טים סוויני, מנכ"ל אפיק גיימס: "גוגל היא נוכלת ובריון חסר רחמים"

המנכ"ל עלה על דוכן העדים כחלק מהמשפט שמנהלת כעת מפתחת המשחקים שהיא האמא של הכותר הלוהט פורטנייט, המנסה להוכיח כי הענקית ממאונטיין וויו מנהלת את חנותה, Google Play באופן מונופוליסטי החונק את מתחריה

ממשיכות בהתגשות בבית המשפט. גוגל ואפיק גיימס.

מנכ"ל אפיק גיימס (Epic Games), טים סוויני, התייצב שלשום (ב') על דוכן העדים במשפט המתוקשר שהחל מוקדם יותר החודש, ושבמרכזו ניסיונה של מפתחת המשחקים, אפיק, להוכיח כי חנות האפליקציות של גוגל, ה-Google Play, מתנהלת כמונופול חונק תחרות.

סוויני, שנקרא לדוכן ביום התשיעי של המשפט, הציג בעדותו את עמדתו הגורפת לפיה גוגל היא "בריון חסר רחמים" ו"תוקפן שלא חדל ממעשיו", משום שהחברה משתמשת, לדבריו, בטקטיקות מפוקפקות כדי לגונן על מערכת התשלומים ה"דורסנית" שלה.

עדותו של סוויני בבית המשפט שבסן פרנסיסקו הגיעה אחרי שמנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, התייצב בעצמו במשפט מוקדם יותר החודש כדי להגן על החנות של החברה שלו, המספקת ללקוחות אפליקציות אנדרואיד להורדה. 

גוגל, אשר לה אימפריית טק המוערכת בשווי של כ-1.7 טריליון דולר, מתמודדת כעת במקביל עם מספר אתגרים משפטיים בתחום ההגבלים העסקיים, ביניהם גם משפט שמנהלת מולה המדינה בנוגע למנוע החיפוש שלה, החולש על כלל שוק החיפוש. המשפטים הללו מכוונים כדי לפרק את הדומיננטיות של הענקית בתחומים המדוברים, ולפיכך הם מסקרנים את הציבור ואת כלל הזירה הטכנולוגית, שכן לתוצאותיהם יכולה להיות השפעה דרמטית עליה.

כאמור, אפיק גיימס מנהלת נגד גוגל תיק הגבלים עסקיים מתמשך, המתמקד בחנות האפליקציות שלה, והמשפט בעניינו, שהחל בתחילת נובמבר הנוכחי, עתיד להסתיים לפני חג המולד. המשפט הנוסף, שבו המדינה מנסה לאפיין את מנוע החיפוש הדומיננטי של גוגל ואת השלכותיו על הציבור והתעשייה, הסתיים לאחרונה, אך ממתין להחלטת השופט הפדרלי בוושינגטון הבירה, וזו עתידה להתקבל רק בתחילת השנה הבאה.

Epic v Google antitrust trial begins Monday morning. See y’all on the other side!https://t.co/YpUosDTrAd

המאבק המתמשך מול אפיק, הן של גוגל והן של אפל

הגיע לעליון. הקרב בין אפל לאפיק גיימס.

הגיע לעליון. הקרב בין אפל לאפיק גיימס. צילום: BigStock

סוויני ניסה להסביר בדבריו מדוע התעלם בכוונה ממדיניות הרכישה בתוך האפליקציה של גוגל ב-2020, אולם ניכר היה כי עדותו גם נועדה לתאר את גוגל כישות מונופוליסטית המונעת מחמדנות.

בתגובה לדבריו אלו ניסה עורך הדין של גוגל, ג'ונתן קראוויס, להציג את סוויני כמנהל המעוניין בעיקר לעקוף מערכות עמלות לגיטימיות, כדי להגביר את רווחי החברה.

נזכיר כי אפיק גיימס, היוצרת שעומדת מאחורי כותר הגיימינג הלוהט פורטנייט (Fortnite), טוענת מזה תקופה ארוכה שגוגל "משתוללת" בגביית עמלות של 15%-30% על רכישות בתוך המשחק. אפיק ניסתה בזמנו להציע את כלל המכירות הקשורות בפורטנייט באופן עצמאי, ביוזמה שכונתה Project Liberty, ובתגובה גוגל השעתה אותה מחנותה.

במקביל לפרשה זו, חברת הגיימינג ניהלה גם מאבק דומה נגד חנות האפליקציות של אפל, ה-App Store, שגם ממנה הושעתה עקב הניסיון לפרוץ את מגבלות הסיסטמה. במשפט זה, בו היא למעשה הפסידה מלבד בסעיף בודד, הגישה אפל ערעור לבית המשפט העליון של ארה"ב, כיוון שברצונה של הענקית מקופרטינו לזכות בניצחון גורף בתיק.

סוויני הודה במטרתו: "לאלץ את גוגל להפסיק את השיטות הללו"

בעדותו סיפר סוויני כי לפני מספר שנים, ב-2018, נקרא למטה של גוגל, שם ניסתה ענקית הטכנולוגיה להניא את אפיק מלהתחרות בה, על ידי הצעת תמריצים כספיים – שסוויני סיפר כי דחה, ושאותם הציג במשפט כ"הסדר עקום".

"נראה שזה נועד לשכנע את אפיק לא להתחרות איתה (עם גוגל – ג"פ) בחנויות… ולשדר לעולם החיצון כאילו הסכמנו לתנאי ה-30% שלהם", העיד סוויני.

מסמכים שהוצגו במהלך המשפט חשפו גם הצעה משמעותית של גוגל שהועברה אל יצרנית משחקים אחרת, אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) – שכיום כבר נמצא בבעלות מיקרוסופט – בניסיון למנוע מצב שבו היא תחל בתחרות מול ה-Play Store שלה. סוויני אמר במשפט כי לתפישתו הטקטיקה המסוימת הזו של גוגל, כולל הפיכת ההפצה מחוץ לחנותה לקשה מאוד לביצוע, היא שהובילה לפחות הצלחה לפורטנייט באנדרואיד.

מוקדם יותר בעדותו הודה סוויני שכל עוד המחיר של Google Play מעט יותר גבוה מזה שנדרשים השחקנים לשלם ברכישה שעוקפת את החנות – והוא יכול להיות כזה, כיוון שאינו כולל תוספת עמלה קבועה של 30% – יותר אנשים יבחרו להשתמש בתשלום הישיר לאפיק. משמעות הדבר היא שבמקרה כזה גוגל לא תקבל כלום. סוויני ענה שמדובר בהסדר "מדהים" לדעתו.

במהלך המשפט הדגיש עורך הדין של גוגל, קראוויס, שגביית עמלות של 30% אינה נחלתה של החברה שהוא מייצד בלבד, אלא שמפתחות כמו אפיק משלמות עמלות זהות ליצרניות הקונסולות סוני, מיקרוסופט ונינטנדו מבלי להלין על כך כלל.

בעדותו חשף סוויני גם כי יותר מ-90% מההכנסות של החברה מרכישות בתוך האפליקציה בשנת 2020 הגיעו מקונסולות משחקי וידיאו ומשחקנים במחשבים האישיים. הוא לא הבהיר מדוע החברה בהובלתו לא ערערה על עמלות בפלטפורמות משחק אחרות, אך הדגיש במקום זאת את מטרתו במשפט: "אנחנו רוצים שחבר המושבעים ימצא שגוגל הפרה את החוק, כדי שבית המשפט יוכל לאלץ את גוגל להפסיק את השיטות הללו".

עורך הדין של גוגל שתשאל את סוויני בחקירה נגדית, אמר לו בשלב כלשהו כי הוא מעיד שאינו מבקש פיצויים ושמדובר במשפט עקרוני, "אבל החברה שלך תרוויח מאות מיליוני דולרים מההסדר, נכון?". סוויני בתגובה צחק וענה לעורך הדין: "אני חושב שזה יהיה מיליארדי דולרים!"

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים