יאן ווילדבור, רד-האט: "כלום לא עובד בלי IT"

"ה-IT הופך לליבה של חברות רבות ולמרכיב אסטרטגי", אומר ווילדבור, האוונגליסט של רד-האט ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מדבר בשבחו של הקוד הפתוח - ויש לו גם עצה לממשלת ישראל

"בעבר, ה-IT נתפס כמשהו שגורר רק הוצאות. כיום הוא הופך לליבה של חברות רבות ולמרכיב אסטרטגי. כלום לא עובד בלי IT", כך אמר יאן ווילדבור, האוונגליסט של רד-האט (RedHat) לאזור EMEA.

ווילדבור הגיע בשבוע שעבר לביקור בישראל  כדי להיפגש עם לקוחות ועם הנהלת החברה בארץ. לדבריו, "למנמ"ר של פעם היה תקציב מוגדר והוא קנה מהיצרנים הגדולים אחריות. כיום, עם קוד פתוח שהופך לדבר טבעי, המנמ"ר רואה שהוא יכול לבסס עליו את המערך שלו ואת ה-IT  שלו, ועם השקעה באנשיו – יקבל את הפתרון שלו".

"אם בעבר קוד פתוח רדף אחרי היצרנים הקנייניים – זה השתנה יסודית", ציין ווילדבור. "כיום, קוד פתוח מוביל שינויים. לדוגמה, ה-Big Data ומיחשוב הענן קשורים אליו ישירות ובלעדיו הם לא היו קיימים".

"המשמעות היא שאם כל בנק יבנה מערך משלו, הוא ימציא את הגלגל מחדש ובאופן זה, כולם יעשו זאת. בפועל, 90% משתמשים באותן מערכות, למשל אורקל (Oracle) או לינוקס (Linux) – מה שיש למתחרים. לא הגיוני להתמקד בכך. כולם מחפשים את הבידול", אמר ווילדבור וציין: "אנחנו יכולים לסייע לארגונים לטפל באותם 90% באמצעות מערכות קוד פתוח".

מערכים ופתרונות מנקודות המבט של המנמ"ר
ווילדבור פעיל בסביבת קוד פתוח כבר 21 שנים, מהן תשע שנים ברד-האט ושבע האחרונות כאונגליסט, תפקיד שהוא רואה בו יותר משליחות. כיום הוא משמש כלוביסט לנושא הקוד הפתוח במרכז האיחוד האירופי בבריסל ונחשב כמי שהוביל בהצלחה את התנועה לביטול הדירקטיבה לפטנטי תוכנה בפרלמנט האירופי.

הוא הדגיש כי כוונתו אינה למוצרים לעומת יצרנים אחרים ומה טוב יותר אלא למערכים ופתרונות מנקודות המבט של המנמ"ר. "מנמ"ר צריך IT שיפעל למען החברה ועליו לדאוג לשלושה דברים עיקריים: מיחשוב – כל דבר שקשור לטחינת מספרים והשגת ביצועים מקסימליים מהמערכת, תמיד לספק את הסחורה; נתונים – במובן הכללי, וגם איך עובדים איתם; וחיבוריות – כיצד מקבלים חיבור בין מיחשוב ונתונים, לא רק תקשורת אלא גם מכונות וירטואליות", אמר ווילדבור.

"אם בעבר ראינו שקוד פתוח מתמקד בלינוקס מול חלונות (Windows), כיום 97% ממחשבי העל ברשימת 500 מחשבי העל המובילים בעולם מריצים לינוקס ו-3%, כ-50 מכונות, תחת מערכות הפעלה אחרות. רק שניים מאותם מחשבים פועלים על גבי חלונות", ציין ווילדבור." אם רוצים ביצועי מקסימום משתמשים בלינוקס. לשם כך אנחנו עובדים ישירות עם יצרני החומרה הגדולים ומשיגים ביצועי שיא".

"העולם יותר ויותר עובר לפתרונות חומרה ו-SSD עם קוד פתוח", לדברי ווילדבור. "ברור מאוד שקוד פתוח מוביל ומגדיר חדשנות. רק כך ניתן לעשות זאת. אף יצרן לא יכול לעשות חדשנות לבד".

בהמשך הוא דיבר על המגמות הצפויות, לדבריו, בשלוש השנים הקרובות. "העולם צועד בכיוונים מנוגדים. כיום עוברים לפתרונות יותר מבוזרים – אנשים רוצים פתרונות אצלם בבית ובדיסק ולא בענן של גוגל (Google), למשל. המגמה היא לחפש יותר פתרונות מקומיים, והיא תימשך. למולה יש את מגמת מיחשוב הענן, בה הנטייה היא הליכה לעננים פרטיים או היברידיים, בקרב חברות ולקוחות פרטיים כאחד. אנשים וארגונים רוצים להיות גמיש ולהחליט איפה לשים את המידע שלהם ואיך לעבוד".

ווילדבור ציין כי "ביל גייטס דיבר לפני עשרות שנים על מיחשוב ומידע בקצות האצבעות. מיקרוסופט (Microsoft) פספסה את זה, אבל לכל אחד יש בקצות האצבעות טלפון ששווה למחשב. סקוט מקינלי אמר שהרשת היא המחשב. הוא צדק, רק שסאן (Sun) כבר לא שם".

לסיום הוא הפנה עצה לממשלת ישראל ובכלל לשלטונות ברחבי העולם: "אני קורא לממשלות ולפוליטיקאים – אל תקדמו קוד פתוח, קדמו סטנדרטים פתוחים, כי רק הם יוצרים שוק בו יכולים להתחרות פתרונות פתוחים ופתרונות קנייניים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    גם כלום לא עובד היום בלי סמארטפון.... וסמארטפון הוא מרכיב אסטרטגי של חברות היום ממש משפט גאוני.....

אירועים קרובים