ד"ר יחזקאל שוטלנד, כירורג בכיר: "התלת מימד גרם למהפכה ברפואה"

"כיום ניתן לעשות דברים רבים שלא ניתן היה לבצע בעבר, כמו להתכונן לניתוחים באמצעות מודלים תלת מימדיים ולהדפיס איברים", אמר ד"ר שוטלנד

ד"ר יחזקאל שוטלנד, כירורג בכיר. צילום: קובי קנטור

"הדפסת התלת מימד גרמה למהפכה בעולם הרפואה. כיום ניתן לעשות דברים רבים שלא ניתן היה לבצע בעבר, כמו להתכונן לניתוחים באמצעות מודלים תלת מימדיים ולהדפיס איברים", אמר ד"ר יחזקאל שוטלנד, כירורג בכיר.

ד"ר שוטלנד דיבר בכנס הדפסה תלת-מימדית, 3DPrinting. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך באחרונה במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה. הנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ויריב ענבר, מנכ"ל מדיאטק-ג'ון ברייס.

בדבריו סקר ד"ר שוטלנד בקצרה את ההיסטוריה של התלת מימד ברפואה בכלל ובניתוחים בפרט. "המהפכה הזאת היא בת יותר משני עשורים", ציין. "המודל התלת מימדי הראשון בעולם הניתוחים נוצר ב-1993 בבלגיה. ב-2006 הושתלה שלפוחית שתן שהפיגום שלה היה מתלת מימד, השתלת טיטניום ראשונה בוצעה ב-2010 וב-2013 הושתלה אוזן באמצעות ביו-פרינטינג. כיום עמלים על השתלת כלייה שתודפס בתלת מימד".

הוא הסביר כי כיום, ניתוחים מתוכננים בצורה וירטואלית, התוצאה מועברת למדפסת ולאחר מכן, האיבר המודפס מועבר להשתלה. בנוסף, ד"ר שוטלנד ציין כי התלת מימד מסייע בהשתלות איברים בנפגעי תאונות דרכים וירי.

עם זאת, הוא ציין כי יש בעיה בהדפסת כלי דם וכי בהדפסת איברים שונים, למשל לב, יש סיכון לפגיעה בכלי דם.

מיקי ליברוס, הבעלים של סינרג'י. צילום: קובי קנטור

מיקי ליברוס, הבעלים של סינרג'י. צילום: קובי קנטור

"הדפסה בתלת מימד מסייעת בהצלת חיים ומבריאה אנשים ממחלות", אמר ד"ר שוטלנד. הוא הביא כדוגמה מקרה של ילדה שסבלה מגידול ברגל והשתלה של איבר מתלת מימד בגופה גרמה לכך שכעבור כחודש, היא כבר יכולה לרקוד. "המטרה שם הייתה למנוע כריתה של הדרך. נכרת הגידול, היא מקבלת כימותרפיה והברך שלה ניצלה", אמר.

"חומרים משולבים"

מיקי ליברוס, הבעלים של סינרג'י, אמר כי "עד עכשיו ההתלבטות הייתה באיזה חומר להשתמש כדי להדפיס בתלת מימד. אלא שהבעיה גדולה הרבה יותר: העולם החדש של הדפסות בצבע הוא לא רק הדפסה, מוצרים סופיים, אלא גם צורך בהמחשה מאוד גבוהה של החומרים והמוצרים. הפתרון לכך הוא הדפסה בחומרים משולבים".

הוא מנה את היתרונות של הדפסה בחומרים משולבים: "מודל שקוף, מוביל אור, חומרים גמישים, אפשר להגדיר צבעים משתנים בכל מיני חלקים, אפשר להתייחס נקודתית לגוון ולא רק לשם החלק, היכולת לדמות ציר אינטגרלי ולייצר תנועה וכפיפות, ולעשות סימולציה לחומרים שונים. הם עומדים בסימולציות האלה, היכולת להדפיס בשילוב של צבעים ולשנות את הגוונים, פרסונליזציה של תמונה, ציור או תווית על המוצר, מה שהופך אותו להרבה יותר מעניין".

"העולם של ההדפסה התלת מימדית משתנה – יש פחות תקלות והרבה פחות זמן להפקת מוצר. דברים שמוציאים לחברות חיצוניות ניתנים לעשות כיום בלחיצת כפתור", סיים ליברוס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים