סאפ מגבילה את ממשלת ישראל: דורשת לעשות שימוש בתוכנות החברה למטרות אזרחיות בלבד

בעקבות פניית האיחוד האירופי, דרשה סאפ מהממשלה להצהיר שהיא לא משתמשת במערכות מתוצרתה למטרות גרעיניות, ביולוגיות או כימיות, ושהן לא משמשות מערכות שמיוצאות למדינות "בעייתיות" ● המערכות כוללות הצפנה מתקדמת ● רק לאחר שהממשלה חתמה על התצהירים, נפתחה הדרך לקבלת הגרסה המשודרגת ● מיקי מגדל, מנכ"ל סאפ ישראל: "החברה נמצאת בקשר קרוב עם לקוחותיה הכפופים לנהלי האישור הנדרש ומסייעת להם בתהליך האישרור"

סאפ העולמית מנעה במשך זמן מה מחלק ממשרדי ממשלה המשולבים בפרויקט המרכבה גישה לגרסה החדשה של מערכת ה-NetWeaver מתוצרתה. זאת בעקבות דרישה שקיבלה החברה מהאיחוד האירופי, ולפיה על ישראל לחתום על תצהירים האוסרים עליה להשתמש במערכות סאפ למטרות גרעיניות, ביולוגיות או כימיות, ולהצהיר שהן לא משמשות מערכות שמיוצאות למדינות המוגדרות "בעייתיות". הדרישה באה לאחר שהמערכת הדליקה באיחוד נורה אדומה.

הגרסאות שאותן שיווקה סאפ לממשלה הוצאו על ידי החברה לאחרונה. בולטת בהן מערכת ה-NetWeaver, שכוללות שורה של קידודים והצפנות. זו נועדה לשפר את חוויית הלקוח ולאפשר לארגונים לבצע תעבורת מסמכים באמצעות ה-ERP בצורה מאובטחת.

הפרשה החלה עוד בתחילת ינואר השנה. בתחילה סירבו גופי הממשלה לחתום על תצהירים אלה מסיבות שונות, ביניהן שהגבלת השימוש אינה מוזכרת בחוזה הרישיונות שסאפ מכרה לישראל, ולכן – לא חלה עליה חובה לחתום על התצהירים. בממשלה אף חשו תסכול רב עקב עמדתם של סאפ והאיחוד האירופי, בטענה שהחברה מערבת שיקולים "לא ענייניים". בעקבות הסירוב החלו להגיע תלונות ממשרדי ממשלה מסוימים, לפיהן אין להם גישה לגרסה המשודרגת של המערכת.

משרד האוצר: עכשיו הכל בסדר

לפני כשלושה שבועות פנתה מערכת אנשים ומחשבים לראשונה אל משרד האוצר וביקשה לדעת האם נכון שסאפ העולמית הטילה מגבלות על שימוש בתוכנה בתחומים שמעבר לקו הירוק. תגובת המשרד הייתה אז שלא ידוע להם על כך. בסוף השבוע פנינו בשנית, הפעם הן למשרד האוצר והן להנהלת סאפ בישראל, בבקשה לקבל תגובה על השאלות הבאות:

האם נכון שסאפ דרשה ממדינת ישראל לחתום על טופס שימוש למטרות מוגדרות במערכת סאפ?
האם מדובר בדרישה חדשה?
האם סאפ נקטה צעדים כלשהם על מנת לאלץ את המדינה לחתום על המסמך?
האם סאפ הגבילה את ישראל בפעילות כלשהי בתקופת זמן זו במערכות כגון נטוויבר?
האם נכון הוא שהדרישה הגיעה מהנהלת סאפ כתוצאה מלחץ של רשויות המכס בארצות הברית?
האם הנושא הזה היה ידוע למדינת ישראל לפני שרכשה את הרישיונות?
האם סאפ מנעה ו/או מונעת פעילות כלשהי מרשויות / לקוחות ציבוריים ממשלתיים ביטחוניים במדינה?

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "סאפ דרשה מממשלת ישראל חתימה על הצהרה שהמוצר אינו משמש אותה לפעילות גרעינית, כימית, ביולוגית או למטרות יצוא למדינות 'בעייתיות'. הדרישה היא של האיחוד האירופי. היא מופנית מכל המדינות המשתמשות בסאפ וקשורה לעובדה שהגרסה החדשה של סאפ כוללת מנגנוני הצפנה מתקדמים – עובדה המכניסה את המוצר לקטגוריה של מוצרים המחייבים אישור כזה".

לדברי המשרד, "היות שפרויקט מרכבה נכנס לתהליך שגרתי של שדרוג לגרסה הבאה, נדרש האישור הנ"ל. לאחר חתימה על האישור, נפתחה הדרך בפני פרויקט מרכבה לקבלת הגרסה החדשה של המוצר".

סאפ: ארגוני בטחון הם יוצאי דופן

מיקי מגדל, מנכ"ל סאפ ישראל, מסר בתגובה, כי "השוק העולמי דורש מוצרי תוכנה בעלי יכולות הצפנה כדי לענות על הדרישות הגוברות לאבטחת מידע. בה בעת, מוצרים אלו כפופים למגבלות יבוא ויצוא במדינות רבות בעולם ובהן גם מדינות השוק האירופאי, ארה"ב – וכמובן מדינת ישראל, ומחייבים פרוצדורה פורמלית לאישור אספקת התכנה".

מגדל הוסיף, כי "הרוב המכריע של לקוחות סאפ בישראל אינו מושפע כיום מהדרישה לאישור יצוא התכנה, שכן מערכת שלמה של הסדרים קיימת בין המדינות שמאפשרת הרשאת השימוש בתוכנות אלו. היוצאים מן הכלל הם ארגונים ממשלתיים מן המגזר הביטחוני. על מנת לספק מוצרי תוכנה הכוללים הצפנה ללקוחות אלו, נדרשת סאפ לקבל את אישור הרשויות המייצאות. הרשויות המייצאות מספקות את האישורים לאחר בדיקת כל בקשה לגופה, על פי המידע שהן מקבלות לגבי הלקוח הספציפי, ולאחר שהלקוחות מספקים הצהרות לגבי אופי השימוש הצפוי בתוכנה (End Use Certificate). סאפ נמצאת בקשר קרוב עם לקוחותיה הכפופים לנהלי האישור הנדרש ומסייעת להם בתהליך האישרור".

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חוקר

    עם כל הכבוד לסאפ שהיא חברה גרמנית, כבר היה עדיף לפתח מע' ישראלית... לא חסרות חברות ישראליות שפיתחו פלטפורמות גמישות למערכות מידע..

  2. גיורא

    עבור כל תוכנה , אפילו הנאיבית ביותר , נדרשים התנאים של האיחוד האירופאי . נושא זה לא חדש והרבה ארגונים ומוסדות בארץ נאלצים להמתמודד מול מגבלות אלו

  3. כתבה חשובה

    מזעזע. לא להאמין למה שכתוב פה. האם SAP בודקת את המידע שעובר במערכת? לסגור את SAP ומייד.

  4. שלמה

    גדול מהחיים. הפרויקט עלה כבר מעל מיליארד ש"ח (פי 4 מהתקציב המקורי), לא עומד בשום קריטריון, ועכשיו גם מופעלות עלינו סנקציות....

  5. יהודה

    האם זה לא מדליק נורה אדומה לכל לקוח פוטנציאלי? האם בנק ישראל בטוח שהוא מעוניין במערכת הנשלטת על ידי האיחוד האירופי? צריך להיות לא שפוי בכדי לבחור סאפ לאחר הצגת התכלית הזו !

אירועים קרובים