בא לבקר במאורת הנמר: אלי טרג'מן, טזוס ישראל

26/02/2020 14:06
אלי טרג'מן, מנכ"ל טזוס ישראל. צילום: פלי הנמר

השבוע הגיע לבקר במאורת הנמר אלי טרג'מן, מנכ"ל טזוס ישראל. טרג'מן מביא לישראל את טזוס העולמית, המפתחת פלטפורמת בלוקצ'יין להנפקת נכסים דיגיטליים. שוחחנו על עבודתו.

"טזוס היא פלטפורמת בלוקצ'יין שהושקה בשנת 2018. המטרה של טזוס היתה ליצור מערכת של חוזים חכמים שיכולים לארגן בתוכם ספרי חשבונות של בנקים, מלאי של חברות, הנפקה של מניות, אג"חים ומכשירים פיננסיים רבים אחרים. זוהי פלטפורמה טכנולוגית, שמאפשרת למתכנתים מכל רחבי העולם לפתח שירותים פיננסיים תוך שמירה על הכללים הרגולטורים הנהוגים בתחום. המטרה של טזוס ישראל היא להביא את הטכנולוגיה לכאן, להכשיר מתכנתים ומפתחים, וליצור האב מקומי לתחום, שיכלול בתוכו מעבדת חדשנות, הכשרת סטודנטים ויצירת שיתופי פעולה עם סטארט אפים, ארגונים גדולים וגופים ממשלתיים"

מה הופך את טזוס לשונה מפלטפורמות בלוקצ'יין אחרות, כמו איתריום, למשל?
"אחת ההבטחות הגדולות בתחום הבלוקצ'יין היא לא המטבעות הדיגיטליים עצמם, אלא החוזים החכמים. מדובר באפשרות לכתוב תוכנה שרצה בצורה מבוזרת על רשת של מטבע דיגיטלי. כך ניתן להנפיק טוקנים, מכשירים פיננסיים, הלוואות ועוד, שירוצו על הרשת ללא מגע יד אדם. את הקונספט הזה הפעילו בצורה משמעותית לראשונה ברשת האיתריום, שנבנתה על מנת להריץ את אותם החוזים החכמים. אבל עד עתה ניתן היה להפעיל את אותם החוזים החכמים, אבל לא ניתן היה לבדוק אותם בצורה מקיפה מספיק. את הפער הזה ניצלו האקרים שגנבו מאות מיליוני דולרים מחוזים חכמים באיתריום".

ואיך טזוס מתגברת על זה?
"שפת התכנות של טזוס, Ocaml, היא שפה שמאפשרת לוודא את תקינותו של החוזה החכם לפני ההוצאה לפועל. למעשה, בתוך סביבת החוזה ניתן להוסיף מערכת וידוא ביצוע, שבוחנת את פעילות החוזה. הדבר הזה מאפשר לחוזה החכם לרוץ בהתחלה בתוך סביבה בטוחה, על מנת לאתר באגים ותקלות, ומונע מהחוזה החכם לצאת לרשת הכללית לפני התיקון של התקלות, כך שהפרוטוקול עצמו יוצר שכבה נוספת שמקשה מאוד על האקרים לתקוף את החוזים, ולגנוב את המטבעות. למעשה, אין כאן צורך בצד שלישי שיאשר או יוודא את החוזה, להבדיל מהפרקטיקה הנהוגה בפלטפורמות דומות".

מה התוכניות שלכם לישראל?
"אנחנו מתכננים להקים מכון מחקר ופיתוח עד סוף 2020, ולגייס כ-20 מתכנתים, בתיאום עם קרן טזוס העולמית, כדי לתת מענה לחברות שעושות את ההסבה לטזוס. סוג של תמיכה בפיתוחים העתידיים של החברות הישראליות. בנוסף אנחנו מקווים להיכנס לתוכנית ה-POC של הרשות לניירות ערך, במסגרתה היא מחפשת ליצור שיתופי פעולה ביישום של טכנולוגיות בלוקצ'יין בתחום ניירות הערך בישראל. מדובר בשוק עם הזדמנויות גדולות, ואנחנו סבורים כי נוכל להביא את הבשורה של טזוס לישראל, ובגדול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים