטרנט המודרני סיפקו לכרום מוניטין של זולל משאבים ורוצח סוללות, גם אם דפדפנים אחרים אינם טובים משמעותית יותר ממנו.

שנים אחדות לאחר השקת הכרום, החלה גוגל להרחיב את שאיפותיה. היא הציגה את חנות האינטרנט של כרום ובסופו של דבר את הרעיון של אפליקציות טבעיות של כרום, עם פונקציונאליות לא מקוונות. משגר יישומי כרום הופיע יחד עם הקפצת התראות משירותי האינטרנט ומה-Google Now.

תכונות חדשות אלו היו אמורות להפוך את כרום לפלטפורמה-בתוך-פלטפורמה ב-Windows וב-Mac, תוך הפיכת Chrome OS למערכת הפעלה לגיטימית לשולחן העבודה. אלא שבשנה האחרונה נראה שגוגל ויתרה על רבים ממאמצים אלה. מרכז ההודעות שלה כבר אינו פעיל, הן ב-Windows והן ב-Mac, וזאת מכיוון שגוגל שוקלת אימוץ כלי התראות אחרים בפלטפורמות אלה. חנות האינטרנט של כרום הוזנה במשך שנים, והחברה לא גילתה עניין רב בתחזוקתה. אפילו משגר היישומים של כרום בוטל כי אף אחד לא השתמש בו. ובאשר ל-Chrome OS, עתידה רחוקה מלהיות ודאי.

נכון להיום גוגל לא הציגה שום תכונות משמעותיות לדפדפן שולחן העבודה שלה. התפתחויות הדפדפן המעניינות ביותר קורות כיום בכלל על חלופות כגון Microsoft Edge (למשל עם Cortana) ו-Vivaldi (לדוגמה עם עם לוחות האינטרנט שלו ומערם הלשוניות שלו). עושה רושם שגוגל מתעניינת יותר בכרום לניידים כרגע, כשהשימוש בטלפונים החכמים גובר על זה שעושים משתמשים בשולחן העבודה.

אז בעוד שגוגל חוגגת את שחרור הגרסה ה-50 היא צריכה גם לשאול את עצמה מה אמור הכרום להשיג בעתיד – האם להתמקד בכוונה המקורית של מהירות ופשטות? האם לנסות לרענן עם תכונות חדשות? האם כרום יהפוך לפלטפורמה בפני עצמה או שיהווה רק דרך טובה באמת לגשת לדפי אינטרנט? האם גורל גרסת שולחן העבודה וגורלן של גרסאות הניידים שלובים זה בזה, או שהם צריכים להיפרד כידידים? שאלות רבות שאין להן בינתיים מענה. מה שבטוח – אם גוגל לא תוכל לענות על השאלות הללו, קשה להמר על הצלחה בטוחה של גוגל להגיע בכלל לגרסה ה-100 של כרום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים