אילו חברות ישראליות הן בין הבולטות בעולם בתחום הקלינטק?

שלוש חברות מאומת הסטארט-אפ נכללות ברשימה של קלינטק גרופ, שמציינת את 100 החברות הבולטות בתחום ● וגם: מה התחזיות לעתיד?

תחום מתפתח - והגיוסים בהתאם. קלינטק.

הקלינטק – התחום שעוסק באנרגיה ירוקה ובכלל בטכנולוגיות שמסייעות לשמור על הסביבה – הוא אחד התחומים החמים בעולם הטק. משבר האקלים, אירועי מזג האוויר שהולכים והופכים לקשים יותר ויותר ומגמת הטבעונות הפורחת, לצד החיסכון והיעילות התפעולית שמביאה האנרגיה הירוקה, גורמים להקמה של עוד ועוד סטארט-אפים בתחום. אומת הסטארט-אפ מסייעת גם כאן, עם כמה וכמה חברות קלינטק ישראליות. שלוש מהן נכנסו לאחד הדו"חות הנחשבים בתחום – זה של חברת המחקר קלינטק גרופ, שפורסם באחרונה.

הדו"ח כולל 100 חברות מרחבי העולם, כאשר ארצות הברית היא המדינה המובילה. אלא שגם ישראל מיוצגת בו, עם שלוש חברות קלינטק כחול לבן: בריזומטר, פיוצ'ר מיט ו-FSight.

בריזומטר היא חברה לאיסוף וחיזוי נתוני איכות האוויר, שמקיימת שיתופי הפעולה עם מותגים כמו לוריאל, אפל ו-וולוו. חברות אלה מספקות באמצעות בריזומטר מידע על איכות האוויר למאות מיליוני המשתמשים שלהן ברחבי העולם.

פיוצ'ר מיט היא חברת פוד-טק שמייצרת בשר מתורבת, שנחשב על ידי רבים לבשר של העתיד. תהליך הייצור מתקיים במעבדה, בתרבית תאים. החברה גייסה באחרונה 347 מיליון דולר, שנועדו להקמת מפעל בארצות הברית. בפיוצ'ר מיט מבטיחים שהגיוס יביא להוזלת מחירי הבשר שהיא מייצרת.

FSight פיתחה פלטפורמה המבוססת על בינה מלאכותית לניהול חכם ויעיל של משאבי אנרגיה מבוזרת בתחנות כוח, מערכות אנרגיה סולרית, כלי רכב חשמליים ועוד.

רוב החברות – מצפון אמריקה

הדו"ח מחלק את חברות הקלינטק לאזורים ומציין את הסכום הכולל שהן גייסו: 63 מהחברות שנכללות בו מגיעות מצפון אמריקה והן גייסו עד כה 8.7 מיליארד דולר; המקור של 30 מהן הוא באירופה, כולל ישראל, וסכום הגיוסים שהן צברו עומד על שני מיליארד דולר; ושבע חברות מגיעות מאזור אסיה פסיפיק, עם סכום גיוסים כולל של 628 מיליון דולר. הסכום הכולל ש-100 החברות גייסו עומד על 11.3 מיליארד דולר, מהם 6.9 מיליארד ב-2021. כמה מאותן חברות אף הפכו ליוניקורנים.

עוד קובע הדו"ח שחברות קלינטק שפיתחו טכנולוגיות לאיתור, ניטור, דיווח והפחתת רמות זיהום האוויר בכדור הארץ, כמו בריזומטר, חוו בשנה החולפת פריחה משמעותית. זאת, במיוחד על רקע ועידת האקלים שהתקיימה בנובמבר בגלזגו וההתחייבות של יותר ויותר מדינות ועסקים להפחית את רמות הזיהום האוויר שבאחריותם.

רוב הגיוסים – בתחומי האנרגיה והחשמל

התחום הפופולרי ביותר בעולם הקלינטק הוא האנרגיה והחשמל: 41 מהחברות הכלולות בדו"ח עוסקות בכך. לאחר מכן נמצאים המשאבים והסביבה עם 21 חברות, התחבורה והלוגיסטיקה עם 14, החקלאות והמזון – 12, החומרים והכימיקלים עם 11 ותחום הטכנולוגיות המאפשרות מיוצג ברשימה על ידי חברה אחת בלבד. יצוין שבעוד שהיחס שבין חברות המשאבים והסביבה לאלה שעוסקות באנרגיה ובחשמל הוא כמעט כפול, היחס בין הסכומים שהן גייסו הוא כמעט פי חמישה: 6.3 מיליארד דולר לעומת 1.3 מיליארד בלבד. ככלל, יותר ממחצית מהסכום הכולל שגייסו חברות הקלינטק עוסקות בעולמות האנרגיה והחשמל.

לפי התחזית של קלינטק גרופ, במהלך השנים הקרובות נראה מספר הולך וגדל של טכנולוגיות שיאפשרו לנו לחיות במזג האוויר המתחמם. תחזית נוספת היא שהגישה הנוקשה כלפי השימוש בכורים גרעיניים צפויה להתרכך, ונראה פריחה של חברות שיפתחו טכנולוגיות שקשורות בשימוש בכורים כמקורות אנרגיה. זאת, על פי חברת המחקר, לאור היתרונות הרבים שבכך, ביניהם פליטה מופחתת של פחמן דו חמצני, ומענה על הצורך בייצור יותר ויותר אנרגיה בשטח מצומצם ומרוחק ממרכזי הערים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים