עלות מתקפות הסייבר על ישראל – 12 מיליארד דולר בשנה

העלות הכלל עולמית: 20 טריליון דולר, והסכום צפוי לצמוח ל-26 טריליון בתוך שנתיים - אמר ד"ר צ'ק פרייליך, לשעבר סגן ראש המל"ל ● הוא התמקד בדבריו בטקס מצטייני המחשוב ביכולות הסייבר של איראן

ד"ר צ'ק פרייליך, לשבר סגן ראש המל"ל וכיום חוקר ב-INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי.

"מרחב הסייבר הוא כולנו והוא של כולנו – חומרה, תוכנה, תקשורת ואנשים. כבר כיום יש כ-20 מיליארד מחשבים מחוברים לרשת בעולם, וזהו מרחב עצום. לנזקי הסייבר יש עלויות כלכליות: הן עומדות על כ-20 טריליון דולר בשנה, והסכום צפוי לצמוח ל-26 טריליון בתוך שנתיים. העלות של נזקי מתקפות הסייבר על ישראל שמטרתן רווח כספי נאמדת ב-12 מיליארד דולר בשנה, ועלות נזקי הסייבר הכוללת גבוהה יותר", כך אמר ד"ר צ'ק פרייליך, לשעבר סגן ראש המטה לביטחון לאומי (המל"ל).

ד"ר פרייליך, כיום חוקר בכיר ב-INSS – המכון למחקרי ביטחון לאומי, היה דובר המפתח בטקס מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים. הטקס נערך היום (ה') במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון, זו השנה ה-21. הוא החל בדברי ברכה של פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, והנחו אותו דפנה ליאל, פרשנית פוליטית ועיתונאית ערוץ 12, ונטלי גבאי, סמנכ"לית השיווק והאירועים של אנשים ומחשבים.

"איראן – מהמדינות המובילות במרחב הסייבר"

לדברי ד"ר פרייליך, "ישראל היא מהמדינות המותקפות ביותר. כולנו יעדים. יש 'הרעשה' מתמדת, תקיפות סייבר אינסופיות, שרובן לא מתוחכמות. איראן מהווה האיום העיקרי בסייבר על ישראל, והיא עורכת שיתופי פעולה בלחימה במרחב הסייבר עם החמאס והחיזבאללה. בשנים האחרונות ישראל חוותה מתקפות שהופנו לחברת החשמל, בתי חולים, מתקני מים, ארגוני תעשייה ביטחונית, חברות מזון ולוגיסטיקה, ובנקים. זאת, לצד ניסיונות גיוס והשפעה במדיה החברתית. באחרונה דווח כי אנונימוס הצליח להשיג גישה לחלקים מנהלתיים של הקריה למחקר גרעיני. האיראנים לא 'מפלים' ותוקפים את כולם, ביניהם: בנק לאומי, שירביט, אוסם, צה"ל, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, המשטרה ואל על. יש עלייה בהיקף המתקפות כאשר יש הסלמה ביטחונית או דיבורים על הסכמי שלום".

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין.

הוא ציין ש-"היכולות ההתקפיות של איראן במרחב הסייבר הן מהמובילות בעולם, והיא ממשיכה להתקדם טכנולוגית ולפתח אותן. בין ארבע המדינות הרעות בסייבר – לצד רוסיה, סין וצפון קוריאה – לאיראן יש מקום של כבוד מפוקפק".

סוגי האיומים ומאפייני מתקפות הסייבר

ד"ר פרייליך הוסיף כי סוגי האיומים הם: שיבוש והרס; השפעה ותודעה; מתקפות מעורבות, שכוללות כופרה; ומתקפות למטרת ביון ומודיעין. הוא אמר כי "תחום מבצעי ההשפעה והתודעה הוא אחד התחומים הכי בעייתיים כיום. ראינו את ניסיונות השיבוש של מערכת הבחירות בארצות הברית ב-2016. מאז היו ניסיונות שיבוש מוגבלים ונוספים מצד רוסיה, סין ואיראן, כולל ניסיונות להפריע לבחירות בארץ".

הוא ציין שהמאפיינים של מתקפות הסייבר הם: מיידיות – הכול נעשה בלחיצת מקש; היעדר גבולות גיאוגרפיים; המתקפות אינן קטלניות בדרך כלל, אבל עלולות להיות כאלה, למשל בשל שיבוש מערכות בבתי חולים; היעדים יכולים להיות מרוחקים ומבוצרים; וניתן להסתיר ולהכחיש את זהות התוקפים, כפי שקרה ב-2010 כאשר, לפי מקורות זרים, ישראל וארצות הברית תקפו מתקן גרעין באיראן עם התולעת סטוקסנט, והרסו אלפי צנטריפוגות. "מאז סטוקסנט, יכולות הסייבר של איראן הלכו וגדלו בהתמדה", ציין ד"ר פרייליך.

לדבריו, "איראן ביצעה כמה מתקפות סייבר לפני החתימה על הסכם הגרעין ב־2015 ולאחריה. היא הגיבה בסייבר ב-2020 על ההתנקשות האמריקנית בקאסם סולימאני, בכיר במשמרות המהפכה. בשנים האחרונות היא מנהלת מול ישראל מערכה מתמשכת של מהלומות סייבר הדדיות".

"יכולותיה הקיברנטיות של איראן ימשיכו ככל הנראה להתחזק – הן בשל יכולותיה והן בשל סיוע מרוסיה ומסין. הסייבר מאיראן מהווה איום משמעותי, אך מוגבל בהיבט ההתקפי, עם חוזקות ביכולות בעולמות הסייבר והתודעה – ועם פוטנציאל לשיבוש ולנזק עתידיים", אמר.

ד"ר פרייליך סיים בציינו כי "הסייבר המהווה איום צבאי וכלכלי על ישראל, אבל הוא גם הזדמנות. מאז קום המדינה, הטכנולוגיה היוותה חלק מהמענה של ישראל להיותה 'מעטים מול רבים'. הסייבר, כתחום, מתאים לישראל ככפפה ליד: הוא נותן מענה מצד אנשים יצירתיים, מוכשרים ובעלי חוצפה. גודל אוכלוסייתה של ישראל דומה לזה של ניו יורק ושטחה הוא כמו זה של ניו ג'רזי. למרות הקוטן, ישראל מדורגת בין חמש המעצמות המובילות בעולם הסייבר. ישראל היא גם אחת המדינות היחידות בעולם שיש לה אסטרטגיית סייבר לאומית מאושרת ומגובשת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים