בתחילת המלחמה, רבע מהחשבונות שדיווחו עליה בסושיאל היו מזויפים

דיון בכנסת המחיש עד כמה ה-AI והרשתות החברתיות מסייעות להפצת פייק ניוז נגד ישראל במלחמה הנוכחית ● יו"רית הוועדה, ח"כ אורית פרקש הכהן, המליצה לממשלה על כמה צעדים לפעולה בנושא

יו"רית ועדת המשנה, ח"כ אורית פרקש הכהן.

מגפת הפייק: ביומיים הראשונים של המלחמה בין ישראל לחמאס, אחד מכל ארבעה חשבונות שעסקו בדיווח עליה ברשתות החברתיות היה מזויף – כך עלה בדיון שערכה היום (ב') ועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

ועדת המשנה עוסקת בבינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות, והעומדת בראשה היא ח"כ אורית פרקש הכהן (כחול לבן). נושא הדיון היה השימוש בבינה מלאכותית ליצירת מידע כוזב ותודעה שקרית, שפוגעים במדינת ישראל. את המידע אודות המספר הרב של חשבונות מזויפים סיפק רפאל מנדלסון מסיאברה, על פי ניטור שביצעו אנשי החברה ברשתות החברתיות השונות. נציגת הפרקליטות עדכנה בדיון כי מפרוץ המלחמה ועד עתה פעלו אנשיה להסרת 30 אלף תכנים מהרשתות החברתיות.

"המלחמה הנוכחית – מלחמת ה-AI הראשונה"

ח"כ פרקש הכהן אמרה בדיון כי "המלחמה הנוכחית היא גם מלחמה תודעתית והסברתית על זכותה ואף חובתה של ישראל להגן על עצמה. לצערנו, העבודה שנעשית בזירה זו אינה מספקת". היא הוסיפה כי "מלחמת רוסיה-אוקראינה כונתה מלחמת הטיק טוק הראשונה. המלחמה בין ישראל לחמאס היא מלחמת ה-AI הראשונה. הבינה המלאכותית מאפשרת יצירה של תמונות, טקסטים וסרטונים מזויפים ומלאכותיים. כמו כן, נפתחים ברשתות החברתיות פרופילים מזויפים, שמפיצים פייק ניוז ושקרים, על מנת לקדם הסתה נגד ישראל ונגד יהודים". לדבריה, חדשות הכזב הן אחד הדברים שמובילים לשנאה כלפי ישראל בעולם, למשל לנתון שפורסם באחרונה, שלפיו 51% מהצעירים בני 18-24 בארצות הברית סבורים שישראל צריכה להיעלם מהמפה, ולהיות מועברת לידי החמאס.

"המצב מבהיל, ויש להציב את הנושא כיעד אסטרטגי וליזום החלטת ממשלה בנושא – להגדיר גורם אחד מתכלל, שיתאם בין הגופים הרשמיים שעוסקים בזה, ולהקים צוות ממשלתי ייעודי שיעבוד יחד עם חברות הטכנולוגיה, על מנת לפתור את הבעיות", אמרה ח"כ פרקש הכהן.

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד), לשעבר שרת ההסברה, אמרה ש-"ההסברה הפלסטינית היא כל כך טובה ומדויקת, ואנחנו בעידן האבן לעומתם. הם כבר לא עושים סרטונים על 'איך אנחנו נכבשים', אלא על אופנה, אוכל וכדומה, ומה שמהדהד ברקע אלה המסרים שהם רוצים להעביר". ח"כ דיסטל-אטבריאן מתחה בדיון ביקורת על חוסר התיאום בין גופי ההסברה השונים שפועלים מטעם המדינה.

בגלל התפוצה הנרחבת של הפייק, רבים בארץ מאמינים בקונספירציות

בפני חברי הוועדה הוצגו תמונות פייק על המלחמה, שנוצרו בעזרת בינה מלאכותית. אחיה שץ מפייק ריפורטר ציין שחלק מהפצת הפייק נעשית בתוך ישראל, ומסקר שבוצע עולה ש-35% מהציבור הישראלי מאמינים בתיאוריות קונספירציה בכל הנוגע לפרוץ המלחמה. כמו כן, 43% תומכים בכך שיש לחקור האם לתנועות שמאל היה חלק או יש אשמה בכך שהמלחמה פרצה.

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה שישראל נמצאת מאחורי מדינות האיחוד האירופי, שמחוקקות חוקים וקובעות רגולציה על השימוש בבינה מלאכותית. "אין כל סיבה שישראל לא תייצר חקיקה בנושא", הוסיפה. "למה ליצור מצב שאזרח ישראלי יהיה פחות מוגן מאזרח אחר בעולם מול הכוחות של חברות הענק?". ד"ר שוורץ-אלטשולר ציינה כי "פייק ניוז היו מאז ומעולם, ובפרט במלחמות, אבל ה-AI מעצימה ומרחיבה את היכולת של כל אחד להפיץ דיסאינפורמציה וחדשות כזב".

משתתף נוסף בדיון היה פרופ' יורם יובל, שאמר ש-"מה שאפיין את המערב הפרוע היה קיומו של ואקום חוקי, שנכנסו לתוכו. אותו המצב קיים עכשיו ברשתות החברתיות. לא יקרה שום דבר משמעותי עד שיחוקק בארץ חוק בנושא. רק אם חברות (שבפלטפורמות שלהן מופצים פייק ניוז – י"ק) יקבלו קנסות על כך, הן יעשו טוב את עבודת הניטור והסילוק של התכנים הבעייתיים".

גאיה הררי הייט, ראשת תחום מדיניות במכון המחקר SNPI, ציינה כי "הבינה המלאכותית מאפשרת את ההסברה הפלסטינית ואת הפצת הפייק ניוז, אבל היא גם מאפשרת לתרגם סרטוני הסברה ישראליים לשפות רבות בתוך שניות. אנחנו בניהול סיכויים וסיכונים, ובדיוק כמו באש, אנחנו רוצים להנות מהחום מבלי שהיא תשרוף אותנו. זה לא עובד ככה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים