התוכנה והחדשנות הטכנולוגית שמאחורי הרכבת הקלה

הרכבת הקלה, שהקו האדום שלה ייפתח מחר (ו'), "מבוססת על אוטומציה מלאה, והיא נשענת על מערכות IT, תוכנה, מערכות שו"ב ובעיקר אינטגרציה בין כולן", אמרה גלי גלט שמחי, סמנכ"לית האיכות והחדשנות של נת"ע

הנה באה הרכבת הקלה - ואיתה הטכנולוגיות שמפעילות אותה.

הקו האדום של הרכבת הקלה, שיתחיל לפעול מחר (ו') בבוקר, מבוסס על פתרונות ואמצעים טכנולוגיים. הפתרונות האלה לא רק יסייעו להפעלת הקו, אלא גם סייעו לתהליך הארוך שהביא להקמתו – משלב התכנון, דרך ביצוע העבודות בפועל ועד לסיומן ולפתיחתו של הקו.

אחרי שנים לא מעטות, הנסיעה הראשונה של הקו האדום של הרכבת הקלה צפויה לצאת מחר ב-05:40 בבוקר. מסלול הקו מתחיל בתחנת הקוממיות בבת ים ומסתיים בקריית אריה בפתח תקווה. בדרך הוא עובר גם בתל אביב-יפו, ברמת גן ובבני ברק. אורכו הוא 24 ק"מ והוא כולל 34 תחנות, מהן 10 מתחת לקרקע. זמן הנסיעה המשוער מתחת המוצא לתחנת הסיום: שעה ו-10 דקות. הוא יפעל לאורך השבוע, אך לא בשבת – מה שעורר לא מעט זעם. הקו נחנך היום בטקס בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ושרת התחבורה, מירי רגב.

גלי גלט שמחי, סמנכ"לית האיכות והחדשנות של נת"ע.

גלי גלט שמחי, סמנכ"לית האיכות והחדשנות של נת"ע. צילום: עוז שכטר

גלי גלט שמחי היא סמנכ"לית האיכות והחדשנות של נת"ע (ר"ת נתיבי תחבורה עירוניים) – החברה שאחראית לתכנון ולהקמת מערכת הסעת ההמונים של מטרופולין תל אביב (דנקל). גלט שמחי הצטרפה לחברה עם הקמתה לפני תשע שנים. האגף שהיא עומדת בראשו רזה מבחינת כוח אדם – היא אחראית על 10 עובדים, אבל מפעילה יועצים רבים. כמו כן, האגף עובד עם ספקי פתרונות בארץ ובחו"ל. תחתיו פועלים יחידת המערכות הרכבתיות ואגף מערכות המידע, שבראשו עומד המנמ"ר, ניר קונר.

לדברי גלט שמחי, "הרכבת הקלה מבוססת על אוטומציה מלאה, והיא נשענת על מערכות IT, תוכנה, מערכות שו"ב ובעיקר אינטגרציה בין כולן".

אחת מתחנות הקו האדום של הרכבת הקלה.

אחת מתחנות הקו האדום של הרכבת הקלה. צילום: אתר נת"ע

היא ציינה כי "במהלך העבודות להקמת הקו האדום הושקעו מאות מיליוני שקלים כדי לעמוד ביעדים שנת"ע הציבה לעצמה, של שיפור מתמיד של חוויית המשתמש". בין היתר היא מנתה בהקשר זה מערכות שילוט ומידע ממוחשבות, שמשקפות לציבור את זמני הנסיעה, המסלולים ועוד. זאת, בנוסף למערכת כרטוס חכמה, שמאפשרת כניסה מהירה לתחנות על ידי תשלום באפליקציות פופולריות. כמו כן, המערכות הממוחשבות מאפשרות ניהול אירועים בזמן אמת, זיהוי והתרעה על מכשולים בתוואי הרכבת, ומענה לאתגרי קיימות וסביבה.

"בנוסף", אמרה, "פותחו מערכות שמתממשקות למערכות תחבורה במרחב האורבני, שכוללות יישומי עיר חכמה ושירותי תחבורה חכמים".

גם גלט שמחי מביעה סיפוק, שלא לומר התרגשות, מפתיחת הקו האדום. "עכשיו אנחנו מצפים לנוסעים", אמרה לסיום.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Mad

    נסעתי 4 פעמים ברכבת בת"א..דבר ראשון תודה שפועלת אחריי שנים של ציפיה. קצת סטרילית..,( חוויה לראות את כניסתה לתחנה) מה שכאן דלתות מסתירות אישית יש לי הרגשה שזה אוטובוס על מסילה.. תחילת הנסיעה ועצירה ברקסים.הרגשה של אוטובוס. מקומות ישיבה כמו באוטובוס ולא כמו סידור רכבות בעולם. הקרונות מפוצצים, אין מקום לשבת... נסעתי רבות בעולם ברכבות, לא זכורתני מגע של תיק/ או שקית. תרבות רבותיי...תרבות תקוותני שהמצב יישתפר.

  2. אריה במדבר

    רשימה של באזז ווארדס ללא כיסוי. שו"ב קיים מאז שנות ה 70. אם הרכבת אוטומטית למה צריך נהג? מה זה עיר חכמה?

  3. Anonymous

    עזבו דת, כמו בכל מקום בעולם! יום אחד שהוא יום מנוחה וגם האוטובוסים לא עובדים בשבת, זה לא שונה.

אירועים קרובים