אירופה: בגלל תחרות לא הוגנת – אפל נקנסה ב-2 מיליארד ד'

האיחוד האירופי קנס את הענקית האמריקנית לאחר חקירה שהולידה תלונה של ספוטיפיי ● אפל בישרה כי בכוונתה לערער על הענישה הכבדה

ספגה קנס של 2 מיליארד דולר, בגלל הפרת הגבלים עסקיים. אפל באירופה.

האיחוד האירופי הודיע אתמול (ב') כי הוא קונס את אפל בסכום גבוה של 2 מיליארד דולר (1.8 מיליארד יורו) בגין העדפה לא הוגנת שהחברה מבצעת לשירות הזרמת המוזיקה שלה, אפל מיוזיק (‎Apple Music), על פני מתחרות שלה בתחום, כמו חברת ספוטיפיי (Spotify). החלטה זו מגיעה לאחר חקירה בת חמש שנים שהופעלה בעקבות תלונה של ספוטיפיי באירופה, בה האשימה המתחרה את אפל בהפעלת שיטות אנטי-תחרותיות ב-App Store שלה.

עיקר העניין בפרשה טמון בכללי ה"אנטי-היגוי" (Anti-steering rules) של אפל, שהנציבות האירופית שחקרה את הפרשה אכן מצאה כי הם מיותרים ומזיקים לצרכנים. כללים אלו מנעו, לכאורה ולפי הנציבות, משירותי הזרמת מוזיקה, כמו ספוטיפיי, מלספק למשתמשיהם מידע על אפשרויות מנוי חלופיות, ולעיתים זולות יותר, הקיימות מחוץ ל-App Store. האיחוד החליט כי נוהל זה שם את ספוטיפיי בעמדת נחיתות, מכיוון שהמשתמשים לא היו מודעים לאפשרויות אחרות, כך שהם יכלו לבחור בשירות Apple Music, בשל הזמינות שלו ב-App Store.


מרגרט וסטגר, נציבת ההגבלים העסקיים הבכירה באיחוד האירופי, הצהירה אודות הסיבות לקנס: "במשך עשור אפל ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק להפצת אפליקציות הזרמת מוזיקה דרך ה-App Store". "הם עשו זאת על ידי הגבלת מפתחים מלהודיע לצרכנים על שירותי מוזיקה חלופיים וזולים יותר מחוץ לאקוסיסטם של אפל. זה לא חוקי לפי חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, אז היום קנסנו את אפל ביותר מ-1.8 מיליארד יורו", הוסיפה וסטגר.

לדבריה, מהלך זה של האיחוד נועד להבטיח תחרות הוגנת ולהעצים צרכנים לבצע בחירות מושכלות לגבי מנויי הזרמת המוזיקה שלהם.

מתחרות בתחום הזרמות המוזיקה, שניהלו מאבק הגבלים עסקיים באירופה. ספוטיפיי ואפל מיוזיק.

מתחרות בתחום הזרמות המוזיקה, שניהלו מאבק הגבלים עסקיים באירופה. ספוטיפיי ואפל מיוזיק. צילום: BigStock

אפל – הציגה נרטיב הפוך ותערער על הקנס

אפל, לעומת זאת, מתעקשת על חפותה וכבר הודיעה כי בכוונתה לערער על ההחלטה. ואולם עד שבית המשפט הכללי בלוקסמבורג, השני בגובהו באירופה, יגיב לערעור שכזה, יכולות לחלוף שנים, ועד אז, אפל תצטרך לשלם את הקנס ולציית להחלטת האיחוד האירופי.

החברה טוענת כי חקירת הנציבות האירופית הייתה מופרכת וכי שוק המוזיקה הדיגיטלית האירופי והעולמי משגשג. לטענת הענקית מקופרטינו, ספוטיפיי השוודית – למרות ההגבלות שאפל מאושמת כי גרמה לפועלה – פרחה ואף הביסה מתחרים אחרים ללא כל בעיה.

בהצהרה מטעמה טענה כי החקירה של הנציבות לא הצליחה "לחשוף כל ראיה אמינה לפגיעה בצרכנים".

"בשנת 2015, ספוטיפיי התחילה לעבוד עם הנציבות האירופית על חקירה עם מעט ביסוס במציאות", נכתב בהצהרה. "הם טענו ששוק המוזיקה הדיגיטלית תקוע ושאפל מעכבת את המתחרים. לרוע המזל, ספוטיפיי המשיכה לצמוח – ובעיקר הודות ל-App Store, והאפילה על כל עסק אחר של מוזיקה דיגיטלית בעולם".

אפל טענה שלספוטיפיי יש נתח של 56% משוק הזרמת המוזיקה באירופה – יותר מכפול מהמתחרה הקרובה ביותר שלה. בנוסף נכתב בהצהרה שספוטיפיי "לא משלמת לאפל כלום עבור השירותים שעזרו להפוך אותה לאחד המותגים המוכרים ביותר בעולם".

"חלק גדול מההצלחה שלהם נובע מה-App Store, יחד עם כל הכלים והטכנולוגיה שספוטיפיי משתמשת בהם כדי לבנות, לעדכן ולשתף את האפליקציה שלהם עם משתמשי אפל ברחבי העולם. אנו גאים לשחק תפקיד מפתח בתמיכה בהצלחת ספוטיפיי – כפי שעשינו עבור מפתחים בכל הגדלים, מהימים הראשונים של ה-App Store", המשיכה אפל וציינה בהצהרה.

אם מסתכלים על הסיטואציה דרך פריזמה של עובדות, הרי שנתונים סטטיסטיים מובילים אודות שירותי הזרמת המוזיקה העולמיים, על פי דו"ח המוזיקה העולמי של IFPI לשנת 2023, הראו כי: כיום שירותי ההזרמות מייצרים 84% מההכנסות של תעשיית המוזיקה; תעשיית ההזרמות צמחה ביותר מ-10% בשנה החולפת; ההכנסות העולמיות של הזרמת מוזיקה עומדות כיום על 17.5 מיליארד דולר; הזרמת מוזיקה בתשלום מהווה 23% מכלל ההזרמות; 78% מהאנשים מאזינים למוזיקה באמצעות שירותי הסטרימינג; ובנוסף – לפלטפורמת הזרמת המוזיקה יש יותר מ-600 מיליון מנויים משלמים ברחבי העולם.

אבל המידע החשוב מכל אולי הוא העובדה שעל פי נתוני MIDiA ספוטיפיי אכן מובילה את שוק הסטרימינג עם יותר מ-30% מנתח שוק זה.

שוק שירותי הזרמת המוזיקה ב-2023.

שוק שירותי הזרמת המוזיקה ב-2023. צילום: לכידת מסך מאתר Exploding Topics

טבעת חנק רגולטורית מתהדקת באירופה – וגם בארה"ב

הפרשה הזו מדגישה את הקרב המתמשך בין ענקיות הטכנולוגיה, שמרביתן אמריקניות, לרגולטורים באירופה. האיחוד האירופי, עם חוק השווקים הדיגיטליים (DMA), שהחל להיות מיושם ממש באחרונה, שואף לרסן את הדומיננטיות של חברות אלו ולקדם תחרות הוגנת בשוק הדיגיטלי, והדבר כולל מניעה מחברות כמו אפל להעדיף את השירותים שלהן על פני מתחרים.

התוצאה של המקרה הזה מהווה תקדים ומשדרת מסר חזק לענקיות הטכנולוגיה הפועלות באירופה – הן יצטרכו להתאים את שיטות העבודה שלהם כדי לעמוד בתקנות החדשות של האיחוד, ולהימנע מקנסות והגבלות שיושתו על פעילותן בעתיד.

יצוין שגם בארה"ב חוות ענקיות הטק יותר ויותר מאמצים רגולטוריים מצד הממשל. אפל עומדת בפני חקירות הגבלים עסקיים בארה"ב, גם במקרה זה בחשד להפעלת ה-App Store שלה בחוסר הוגנות – סוגיה שעלתה עקב מלחמתה המשפטית מול מפתחת המשחקים אפיק גיימס.

בנוסף באחרונה, כפי שדיווחו אתמול, הוגשה תביעה נגד אפל בארה"ב, המבקשת מעמד ייצוגי, ועוסקת במדיניות שלה לאלץ משתמשים של מכשיריה לאחסן את נתוניהם ב-iCloud.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים