כך מסייעת בינה מילולית לטיפול בעדויות ניצולי השואה

ורביט הישראלית - המפתחת פתרונות תמלול דיגיטליים - עבדה בשיתוף עם ועידת התביעות כדי לתמלל שמונה מיליון דקות של עדויות ניצולים בשפות שונות – שהן יותר מ-130 אלף שעות הקלטה

עדותה תומללה לצורך הנצחתה. שורדת השואה גיטה סיקוביץ.

בחלוף השנים, ניצולי השואה הולכים ומתמעטים, ואחד האתגרים הוא לשמר את זיכרון השואה גם לאחר לכתם. ורביט (Verbit) הישראלית – המפתחת פתרונות תמלול דיגיטליים – עבדה בשיתוף עם ועידת התביעות (Claims Conference) כדי לתמלל שמונה מיליון דקות של עדויות ניצולים בשפות שונות – שהם יותר מ-130 אלף שעות הקלטה.

ועידת התביעות היא ארגון עולמי הדואג לרווחתם של ניצולי השואה, ומטפל בין היתר בהעברת פיצויים מממשלת גרמניה לניצולים. במשך עשורים רבים נאספו עדויות רבות משורדי השואה שהסכימו לשתף את סיפורם, אולם חלק גדול הוקלט באיכות ירודה, וכיום מרבית מוסרי העדות הלכו לעולמם, מה שהופך את נושא הזיכרון וההנצחה לחשוב מתמיד.

במסגרת הפרויקט, אנשי ורביט הקימו קהילה של מתמללים בשפה העברית, אשר מכירים מושגים ביידיש מתקופת השואה ושולטים בשמותיהם של מקומות גיאוגרפיים באירופה. התמלול עוזר לשימור הידע והפיכת הדאטה לכזה שניתן לקטלג ולחפש בו. בנוסף הוא תורם להנגשה הגלובלית של העדויות, שכן קל יותר לתרגם קובץ מתומלל למגוון שפות.

הפלטפורמה של ורביט מבצעת את התמלול הראשוני באמצעות טכנולוגיית זיהוי דיבור אוטומטית, ולאחר מכן מתווספת שכבה אנושית, אשר עושה תיקונים ומביאה את הקובץ לרמת תמלול גבוהה, כזו שיכולה לשמש את הארכיונים לצרכיהם, וכן לבניית תוכניות לימוד גלובליות.

העדויות, שנמסרו בשפות רבות, בניבים מקומיים שונים ועם מבטאים מגוונים, נאספו משמונה ארכיונים בישראל, ביניהם ארכיון לוחמי הגטאות, גנזך קידוש השם, הספריה הלאומית, יד ושם וכן מאוניברסיטת ייל.

עדותה המרתקת והקשה של גיטה סיקוביץ

אחת העדויות שתומללו היא עדותה של גיטה סיקוביץ, שנולדה לפני 97 שנים בהרי הקרפטיים בצ'כוסלובקיה. בעדותה היא מתארת איך עברה את תקופת השואה כנערה והצליחה לשרוד את הסלקציות באושוויץ ומחנות העבודה, למרות הרעב המחפיר והקור העז. בעדות, שנמסרה בשנת 2011, סיקוביץ תיארה כיצד אביה, הרב גרינוולד, שהיה רב ראשי וראש הישיבה בחוסט, נאלץ להוריד את זקנו. היא מתארת ליל סדר ש"חגגו" והיה מלא בבכי, כיצד הם סולקו מבתי הספר וכיצד נלקחו מהם אפשרויות התעסוקה. כשהמצב התדרדר, גורשה משפחתה מעיר מגוריה למקומות שונים. גיטה ואחותה נאלצו לנהל מאבק הישרדות יומיומי על חיי האם. לצד הזוועות מספרת גיטה בעדותה על אנושיות שגילתה, כשאסיר גוי במחנה סייע לה לשרוד, ועל העזרה שקיבלו מהצ'כים בתום המלחמה. העדות נמשכת בתיאור הנדודים ברחבי אירופה, בסיוע מבריחי גבולות, תחושת החזרה ההדרגתית לצלם אנוש, המראה המזעזע של חילול ספרי הקודש בביתם ובשוק, כיצד גילתה את תמונת אביה בבית זר, והאיחוד המרגש עם בני המשפחה שנותרו בחיים.

לדברי יאיר אמסטרדם, מנכ"ל ורביט, "האתגר היה לתמלל הקלטות ישנות באיכות לא גבוהה. לכן, פיתחנו טכנולוגיה חדשה לניקוי רעשי רקע, שאפשרה לחדש הקלטות בנות עשרות שנים. נתמלל כשמונה מיליון דקות של עדויות המתועדות בשפות רבות, שיאפשרו הנצחה של השואה גם בקרב דור העתיד".

"למרבה הצער, בעתיד הלא רחוק, נצטרך לספר את סיפור השואה בעולם בלא ניצולים", אמר גרג שניידר, סמנכ"ל בכיר בועידת התביעות. "עדויות שורדי השואה הן רגישות ביותר. למרות האתגרים הטכניים, כמו אודיו באיכות ירודה, דיאלקטים והדגשות מגוונות, התמלילים חייבים להיות מדויקים – ולכן יש חשיבות רבה לטיפול המקצועי שמוענק להן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים