רשות החדשנות תשיק כלים פיננסיים מבוססי חוב – בשיתוף הבנקים

מדובר בשיתוף פעולה ראשון בנושא בין המגזר הממשלתי והעסקי, במטרה לסייע לחברות היי-טק בשלבי תחילת הצמיחה

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום ארכיון: יח"צ

רשות החדשנות הודיעה אתמול (ג') על שיתוף פעולה עם הבנקים, שבמסגרתו יושקו בשנה הבאה כלים פיננסיים למימון חברות.

הדבר רלוונטי במיוחד לחברות היי-טק בשלבי תחילת הצמיחה במכירות – בהיקפים של מיליוני דולרים – המבקשות לממן את הגברת קצב צמיחתן על בסיס הכנסותיהן, משום שהן לא נגישות כיום להלוואות בנקאיות. הרשות והבנקים הודיעו כי ישיקו כמענה לכך פתרונות, שייחשפו במלואם בהמשך.

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר כי "מימון שאינו מדלל את החברות יביא לצמיחה משמעותית. נשיק כלי מימון שיקטינו משמעותית את דילול היזמים והמשקיעים".

לדבריו, "המודל שלפיו חברות בשלבי הצמיחה מקבלות מימון רק מהון, רק מאקוויטי, מונע מהן לממש את מלוא פוטנציאל הצמיחה שלהן כחברות ישראליות גלובליות, שמביאות להיקף תעסוקה גבוה במגזר ההיי-טק – גם מעבר לליבת עובדי המו"פ. אחת ההבטחות סביב הקמת רשות החדשנות הייתה להשיק כלי מימון חכמים שהם לא רק מענקים מותנים. היכולת שלנו לסייע לחברות ולמנף את כספי המדינה בעולם של הלוואות ומימון מבוסס חוב תסייע לחברות בשלבי הצמיחה לגוון את מקורות המימון שלהן, ולאפשר צמיחה גלובלית ארוכת טווח וללא צורך בדילול".

שגיא דגן, מנהל זירת חברות בצמיחה ברשות החדשנות, הסביר כי "ישראל היא המדינה המובילה בעולם בהשקעות במו"פ תעשייתי. כ-95% מהכסף המושקע מגיע מהון פרטי ופחות מ-5% – מהממשלה ומהרשות. אנחנו רוצים להביא לאימפקט משמעותי יותר של כספנו. במהלך 2018 נציג ארסנל של כלים פיננסיים חדשים, שיאפשרו את הרחבת המימון לחברות בשלבי הצמיחה על ידי הלוואות מבוססות כספי רשות, שימונפו על ידי כסף פרטי. כלומר, במקום שנממן חברות בהלוואות מסורתיות, הכסף שנלווה לחברות יהווה הנתח הראשון, שיתוגבר על ידי כסף פרטי. הדבר יגביר את מקורות המימון שאינם מדללים את היזמים ובעלי המניות. אני מזכיר שרשות החדשות לא צריכה להיות מאוזנת. אם נגיע לאיזון, זה אומר שלא השקענו בפרויקטים בסיכון גבוה מספיק".

כנס על מימון בשלבי הצמיחה המוקדמים של חברות היי-טק

ההכרזה בוצעה במהלך כנס במלאות שנה לרשות החדשנות, שנערך אתמול בבורסה בתל אביב. הכנס, שאורגן ביוזמת הרשות, התמקד במימון באמצעות חוב ובמימון שלבי הצמיחה המוקדמים של חברות ההיי-טק. זאת, במטרה להגביר את החשיפה לכלי מימון אלה מצד חברות בצמיחה, משקיעים פיננסיים ובנקים בישראל, ולשפר את המצב הנוכחי, שבו קיים קושי בקבלת מקורות מימון על בסיס הכנסות לחברות בסדר גודל כזה.

בכנס השתתפו נציגי הבנק האירופי, ביניהם תאודור רדונוב, מנהל כספים בקרן ההשקעות האירופית EIF מקבוצת EIB; סטפן ואאקי, ראש היחידה למכשירים פיננסיים בחברות קטנות ובינוניות ומכשירים בנציבות האירופית; סטפן אסיסינט, אחראי מחלקת הלוואות לתאגידים בבנק ההשקעות האירופי EIB; ודיוויד דנה, סמנכ"ל השקעות בקרנות סיכון וקרנות הון בקרן EIF. לצדם, נכחו בכנס נציגים בולטים מעולם הבנקאות הישראלי: גיא עופר הירשלר, מנהל סקטור התאגידים בבנק מזרחי-טפחות; נגה שילוח, סמנכ"לית מוצרים פיננסיים בלאומי טק; יוסי ויניצקי, ראש תחום ההיי-טק בבנק הפועלים; ואורי טוויג, ראש אגף חברות גדולות בבנק דיסקונט.

נציגי הבנקים פגשו בכנס בשורת משקיעים ובכירים בקרנות הון-סיכון, מובילי מחלקות היי-טק במשרדי עורכי דין ורואי חשבון, מנהלי כספים של חברות בצמיחה ובכירים בגופי ממשל רלבנטיים.

מריון הוניקה, ראשת חטיבת הלוואות לבנקים במדינות השכנות של האיחוד האירופי בבנק ההשקעות EIB, ציינה כי הבנק "פעיל בישראל מאז 1981. בעשור האחרון השקיעה קרן EIF בישראל 1.06 מיליון יורו, ב-14 פרויקטים שונים. הקריטריונים להשקעה במיזמים ישראליים מבחינתנו הינם בראש ובראשונה חדשנות טכנולוגית, ורצון שלנו בתמיכה בפיתוחים המשתייכים למגזר הפרטי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים