ניר למפרט, ח. מר: "העתיד נמצא בספרים הדיגיטליים"

"המורים לא צריכים לחשוש מהספרים הדיגיטליים, שם נמצא העתיד", אמר למפרט, מנכ"ל הקבוצה, שמעורב בכמה פרויקטים בתחום

ניר למפרט, מנכ"ל קבוצת ח. מר

"הטכנולוגיה משנה סדרי עולם ומי שלא יודע לרכב עליה ולאמץ אותה בזמן, עלול להיעלם. כך גם בתחום הספרים הדיגיטליים – המורים לא צריכים לחשוש מהם, שם נמצא העתיד", כך אמר תא"ל (מיל') ניר למפרט, לשעבר מפקד יחידה 8200 של צה"ל וכיום עומד בראש קבוצת ח. מר.

למפרט, שמעורב בכמה פרויקטים בתחום, היה מרצה אורח בכנס פדגוגיה חדשנית שערך מינהל התקשוב וטכנולוגיה של משרד החינוך, בראשותו של ד"ר עופר רימון. האירוע, שנערך במרכז הכנסים ברמת אפעל, עסק במעבר לסביבת לימודים דיגיטלית במערכת החינוך והגברת השימוש בספרים דיגיטליים.

לדברי למפרט, "עד היום, למרות החדירה המסיבית של האינטרנט, ל-50% מהעסקים בישראל אין אתרים שכוללים מסחר אלקטרוני, ו-80% מהאתרים הקיימים לא מותאמים לגלישה מרכיבים ניידים".

עד לפני שבועות אחדים כיהן למפרט כמנכ"ל קבוצת זאפ (ZAP), מיסודה של דפי זהב. לדבריו, "דפי זהב היא דוגמה לחברה שהמציאה בשנות ה-80 את המדריכים המסווגים, ענתה על צורך של מיליוני עסקים בעולם ובישראל כמו בהרבה מדינות הייתה למונופול. בעלי החברה לא זיהו בזמן את הפוטנציאל של האינטרנט וכתוצאה מכך היא עברה זעזועים רבים, כמה שינויים וגלגולים, והחליפה בעלים – עד שהצליחה למצוא את המענה הנכון".

"עשינו שיעורי בית", ציין. "מהר מאוד הבנו שלא מספיק להעביר את 'המוח' שהפעיל את דפי זהב בדפוס לרשת, אלא צריך לתת ערך מוסף, שיתגבר על מנועי חיפוש שלמעשה מייתרים את המדריכים המסווגים. הערך המוסף היה הוספת תוכן שמשרת הן את הצרכן והן את העסק המסחרי".

ישראל דיגיטלית והספרים הדיגיטליים

ד"ר יאיר שינדל, הממונה על ישראל דיגיטלית במשרד ראש הממשלה. צילום: קובי קנטור

ד"ר יאיר שינדל, הממונה על ישראל דיגיטלית במשרד ראש הממשלה. צילום: קובי קנטור

פתחו את הכנס יוסי קטריבס, משנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, וד"ר יאיר שינדל, הממונה על ישראל דיגיטלית במשרד ראש הממשלה. ד"ר שינדל סיפר על המיזם ועל תפקידיו, ואמר כי הוא רואה בשילוב התקשוב בחינוך ובספרים דיגיטליים זרוע מאוד חשובה בפעילותו.

במהלך הכנס הוצגה תוכנית לימודים חדשה שתשלב את שיטת הלימוד MOOC בבתי הספר בארץ, אולם היא תותאם לסביבה הלימודית בכיתה, תוך שימת דגש על למידה משותפת, העברת ידע והפיכת המורה ממעביר ידע למנהל הידע בכיתה.

"הלמידה המשמעותית – דרך הלמידה הדיגיטלית"

הכנס כלל פנל שעסק בספר הדיגיטלי – הן בהיבטים החינוכיים והן בהיבטים הטכנולוגיים. ד"ר רימון אמר בו: "מדברים הרבה על למידה משמעותית. אני לא רואה שום דרך ליישם אותה אלא דרך הלמידה הדיגיטלית, שהספרים הדיגיטליים הם חלק ממנה".

הוא הוסיף כי "ההצלחה הגדולה של הכנסת הספרים הדיגיטליים מתבטאת בחוויה של התלמידים. באחד מבתי הספר סיפרו לי שהתלמידים לא שמים לב ששיעור שמבוצע בסביבה דיגיטלית מסתיים ומבקשים להמשיך אותו. כשמדובר בשיעור הראשון שלהם בסביבה דיגיטלית, הם באים רבע שעה קודם ועומדים ליד הדלת. זו תופעה שממש לא אופיינית לתלמידים בישראל וזאת אחת ההוכחות שהיא מצליחה".

"המטרה – להכין את התלמידים לשוק העבודה החדש"

פרופ' עמי וולנסקי, המדען הראשי במשרד החינוך, אמר בכנס כי "אחד מתפקידי הלמידה הדיגיטלית והספר הדיגיטלי הוא להכין את התלמידים לשוק העבודה החדש".

ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל התיקשוב והטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: קובי קנטור

ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל התיקשוב והטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: קובי קנטור

לדבריו, "בגלל האינטרנט נעלמו לא מעט מקצועות מסורתיים ולכן יש אנשים בני 40-50 ללא עבודה. מצד שני, נוצרו הרבה מאוד הזדמנויות חדשות. הספר הדיגיטלי הוא הדרך שבה מערכת החינוך תכין את התלמידים לעידן החדש הזה בשוק העבודה – וזה חשוב מאוד".

עם זאת, הוא הדגיש כי " שילוב הספרים הדיגיטליים בכיתה צריך להיעשות בזהירות רבה. אסור לרוץ. יש להקפיד שהטכנולוגיה לא תגרום לכך שלא יינתן מענה לרמות השונות של התלמידים בכיתה".

דוברת נוספת בפנל הייתה יואלה טרם, מנהלת אגף ספרי לימוד במזכירות הפדגוגית של משרד החינוך. היא אמרה כי "הספרים הם שלב ראשון במהפכה גדולה שמתרחשת במערכת. מבקרה מדגמית שערכנו בכמה בתי ספר עולות תוצאות טובות. אנחנו עושים זאת לאט, ללא צורך במהפכות גדולות, וכבר כיום העמדנו שורה של כלים לטובת המורים שרוצים להיכנס לתחום".

במהלך הכנס הוצגו מיזמים פדגוגיים חדשניים והשתתפו בו מרצים כגון ד"ר דובי וייס, מומחה לטכנולוגיה בחינוך, וליאור צורף, שדיבר על חינוך בעידן ההמונים. נעל את האירוע רוני דיין, מנהל אגף טכנולוגיית מידע במשרד החינוך, שמוביל את היישום והביצוע של המיזמים החדשניים במערכת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים