טענות כנגד יבמ: פיטרה עשרות אלפי מבוגרים לצורך תדמית מגניבה

החברה שרויה בתביעות של עובדים מפוטרים בנושא אפליה על רקע גיל מבוגר ● באחת מהאלו הטיח סגן נשיא לשעבר למשאבי אנוש בשורות הענקית את ההאשמה כי זו פיטרה בשנים האחרונות בין 50 ל-100 אלף עובדים רק משום שחשבה שכדי להיות "קוּלית" כמו גוגל ואמזון עליה להעסיק רק צעירים

בית המשפט: "יבמ התייחסה וענתה לכל אחת מהתקלות המיוחסות לה". צילום אילוסטרציה: ג'וזף קובס, BigStock

חברת יבמ הואשמה על ידי עובד בכיר לשעבר שלה כי במהלך השנים האחרונות סילקה משורותיה עובדים מבוגרים בכמה סבבי פיטורים, בניסיון לשנות את תדמיתה ולהיתפש בציבור בתור "מגניבה" ו"טרנדית", כמו חברות הטכנולוגיה הענקיות המתחרות אמזון וגוגל.

ההאשמה הושמעה בתצהיר על ידי אלן ווילד, סגן נשיא לשעבר במחלקת משאבי האנוש של יבמ, כחלק מתביעה מתמשכת בעניין אפליה גילאית כנגד החברה, שהיא אחת מכמה וכמה תביעות דומות שהוגשו כנגד הענק הכחול בחודשים האחרונים.

לדבריו, יבמ פיטרה כמאה אלף עובדים לאורך התקופה האחרונה כחלק מהמאמץ שלה למתג ולהמציא את עצמה מחדש, כך דיווח בלומברג, שפירט כי ווילד האשים את החברה בפיטורי "50,000 עד 100,000 עובדים רק בשנים האחרונות", בהתבסס על מסמכים שהוגשו לבית המשפט בטקסס ביום ג' האחרון.

פרופבליקה מצאה: בחמש שנים פוטרו 20,000 עובדים מעל גיל 40

בינואר השנה פורסם דבר תביעה אחרת בעניין כנגד יבמ, במסגרתה טרי קיבו בת ה-57 מג'ורג'יה, מנהלת מכירות לשעבר בחברה, תבעה את ענקית הטכנולוגיה בגין אפליה גילאית. קיבו טענה כי פוטרה כחלק מדפוס של החלפת עובדים מבוגרים בצעירי דור ה-Y. לדבריה גישה זו של החברה, ושל המנכ"לית הלא צעירה שעומדת בראשה, ג'יני רומטי, היא על תקן "פשיטת רגל מוסרית".

בתלונתה נכתב כי "האפליה הגילאית ביבמ היא ארוכת ימים ומתפשטת. מאז שנת 2012, יבמ יישמה ארגון-מחדש מבוסס גיל פעמיים בשנה, ושילחה את עובדיה הנאמנים שחצו את גיל 50 לרשימת קיצוצים, תוך שהיא שומרת על העובדים הצעירים".

חקירה של פרופבליקה שמסקנותיה פורסמו אז אוששה, לכאורה, את טענותיה של קיבו כיוון שמצאה כי בין השנים 2013 ל-2018 יבמ פיטרה בארצות הברית 20,000 עובדים מעל גיל 40.

גם ווילד מחזק כעת את טענתה של קיבו, ובתצהיר שלו נכתב כי יבמ פנתה לפיטורי עובדים מבוגרים על מנת להפגין בפני בני המילניום נראות של חברה שאיננה עוד "ארגון ישן ונרגן" וכי יבמ קיוותה שבעשותה כן היא תתמתג "כארגון מגניב וטרנדי", בכדי להפוך ליותר אטרקטיבית כמעסיקה. "לשם כך יבמ התכוננה לחסל חלקים גדולים מכוח העבודה הוותיק שלה באמצעות פיטורים מתגלגלים במהלך כמה שנים", אמר ווילד, על פי הדיווחים.

הפיטורים – צמצמום בגלל ירידה בהכנסות או סילוק מכוון של הדור הוותיק?

בין אם הדבר קשור לכך שהתדמית של יבמ בבעיה, אם לאו – הכנסות החברה צונחות לאט אך בטוח לאורך שבע השנים האחרונות, ובתגובה היא ניסתה ככל הנראה לקצץ בעלויות על ידי פיטורים של אלפי עובדים. לדוגמה, בחודש שעבר בלבד היא פיטרה כ-2,000 עובדים, כך על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.

"אנו ממשיכים למקם מחדש את הצוות שלנו כדי להתיישר עם ההתמקדות שלנו בפלחי הערך הגבוהים של שוק ה-IT – תוך גיוס אגרסיבי בתחומים חדשים קריטיים, המספקים ערך ללקוחותינו וליבמ", נמסר מטעם החברה לג'ורנל.

בלומברג בכתבתו ציין כי כוח העבודה הגלובלי הכולל של יבמ עמד בסוף 2018 על 350,600 איש, ומצא כי מדובר על צמצום של 19% מאז 2013.

עכשיו יצטרך בית המשפט לקבוע האם הפיטורים המאסיביים קשורים אך ורק להתייעלות גרידא או שמא הם גם חלק מניסיון לבניית תדמית צעירה וחדשה, ובתוך כך בהתנערות לא חוקית מהעובדים הוותיקים של החברה.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים