אל"מ אבנר זיו, מפקד מצפ"ן: "ה-Big Data יאפשר לנו לחזות את צעדי האויב"

זיו מסיים 28 שנות שירות, ובראיון בלעדי לאנשים ומחשבים מסכם את הקריירה הארוכה שלו ומדבר על האתגרים העתידיים של ה-IT הצה"לי

אל"מ אבנר זיו עם המדים. צילום ארכיון: פלי הנמר

"היכולות שאנחנו מתחילים להגיע אליהן בתחום ה-Big Data המבצעי יאפשרו לצה"ל בזמן הקרוב מאוד לחזות את הצעדים העתידיים של השחקנים", כך אמר אל"מ אבנר זיו, המפקד הפורש של יחידת מצפ"ן שבאגף התקשוב הצה"לי, בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים.

אל"מ זיו מונה בשבוע שעבר למנהל חטיבת טכנולוגיית המידע של בנק ישראל וחבר הנהלת הבנק. הוא יפרוש מצה"ל בקרוב וייכנס לתפקידו האזרחי החדש בחודש אפריל.

לדברי זיו, "אני מסיים את השירות הצבאי שלי אחרי 28 שנים כאשר מערך התוכנה והמחשוב דומיננטי ומשמעותי יותר מתמיד, והוא מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש – כאשר הוא נדרש לכך". לדבריו, "זה היה שירות מרגש. התחלתי כתוכניתן בוגר קורס תכנות בממר"ם ואני מסיים כמפקד על מערך התוכנה והפיתוח של אגף התקשוב, ורפרנט מקצועי של מערך התוכנה".

במהלך הקריירה הצבאית שלו ביצע זיו שורת תפקידים בכירים ב-IT הצה"לי. בשנים האחרונות הוא הנהיג את מערך התוכנה הצה"לי בתחום המקצועי והיה חבר בפורום ההנהלה הבכירה של אגף התקשוב במטה הכללי. ב-2011 התמנה למפקד בית התוכנה למערכות ה-IT של צה"ל וב-2013 הקים את מצפ"ן (ר"ת מערכות צבאיות לפו"ש – פיקוד ושליטה – וניהול), המהווה בית התוכנה המרכזי של צה"ל למערכות מבצעיות וניהוליות. היחידה הוקמה על בסיס איחוד שתי יחידות בלוטם, שמרכזת את נושאי התקשוב באגף התקשוב בצה"ל: בית התוכנה לשם, שפעל לפיתוח מערכות IT לוגיסטי ותומכות לחימה, ומחלקת שוהם, שטיפלה בשו"ב וב-IT מבצעי. היחידה המאוחדת היא בית התוכנה המטכ"לי הגדול בצבא, ומונה מאות מפתחים ומתכנתים שפועלים בתשעה ענפים.

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת

מצפ"ן זכתה באחרונה בפרס הרמטכ"ל ליחידות טכנולוגיות מצטיינות. אל"מ זיו אמר כי "המיוחד בנקודת הפרישה שלי הוא בכך שהיא משקפת מימד מסוים של היסטוריה החוזרת על עצמה. בתחילת הדרך הייתה ממר"ם והיו בה חוליות – אכ"א, אג"א, מודיעין וחיל אוויר. עם הקמת מצפ"ן בוצע מרכוז מחודש של התוכנה הצה"לית. מצפ"ן מרכזת את כל העיסוק במערכות הניהוליות תומכות הלחימה עבור כלל זרועות הצבא. אנחנו גוף פיתוח ותוכנה מטכ"לי שמפתח עבור כולם".

מפקד מצפ"ן, אל"מ אבנר זיו, מקבל את הפרס מידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. צילום: דובר צה"ל

מפקד מצפ"ן, אל"מ אבנר זיו, מקבל את הפרס מידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. צילום: דובר צה"ל

במרץ לפני שנה פורסם באנשים ומחשבים כי הרמטכ"ל דאז, רא"ל בני גנץ, החליט להוציא את הצבא, שוב, לפרויקט ERP כלל צה"לי, בהיקף מאות רבות של מיליוני שקלים, בהתבסס על החלטה שקיבל ב-2011. ההערכות גורסות כי הוא יעמוד בסופו של דבר על מיליארד שקלים. זאת, לאחר שלפני כמה שנים החל צה"ל בהקמת מערכת ERP כוללת וביטל אותה, ולאחר מכן יצא שוב לפרויקט בתחום.

"בשנה החולפת אישר המטכ"ל תוכנית ERP צה"לית רב זרועית שבמסגרתה הכנסנו תחתינו את ה-ERP של אט"ל (ר"ת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה). כל המערכות בתחום שתומכות בלחימה יתכנסו יחדיו וננצל אותן טוב יותר. ב-2020 תהיה מערכת ERP מרכזית אחת, שתכלול מודולים של לוגיסטיקה, HR, תקציבים ותכנון. הממשק עם המערכת התואמת של משרד הביטחון קיים כבר כיום".

חסכון של עשרות מיליוני שקלים

לפני כשנתיים נחשף באנשים ומחשבים כי בצה"ל מתכוונים לצמצם באופן משמעותי את הסכמי מיקור-החוץ שנחתמו עם חברות מקומיות – ולהביא להחזרת פיתוח התוכנה לידי הצבא. לדברי אל"מ זיו, "מערכת טירת האגם עוברת מביצוע במיקור-חוץ על ידי TSG לעבודה של מפתחי מצפ"ן. המהלך מביא לחסכון של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. בנוסף, פיתחנו טכנולוגיות חדשות לפיתוח מערכות שו"ב ואימצנו טכנולוגיות מהעולם האזרחי, חלקן מבוססות קוד פתוח. אימצנו הליכי פיתוח אג'יליים. עשינו את כלל המהלכים הללו בלי להגדיל תקנים. ייעלנו את העבודה בעשרות אחוזים".

זיו התייחס גם למערכות השליטה והבקרה (שו"ב) המתקדמות להגנה בסייבר שפיתח צה"ל וממכנות את כל תהליכי השו"ב בין מערכות ההגנה המצויות בגופי המחשוב הצבאיים השונים. "אנחנו מעשירים את האירועים הללו עם מידע בנושאי מודיעין סייבר ולצד זה משלבים יכולות שפיתחנו בעולמות ה-Big Data", אמר. "בצורה זו אנחנו תומכים בתהליכי העבודה של החמ"לים השונים. יצרנו מעין CERT (ר"ת Computer Emergency Readiness Team – צוות תגובה לאירועי אבטחת מידע וסייבר) צה"לי". הוא ציין כי "התהליכים יתעצבו ובעתיד נתחבר עם גופים עתידיים הפועלים בתחומים הדומים לנו".

אל"מ זיו סיכם באמרו כי "ההקמה של אגף התקשוב ב-3.3.2003 הוכיחה את עצמה. היא הייתה דבר נכון והכרחי, ואין על כך ספק למישהו בצבא. בלי הקמת האגף לא היינו מגיעים להישגי צה"ל במבצעים האחרונים – עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן. הקמת האגף הביאה לקיצור משך הזמן שבין החיישן לפוגע, היא קיצרה את מעגלי האש. התקשוב הפך ל-'מעצב' ולא רק 'מאפשר'. בעבר נתנו פתרונות, כיום ה-IT מעצב את פני המערכה – הוא מחבר בין גורמים עלומים במרכז הארץ למ"פ בשטח, בעזה, תוך עבודה מתואמת ביניהם".

השתתף בהכנת הידיעה: פלי הנמר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים