למרות הצהרות הממשלה – תקציב הסייבר האזרחי יעמוד על עשרות מיליונים בלבד

למרות הצהרות ונאומים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקציב הסייבר הלאומי השנה ובשנה הבאה יעמוד על עשרות מיליוני שקלים בלבד, ולא מיליארדי או מאות מיליוני שקלים - כמובטח ● במקביל, צה"ל הקפיא את תקציב פיתוח הסייבר שלו, בשל הקיצוץ התקציבי הצפוי ● דובר צה"ל: "הדיון בקיצוץ בביטחון טרם הסתיים ולא התקבלה החלטת ממשלה בנושא. בימים אלו בונה צה"ל את תכנית העבודה הרב שנתית. מעבר לכך, אין בכוונתנו להתייחס לנושא" ● משרד ראש הממשלה: "משיקולי ביטחון לא נוכל לפרט את התקציבים"

בארה"ב, בגרמניה ובבריטניה, החליטו ממשלות על הקצאת תקציבי עתק לטובת לוחמה קיברנטית, מגננה ומתקפה – אך בארץ הקודש ההפך: למרות הצהרות ונאומים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקציב הסייבר הלאומי השנה ובשנה הבאה יעמוד על עשרות מיליוני שקלים בלבד, ולא מיליארד או מאות מיליוני שקלים – כמובטח. במקביל, עם או בלא קשר, צה"ל הקפיא את תקציב פיתוח הסייבר שלו, בשל הקיצוץ התקציבי הצפוי – כך נודע לאנשים ומחשבים.

לאנשים ומחשבים נודע, כי כמה סכומים לטובת תקציב הסייבר האזרחי נדונו בסביבת ראש הממשלה. האחד, 400-500 מיליוני שקלים, עליהם הצהיר נתניהו במסיבת עיתונאים בחודש מאי השנה. הסכומים האחרים נדונו בחדרי חדרים, בדיונים עם גורמי ביטחון אזרחיים ועם יועצים שונים לתחום – והם היו גבוהים בהרבה. בסוף 2010 ובתחילת 2011 דובר בתחילה על סכום של  1.8 מיליארד שקלים לחמש השנים הקרובות שיוקצה לטובת הסייבר הלאומי האזרחי, ולאחר המחאה החברתית שהייתה בקיץ, ירד הסכום הנדון ל-1.4 מיליארדי שקלים. אלא שבפועל, כך נודע לאנשים ומחשבים, הסכומים שהגיעו לשטח עמדו על עשרות מיליוני שקלים בלבד, והפעילות בתחום היא ברמה שלדית בלבד. כך, לדוגמה, טרם נערכו גיוסים של אנשי מקצוע בתחום, ורק במהלך 2012 מתוכננות הכשרות לתחום הסייבר.

כך, ההיערכות להקמת הגוף הקיברנטי מדשדשת: מי שאמור לעמוד בראש הגוף הוא יאיר כהן, מנהל חטיבת ICS (ר"ת מודיעין וסייבר) באלביט מערכות. כהן, תת-אלוף במילואים ומפקד יחידה 8200 בשנים 2002-2005, טרם הביע את נכונותו לקבל על עצמו את התפקיד, כיוון שהממשלה טרם הגיעה עימו להסכמות על היקפי התקציב ותחומי האחריות שיהיו לגוף.

הקפאה תקציבית בצה"ל

לאנשים ומחשבים נודע, כי גם בזירה הצה"לית המצב קשה. כך, הצבא החליט להקפיא תקציבים שונים, ביניהם פיתוח לוחמת הסייבר ומיגון בסיסים מפני פגיעת טילים ורקטות. באוגוסט השנה פורסם בלעדית באנשים ומחשבים, כי צה"ל הקים שני גופים המופקדים על המרחב הקיברנטי, האחד למימד ההתקפי, במסגרת יחידה 8200 והשני למימד ההגנתי, במסגרת אגף התיקשוב. בראש המחלקה, הנמצאת במטה אגף התיקשוב, עומד קצין בדרגת אלוף משנה. אנשי אגף התיקשוב החלו להרכיב את הגוף החדש תוך שימוש באנשים קיימים מהאגף. תוכנן להקצות לו מאות מיליוני שקלים לשלוש השנים הקרובות. מחלקת ההגנה בסייבר שבמטה אגף התיקשוב מופקדת על הגנת הרשת הצה"לית ומימוש זמינות המידע והתהליכים המבצעיים בצבא. אנשי המחלקה פועלים להגנת כלל רשתות צה"ל, גם אלו של חיל האוויר וחיל הים. הם עסוקים בימים אלה בבניית תו"ל (תורת לחימה), בניית מערכות לניטור ובקרה על כל רכיב ברשת, כמו גם על הרשת עצמה. ההגנה על הרשת נעשית אף שרשתות הצבא מופרדות מרשת האינטרנט הכללית. הניטור נעשה בשני מימדים – הן בשל תקיפה מהצד שכנגד, והן בחשש מפני איומים פנימיים.

ביחידת לוט"ם קיים גוף בשם מצו"ב (ר"ת של מרכז צופן וביטחון). גוף זה נקרא המרכז הלאומי להגנת המידע, ואחראי על פי חוק לטיפול בהיבטי ההצפנה של מערכות ורשתות כלל הגופים הלאומיים. במסגרת הקמת המחלקה החדשה להגנה קיברנטית בצבא, הוקמו צוותי תקיפה פנימיים שבהם מנסים אנשי המחלקה, יחד עם אנשי מצו"ב, לפרוץ לרשתות הצבא ולדלות מהן מידע. קציני התיקשוב בחרו שלא לשכור שירותי חדירה ופריצה של גורמים אזרחיים העוסקים בתחום.

לאנשים ומחשבים נודע, כי המחלקה החדשה פועלת בתיאום עם הגורמים האחרים בישראל העוסקים במימד הקיברנטי, כגון רא"ם שבשב"כ, האחראי על הגנת התשתיות הלאומיות, והמטה הקיברנטי הלאומי.

כאמור, פעילותם של שני הגופים הוקפאה כמעט לחלוטין, בשל העדר תקציב להמשך הפעילות והצפי כי יחול קיצוץ בתקציב המדינה ובתקציב מערכת הביטחון.

גורם המקורב לפעילות הסייבר במדינה אמר לאנשים ומחשבים כי "גורמי טרור שונים, דוגמת החיזבאללה, או גורמים מדינתיים, דוגמת איראן, מפגינים יכולת מרשימה בעולם הלחימה הקיברנטית. חבל שלא כך הדבר אצלנו. ההקפאה התקציבית באזרחות ובצה"ל היא בעלת משמעות הרת אסון לביטחון המדינה. אנו מצויים בפיגור במימד הקיברנטי, וההקפאות התקציביות הללו רק יעמיקו את הפער בינינו לבין אויבינו בתחום שהולך ומתפתח". הדובר הוסיף כי "המצב יילך ויחריף ככל שההקפאה התקציבית תימשך: הן בהיבט המגננה והן בהיערכות למתקפה קיברנטית. ראש הממשלה נתניהו לא פועל מספיק בתחום. זה חבל, כי כשהוא רוצה – הוא מפגין נחישות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "הדיון בקיצוץ בביטחון טרם הסתיים ולא התקבלה החלטת ממשלה בנושא. בימים אלו בונה צה"ל את תכנית העבודה הרב שנתית. מעבר לכך, אין בכוונתנו להתייחס לנושא".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה, כי "הפרטים בפנייתך אינם נכונים. ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בתחום לוחמת הסייבר. משיקולי ביטחון לא נוכל לפרט את התקציבים המושקעים בכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים