אשנ"ב: הגבלת הגיל ברשתות החברתיות לא אפקטיבית ותחנך לשקר

הדברים נאמרו במסגרת דיון בהגבלת גיל ההרשמה לרשתות חברתיות ובאיסור הכנסת טלפונים סלולריים לבתי הספר שנערך היום בוועדה המיוחדת לזכויות הילד של הכנסת ● הדיון נערך בעקבות יוזמת חקיקה שנעשתה בצרפת

הגבלת גיל הכניסה לרשתות החברתיות - טעות. צילום אילוסטרציה: BigStock

הוועדה המיוחדת לזכויות הילד של הכנסת, בראשותה של חברת הכנסת יפה שאשא ביטון מסיעת כולנו, דנה היום בהגבלת גיל ההרשמה לרשתות חברתיות ובאיסור הכנסת טלפונים סלולריים לבתי הספר, זאת בעקבות יוזמת חקיקה שנעשתה בצרפת.

לקראת הישיבה פרסמה יו"ר עמותת אשנ"ב, ד"ר שגית יעקובוביץ, נייר עמדה לגבי נושאי הדיון. בנוגע להגבלת הגיל, מצינת עמותת אשנ"ב כי כבר כיום מגבילות הרשתות החברתיות את גיל הרישום ל-13, אולם למרות ההגבלה הזו, גיל הילדים שמחובר לרשת החברתית בכל העולם, כמו גם בישראל, נמוך מ-13 ויש מדינות שילדים מגיל 8 כבר גולשים ברשת החברתית. "לפיכך אנו מסיקים כי הגבלת הגיל כפי שהיא מתקיימת היום אינה אפקטיבית, ויתרה מכך, היא תלמד ילדים לשקר, דבר שהוא לא רצוי בכל מקרה ולא רק ברשתות החברתיות", כך נאמר בנייר העמדה.

לגבי הגבלת הכנסת מכשירים סלולריים לבתי ספר אומרת עמותת אשנ"ב כי גם "עלול להיווצר מצב שילדים ישקרו, כי עלולה להיות תופעה של מים גנובים יימתקו, והם יכניסו בכל זאת טלפונים לכיתה". העמותה יוצאת מתוך הנחה שלא יעשו חיפוש בכליהם של הילדים. שנית, האיסור לעשות שימוש בטלפון בזמן הלימודים עלול להגדיל את הרצון להשתמש בו באופן מוגבר גם בשעות שלאחר בית הספר.

עדיפות לרגולציה בתחום

עם זאת, עמותת אשנ"ב אינה פוסלת לחלוטין רגולציה על הגבלת גיל ההצטרפות לרשתות, כפי שקיימת רגולציה לגבי תכנים מסוימים. אולם, לדעת העמותה, הרגולציה הזו תקבע כי ההצטרפות תהיה רק בהסכמת אחד ההורים, ולא יאכפו אותה באופן שרירותי, כי כל ילד מתפתח באופן שונה והאחריות היא בסופו של דבר על ההורים.

מעבר לזה, אשנ"ב סבורה כי יש צדדים חיוביים בשימוש בטלפונים סלולריים וברשתות חברתיות במערכת הלימודים, ושיש לאפשר זאת תוך הפרדה מוחלטת בין הפרטי למה שקשור לצד החינוכי.

עמותת אשנ"ב מתמקדת כבר מזה 17 שנה בהסברה ובפעולות חינוכיות שנועדו לחנך לשימוש נבון ברשת האינטרנט, תוך דגשים על מודעות לפרטיות, זיהוי מידע אמין ואיזון בין זמן פיסי לזמן מסך. העמותה מציעה שבמקביל לניסיון להקניית איסורים יש להקנות לילדים כלים לאימון לחשיבה מעמיקה בעזרת הכלים הדיגיטליים, ולתעל את השימוש בטלפונים סלולריים לצורכי לימוד וחינוך.

לקראת הישיבה פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת חומר רקע על נושא הגנה על ילדים בסביבה הדיגיטלית. בין היתר צוין שם כי הטיפול הממשלתי בישראל בנושא הגנה על המידע מפוצל בין שורה של גורמים: משרד החינוך, המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים, וגופים וולונטריים נוספים.

 

"ההגנה על ילדים בשימוש באינטרנט כוללת אתגרים רבים, הקשורים למאפיינים של המדיום ומשפיעים הן על מידת הפגיעות ומאפייניה, והן על היכולת לזהות ולטפל בה, ולאכוף את ההגנה במרחב זה", כך נאמר בנייר העמדה של הכנסת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים