ישראל – מעצמת פינטק: זינוק של יותר מפי שניים בהשקעות בתחום

סך הגיוסים טיפס אשתקד ב-107% לסכום שיא של 1.8 מיליארד דולר ● שש חברות פינטק ישראליות גייסו יותר מ-100 מיליון דולר, לעומת אחת בלבד ב-2018

הפינטק הישראלי - בעלייה תלולה. צילום אילוסטרציה: BigStock

ההשקעות בפינטק הישראלי מרקיעות שחקים: דו"ח חדש מראה כי הן זינקו ב-2019 ב-107% – יותר מפי שניים – לסכום הגבוה ביותר אי פעם, ועמדו על 1.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 300% בחמש השנים האחרונות.

הדו"ח, שפורסם היום (ד') על ידי סטארט-אפ ניישן סנטרל, מראה כי ישראל ניצבת במקום החמישי בהשקעות הגלובליות בתחום הפינטק – אחרי סין, ארצות הברית, בריטניה והודו, מה שהופך אותה למעצמת פינטק. הנתח של ישראל בעולם הזה הוא 5.1% מכלל ההשקעות בתחום.

עוד מראים הנתונים כי חברות הפינטק הישראליות ביצעו אשתקד שישה מגה-גיוסים – בסכום של יותר מ-100 מיליון דולר, לעומת אחד בלבד ב-2018. השווי החציוני של כלל הגיוסים עמד על 10 מיליון דולר. בין הגיוסים הבולטים היו אלה של למונייד – 300 מיליון דולר, ושל נקסט אנשורנס, שהסבב שלה עמד על רבע מיליארד.

הכסף הזר משחק תפקיד הולך וגדל בפינטק הישראלי: שיעור ההשתתפות של משקיעים זרים בסבבי גיוס של חברות ישראליות בתחום עמד על 69% לעומת 57% ב-2018. המשקיעים הזרים נכנסים לתמונה בעיקר בסבבי גיוס מתקדמים. מניתוח הנתונים עוד עולה כי גם משקיעים אסטרטגיים מעמיקים את פעילותם בשוק הפינטק הישראלי. היתרון שלהם הוא שמעבר לכך שיש להם בדרך כלל הון רב יותר, הם מביאים עימם ידע רב, ניסיון ולקוחות פוטנציאליים.

הדו"ח מחלק את תעשיית הפינטק הישראלית לשבעה תחומים, כאשר הגידול בהשקעות חולש על רובם: סחר והשקעות (130 חברות, סך השקעות של 95 מיליון דולר; תשלומים והעברת כספים (119 חברות, 314 מיליון דולר); פתרונות ניהוליים לארגונים וחברות (95 חברות, 131 מיליון); מניעת הונאות ואבטחה (74 חברות, 327 מיליון); אינשורטק (62 חברות, 582 מיליון); הלוואות (53 חברות, 319 מיליון); וניהול פיננסי אישי (33 חברות, סך השקעות של 11 מיליון דולר).

"ריכוז ההשקעות הגבוה בפינטק איננו תופעה חולפת ולראיה – הגידול בהכנסות שמדווחות החברות", הסביר מחבר הדו"ח, יאיר פונרוב, מוביל תחום הפינטק בסטארט-אפ ניישן סנטרל. "בישראל יש יותר מ-500 חברות פינטק, אבל אנחנו עדים לכך שסטארט-אפים מסקטורים אחרים נכנסים גם הם לתחום. חברות מסקטורים אחרים שיכולות לסייע לגופים פיננסיים – גם הן חלק מההיצע האדיר שיש באקו-סיסטם הישראלי".

איך הקורונה תשפיע על תעשיית הפינטק הישראלית?

מגפת הקורונה פרצה בעיצומה של תקופת הצמיחה, ומכאן מתעוררת השאלה כיצד היא תשפיע על תעשיית הפינטק המקומית.

"אין ספק שהתפרצות הקורונה טרפה את הקלפים והתעשייה לא חסינה לזעזוע שעבר על ההיי-טק כולו", אמר פונרוב. "בטווח הקצר, כמו בשאר הסקטורים של ההיי-טק הישראלי, משקיעים זרים עלולים להתרחק ומשקיעים מקומיים יתמקדו, ככל הנראה, בהגנה על חברות הפורטפוליו שלהם – מה שיקשה על החברות הצעירות יותר. מכיוון שההשקעות בענף מרוכזות מאוד ורק 21% מהחברות גייסו יותר מחמישה מיליון דולר מאז הקמתן, ומאחר שרבות אחרות עדיין נמצאות בשלבים המוקדמים שלהן, סביר להניח שרבים מהסטארט-אפים יחוו קשיים".

"עם זאת, המגפה צפויה להגדיל משמעותית את מידת השימוש בטכנולוגיות חדשות ואת הנכונות להשתמש בהן", הוסיף. "בטווח הרחוק, החברות שישרדו את המשבר הנוכחי יראו הזדמנויות עסקיות רבות יותר, בעיקר בתחומים כמו תשלומים דיגיטליים, מניעת הונאות ואבטחה".

מעצמת הפינטק הישראלית וההתפתחויות החדשות בתחום יעמדו במוקד האירוע הווירטואלי Fintec Junction של אנשים ומחשבים, שיתקיים ב-29 ביולי הקרוב. מתעניינים בעולם המרתק הזה? רוצים לשמוע ולראות מה חדש בו? הירשמו לכנס כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים