דו"ח: יותר משליש מהרשויות המקומיות לא שקופות ועוברות על חוק החופש המידע

רק חמש רשויות - ירושלים, חיפה, הרצליה, באר שבע ורעננה - עונות על כל הקריטריונים של חוק חופש המידע, כך עולה מדו"ח שערכו עמותת שבי"ל ואוניברסיטת תל אביב ● יתר הרשויות לא מזינות את אתרי האינטרנט שלהן בתכנים, כגון: פרוטוקולים של ועדות תכנון, מידע נגיש על תקציבים ומידע חיוני על איכות הסביבה, כפי שהחוק דורש ● לפי עורכי הדו"ח, אין קשר ישיר בין רמת השקיפות של הרשויות למצב הסוציו-אקונומי שלהן, ורשויות מהפריפריה שקופות הרבה יותר מאחרות

יותר משליש מהרשויות המקומיות אינן שקופות לאזרחיהן ולא מיישמות את חוק חופש המידע. הן לא מפרסמות נתונים חיוניים לאזרחים, ביניהם נתוני איכות הסביבה, פרטים של חברי המועצה, פרסום מוקדם של סדר היום של ישיבות מועצת העיר ודו"חות של מבקר הרשות. תמונת מצב עגומה זו עולה מדו"ח של עמותת שב"יל, שפועלת למען שקיפות במוסדות ממשלה וברשויות המקומיות, בשיתוף עם מכון האינטרנט של אוניברסיטת תל אביב.

מבדיקה שערכה העמותה ב-50 רשויות ברחבי הארץ עולה, כי רק חמש רשויות – 10% – עומדות בכל התנאים של חוק חופש המידע. הרשות שקיבלה את הציון הגבוה ביותר – 91 – היא עיריית ירושלים. לעומת זאת, עיריית רעננה, שסוגרת את רשימת הרשויות הבולטות בתחום, קיבלה את הציון 82. עיריות נוספות שנמצא שהן עומדות בכל התנאים של חוק חופש המידע הן חיפה, הרצליה ובאר שבע. הרשויות שסוגרות את הרשימה הן צפת, בית"ר עלית, יקנעם עלית ומגדל העמק. מעט מעליהן נמצאות יהוד-מונוסון, יבנה ואור יהודה.

צוותים של עמותת שבי"ל אף ניתחו את רמת שקיפות וזמינות המידע לאזרח באתרי האינטרנט של הרשויות. הן עשו זאת על פי 15 קריטריונים. 36% מהרשויות שנבדקו כלל לא העלו מידע לאתרי האינטרנט שלהן, בהן עיריות קריית אונו, בני ברק, אילת ויבנה.

עורכי הדו"ח ציינו, כי 70% מהרשויות שנבדקו לא מיישמות את הסעיף בחוק חופש המידע שמחייב אותן לפרסם מידע חיוני לאזרחים בתחום איכות הסביבה וכי רק מחצית מהן מפרסמות את הדו"ח השנתי שלהן, בהן רמת גן, טבריה, שדרות ונהריה. רק חמש עיריות – חיפה, תל אביב, אשדוד, ירושלים וראשון לציון – ממלאות את כל ההיבטים של מימשל זמין, המספק מידע שקוף לתושבים. בנוסף, רק חלק מהרשויות פרסמו באתר את התקציב שלהן. במקרים רבים התצורה שבה הוא פורסם לא מאפשרת לכל אזרח לקרוא את התקציב ממחשב רגיל.

עוד מצאה העמותה ליקויים אתיים חמורים בעבודת חברי המועצה וההנהלה של רשויות שונות, ובכלל זה טפסים המעידים לכאורה על ניגוד עניינים. עיריית בת ים היא העירייה היחידה שמקפידה למלא אחר הוראות החוק בהקשר זה. יצוין שבעיריות כגון הרצליה, פתח תקווה, רמת גן והוד השרון נכללה הערה לגבי ניגוד עניינים בתוך הפרוטוקולים של הישיבות.

לעומת זאת, בדו"ח צוין, כי חל שיפור נכיר בשקיפות של ועדות התכנון המקומיות. על פי חוק חופש המידע, הרשויות חייבות לפרסם את הפרוטוקולים של הוועדות, ועמותת שבי"ל מצאה שמרבית הרשויות מקפידות לעשות זאת.

גליה שגיא, מנהלת עמותת שבי"ל, אמרה ש-"זו השנה השלישית שאנחנו מקיימים את הבדיקה ולצערי, השלטון המקומי עדיין לא ממלא את לשון חוק חופש המידע. בכך הוא פוגע בזכויות התושבים".

ד"ר רונית פוריאן לוקץ ממכון האינטרנט של אוניברסיטת תל אביב ציינה שאין קשר ישיר בין רמת השקיפות של האתרים לרמה הסוציו-אקונומית של הרשות, ודווקא רשויות קטנות ומרוחקות מהפריפריה נמצאו שקופות הרבה יותר מרשויות אחרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים