"בלוקצ'יין יהפוך לפלטפורמה מהותית – דירוג חברתי יחליף את האשראי"

"התחרות הגדולה לבנקים תהיה מחברות אינטרנט ומובייל שיציעו מוצרי בנקאות", כך אמר נמרוד קוזלובסקי, שותף וראש מחלקת טכנולוגיה ורגולציה ב-HFN, ושותף יזמות ב-JVP Labs

מימין לשמאל: נמרוד קוזלובסקי, שותף וראש מחלקת טכנולוגיה ורגולציה ב-HFN, שותף יזמות ב-JVP Labs.; ג'ון מדבד, מנכ"ל ומייסד OurCrowd; מור אסיא, שותפה של iAngels; ג'ון ברדפורד, שותף מייסד ב- Motive Partners; דייויד בלומברג, מייסד שותף ומנכ"ל Blumberg CapitaL. צילום: איל גזיאל

"בלוקצ'יין יהפוך לפלטפורמה מהותית חדשה", כך אמר נמרוד קוזלובסקי, שותף וראש מחלקת טכנולוגיה ורגולציה ב-HFN, ושותף יזמות ב-JVP Labs.

קוזלובסקי הנחה פאנל במסגרתו הציגו משקיעים מובילים את המגמות הצפויות בתחום הפינטק, בכנס FinTech Junction שנערך באחרונה בתל אביב בהפקת אנשים ומחשבים.

לדבריו, "התחרות הגדולה לבנקים תהיה מחברות אינטרנט ומובייל שיציעו מוצרי בנקאות. פרטיות תהיה המכשול המרכזי לחדשנות פיננסית לאור הרגולציה האירופית. החדרה של מוצרי לקוחות תהיה באמצעת פלטפורמות חברתיות ומסרים מידיים".

"מאגר הנתונים האדיר שבידי הבנקים ישמש לפיתוח מוצרים בנקאיים מותאמים אישית ולחיזוי צרכים. מוצרי האשראי יפסיקו להתבסס על מידע פיננסי וייבנו מודלים מבוססי מידע חברתי.

קוזלובסקי הסביר כי "אנו עוברים ממודלים של דירוג אשראי שמבוססים על מידע פיננסי היסטורי ודרך ההתנהלות הפיננסית של אנשים עם הלוואות, ניהול אשראי, נכסים, חובות וכדומה – לדירוג אשראי המבוסס על התנהגות חברתית של אדם וחיזוי דרך התנהלותו ביחס למחויבויות וסיכונים שהוא נוטל על עצמו. מבוצעת הערכת פרופיל לקיחת הסיכון וההתנהלות – בהתאם לפעילותו החברתית".

"סין היא המדינה שהלכה הכי רחוק עם זה בשל המעבר המאסיבי של אנשים מהכפר לעיר, אשר נזקקו לאשראי להתחלת פעילותם בסביבה העירונית – אך לא היה מידע פיננסי היסטורי לגביהם", הסביר קוזלובסקי. "למרביתם אפילו לא היה בכלל חשבון בנק".

"כיוון שהממשל הבין שמתן אשראי הוא חיוני לצמיחה, הם פנו לבסס מודל אשראי אלטרנטיבי ופנו לחברות הטכנולוגיה לייצר מודל של 'דירוג חברתי' המבוסס על מידע דיגיטלי שהצטבר אודות התנהלות אנשים ברשתות החברתיות, באתרי הסחר, באפליקציות המשחק וכדומה".

האם לימוד מכונה יהיה הפתרון?

לדבריו, "הפרופיל הסיני מתיימר להיות 'דירוג חברתי' או מדרג מהימנות אישי, ובהתאם – השימוש בו רחב מאשר למתן אשראי בלבד".

"אתרים וחברות סיניות החליטו להשתמש בדירוג החברתי למטרות כמו קבלת חברים למועדון, אישור חבר באתרי היכרויות, קבלה לעבודה ועוד", אמר קוזלובסקי. "בפועל זה הפך לדירוג כולל לאדם. הבעיה המרכזית, המוכחת מחקרית, היא הקושי להתנייד בדירוג ולעלות בסולם למי שדורג נמוך".

מה שמעניין הוא, אמר, "ששוק הלוואות ה-Peer to Peer המערבי, שהתקשה לבסס מודל אשראי בהיעדר גישה לתיק הפיננסי של אנשים ולכן התקשה באישור לווים, החל לאמץ מודלים דומים למודלים הסינים ולנהל דירוג אשראי חברתי על סמך התנהגות חברתית של אנשים. כך קמו הרבה חברות, ובהן ישראליות, שמייצרות דירוג אשראי אלטרנטיבי על בסיס פעילות במדיה החברתית".

לדברי ג'ון מדבד, מנכ"ל ומייסד OurCrowd, "אם היית שואל פעם מה זה פינטק, היו אומרים לך – אתרי ההלוואות P2P. אבל היום התחום הרבה יותר מקיף".

"המגמה הצפויה להתחזק בשנת 2018 בתחום הפינטק היא הפקת תובנות מהמידע העצום שנמצא בידי הבנקים. יש להם המון נתונים, הם לא כל כך יודעים מה לעשות איתם". למרות זאת, אמר, "אני רואה שיש מספר מגוחך של חברות שמנסות לתת מענה על כך. לימוד מכונה יהיה הפתרון".

עדיין לא רואים את קצה הקרחון

דייויד בלומברג, מייסד שותף ומנכ"ל Blumberg CapitaL, אמר כי "נעשו נסיונות לשימוש באמצעים ביומטריים במקום בדירוג אשראי, אבל זה לא הצליח. אמצעים ביומטריים טובים לאבטחה אבל לא יכולים לשמש במקום דירוג אשראי".

מה שכן, אמר בלומברג, "משתמשים בכריית נתונים כדי לנתח התהגות של לקוחות ואם מישהו מנסה לעשות פעולה מסוימת 17 פעמים מול גופי הלוואות שונים, ניתן לעלות על כך. אמזון (Amazon) יודעת את כל הרגלי הקניה של כל אחד מאיתנו ויכולה לזהות חריגה. גם הבנקים יוכלו לעשות זאת".

"שוק השירותים הפיננסים עומד לעבור תקופה של הפרעות. דברים כמו טלפונים חכמים, אנליטיקה של Big Data ובלוקצ'יין, הטכנולוגיה שמאחורי ביטקוין, יחייבו את הבנקים, חברות הביטוח וחברות ציבוריות בוול סטריט להתאים את עצמם לעתיד הבלתי צפוי שבו כמה מהחוקים הקיימים כבר לא יהיו רלוונטים".

ג'ון ברדפורד, שותף מייסד ב-Motive Partners, ענה בתשובה לשאלתו של קוזלובסקי – מה יהיה הרכיב הצומח ביותר הצפוי בתחום הפינטק לשנת 2018, לאחר שבשנת 2017 היה זה הביטוח, כי "התחום הצומח ביותר יהיה הטיפול בהיבטים המשפטיים והרגולטוריים – תהיה הרבה עבודה לעורכי דין".

מור אסיא, מייסדת שותפה של iAngels, סיכמה ואמרה כי "התחום הצומח ביותר היום הוא המטבעות הווירטואלים והבלוקצ'יין. אנחנו עדיין לא רואים את קצה הקרחון של האפשרויות לניצול הטכנולוגיה."

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים