"בהתנהלות נכונה, ישראל תישא בדגל החדשנות גם כשתהיה בת 100"

ביקשנו מבכירים בהיי-טק הישראלי לענות על שאלון שעוסק בהם ובענף - וקיבלנו תשובות מעניינות ● אורחת המדור הפעם: אירנה פורטניק, סמנכ"לית הטכנולוגיות והתפעול של Cal

אירנה פורטניק, סמנכ"לית הטכנולוגיות והתפעול של כאל. צילום: סיון פרג'

במלאות 70 שנים למדינה, ביקשנו, במערכת אנשים ומחשבים, ממנמ"רים ובכירים נוספים בעולם ההיי-טק לענות על שאלון, שעוסק בהם באופן אישי ובהיי-טק הישראלי בכלל. ביקשנו מהם לספר על ההישגים והפרויקטים הבולטים שביצעו בתפקידיהם, ולחזות מה יהיה בעתיד הענף. המשיבה הפעם היא אירנה פורטניק, סמנכ"לית הטכנולוגיות והתפעול של Cal.

כיצד הייתה ההתחלה שלך בענף?
"התחלתי פעמיים: פעם אחת בברית המועצות, שם סיימתי לימודי הנדסה, פצחתי בקריירה ופיתחתי אותה, ונכנסתי לתחום מרתק בתעשייה. ניהלתי מפעל. עבדתי כמה שנים בתרבות תובענית ומעניינת, למדתי המון והתקדמתי.

או אז עלינו לארץ והתחלתי שוב, אבל ממקום אחר. לא פשוט להגיע לארץ עם תרבות ושפה שונות ממה שאתה מכיר. אבל בסופו של דבר, אנשים הם אנשים, ניהול הוא ניהול ומערכות הן מערכות, ואחרי תקופה חזרתי לעולמות המוכרים לי – ניהול אופרציות, ניהול פרויקטים אסטרטגיים, מערכות מידע וניהול עסקי".

מה היה התפקיד או הפרויקט הכי מאתגר שעשית עד היום?
"ראשית אציין שכיום, כסמנכ"לית הטכנולוגיות והתפעול של Cal, אני מנהלת עם אנשים מצוינים ומקצועיים אופרציה מרתקת של מערכות מידע ותפעול, בשוק דינמי וחדשני.

לאורך השנים אתגרו אותי תפקידים ופרויקטים רבים – מהפכות טכנולוגיות ושינויי שוק, כדוגמת מעבר לכרטיס חכם, פעילות בתחומי הסליקה וההנפקה מול ארגונים בינלאומיים ושינויים באקו-סיסטם של עולם כרטיסי האשראי. בכל פעם אני מרגישה שאנחנו מאתגרים את עצמנו יותר ויותר כדי לתת ללקוחות שלנו את הערך הכי טוב.

הדוגמה הכי טרייה מבחינתי היא הקמת מועדון שופרסל-Cal. הקמנו מועדון בזמן שיא – בחודשיים גובשו בחברה הערך וההצעה ללקוח, וניהלנו פרויקט מקיף וחוצה חברה, שבמסגרתו ניתן מענה מקצה לקצה לכל הדרישות העסקיות שלה. בין היתר, אופיינה ופותחה מערכת מכירות אונליין חדשנית ודיגיטלית, שעובדת על גבי אייפדים ומותאמת לצרכי המועדון. העמדנו תשתיות טכנולוגיות רחבות לתמיכה בהצלחת המהלך והקמנו שרשרת אספקה חדשה. המועדון עלה לאוויר בזמן, במהלך מנוהל ואיכותי, שהתממש בזכות שיתוף פעולה בתוך הארגון ובשותפות עם שופרסל".

כיצד את רואה את מדינת ישראל בעוד 30 שנים? האם היא עדיין תהיה מדינת החדשנות?
"ההיי-טק הוא קטר צמיחה משמעותי במשק שלנו, נכס שמקנה לנו חלק ניכר מהעוצמה הכלכלית והרוחנית שלנו כמדינה ותורם לא מעט לביצור הביטחון, הכלכלה והחברה בישראל.

התעשייה הטכנולוגית הישראלית הגיעה בשנים האחרונות להישגים יוצאי דופן בקנה מידה עולמי, שהציבו את המדינה בחזית הטכנולוגיה העולמית והקנו לה שם בינלאומי של אומת הסטארט-אפ והחדשנות.

אני מאמינה ומקווה שבעוד 30 שנים המצב יהיה זהה, אבל זה לא יקרה מעצמו ואסור לנו לקפוא על השמרים. עלינו לשמר את הנכס הזה ואת תרומתו לכלכלה ולחברה. יש לפעול, לטעמי, במספר מישורים: ברמת המדינה והממשלה, ולא פחות חשוב מכך – ברמה שלנו, של הקהילה עצמה.

ברמת החברה הישראלית, אני חושבת שצריך לפתוח ולהנגיש את ההיי-טק לקהלים נוספים. אומת הסטארט-אפ צריכה להיות הסיפור של כולם.

בנוסף, צריך לעודד ולאפשר הגדלה מתמדת של מספר העובדים בתחום. יש לייצר תמריצים בחינוך ובהכשרה מקצועית, במיסוי ובעידוד השקעות זרות וכמובן – בתעסוקה. קיים צורך להגדיל את כמות המשרות ולפעול למניעת בריחת מוחות למגזרים אחרים או לחו"ל.

אני חושבת שהממשלה מודעת לכך ופועלת בסך הכל יפה מאוד, במסגרת המשרדים הרלוונטיים – האוצר, החינוך והכלכלה – ובפעילות שמובילה רשות החדשנות.

לסיכום, אני מאמינה שבהתנהלות נכונה של הממשלה ושל התעשייה עצמה, ישראל עדיין תישא בדגל החדשנות, כנכס אסטרטגי בולט ומקור לגאווה לאומית, גם בחגיגות ה-100 שלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים