אורן בלושטיין, מגן דוד אדום: "המערכות שלנו מוכנות לחירום כל השנה בזמן תגובה של שניות בודדות"

"ביצענו בארבע השנים האחרונות השקעה אדירה במערכות השו"ב, שהביאה אותנו למוכנות לצוק איתן", אמר בלושטיין, מנמ"ר ארגון ההצלה, בראיון לאנשים ומחשבים ● הוא ציין כי המערכות הללו מעורבות בעיקר בפעילות המוקד המרכזי של מגן דוד אדום, ששולט על 11 מוקדים אזוריים

"המוכנות של מגן דוד אדום למבצע צוק איתן, כמו לכל שעת חירום, היא תוצאה של השקעה אדירה במערכות שו"ב שנעשתה בארבע השנים האחרונות. המשמעות שלה היא שכל המערכות שלנו דרוכות ומוכנות לשעת חירום כל השנה, בטווח של שניות", כך אמר עו"ד אורן בלושטיין, עוזר מנכ"ל ומנמ"ר מגן דוד אדום, בראיון לאנשים ומחשבים בעקבות מבצע צוק איתן.

לדברי עו"ד בלושטיין, "מערכות המידע מעורבות בעיקר בפעילות שמבוצעת דרך המוקד המרכזי של מגן דוד אדום, שנמצא בגוש דן, ושולט ומגבה בכל השנה את 11 המוקדים האזוריים, שפרושים ברחבי הארץ. כל קריאה שמופנית ל-101 נרשמת במוקד המרכזי ובמוקדים האזוריים במקביל. זהו מעין 'גיבוי חם' שעוקב אחרי כל קריאה שמגיעה וכל אמבולנס שיוצא מכל נקודה בארץ, עד לפינוי בבית החולים או במקום אחר". הוא ציין כי מגן דוד אדום מפעילה 1,000 אמבולנסים ברחבי הארץ, מתוכם 350 ניידות טיפול נמרץ.

"כמובן שבשעת חירום המערכות נדרשות ליתר כוננות ודריכות, אבל לא היינו צריכים להוסיף משאבים כי אנחנו מראש ערוכים למצבים מסוג זה", אמר בלושטיין. "יש לנו תסריטים של הפגזות טילים על רחבי הארץ כבר זמן רב. הצוותים שלנו מתורגלים לאורך כל השנה ולכן אפשר לומר שהיינו מוכנים למבצע צוק איתן. לשמחתנו, בגלל כיפת ברזל לא נאלצנו לטפל בכמויות גדולות של נפגעים, והלוואי שזה יימשך כך, אך גם אם נצטרך – אנחנו מוכנים לכך".

"אנחנו מדווחים על כל טיל שיוצא לעבר ישראל בכמה אופנים: הדיווח הכי מהימן ומיידי הוא מוקד 101. אם חלילה נגרם נזק או יש נפגעים באחד המקומות בהם נופל הטיל, מוקד 101 הוא הראשון שיודע. בעקבות זה אנחנו מזניקים בתוך שניות את הצוותים הרלבנטיים, אחרי הודעות ביפר, ואת יתר האנשים הרלבנטיים באותה גזרה", ציין בלושטיין. לדבריו, "המוקד בגוש דן שולט ועוקב אחרי הכול. שם המשחק הוא לקבל תמונת מצב מלאה מהזירה במהירות האפשרית ולהזניק את הצוותים אל המקום כדי לתת טיפול. זו מהותה של מערכת השו"ב שלנו".

מנמ"ר מגן דוג אדום סיפר כי לפני ארבע שנים, בעקבות מלחמת לבנון השנייה ואירועים שהיו אחריה, הורה מנכ"ל הארגון, אלי בין, לפתח מחדש את כל מערכות השו"ב שקשורות במוקדים. זאת, תוך יישום תפיסה של שליטה ארצית, בקרה מלאה אחרי כל קריאה וטיפול בפונים למגן דוד אדום.

"הפיתוח כולו נעשה אצלנו בבית", אמר. "עבדנו עם ספק מקומי במשך שנים אבל הגענו למסקנה כי הצרכים שלנו הם מאוד ייחודיים. לכן, עיקר העבודה בוצע על ידי צוות של 20 מפתחים שעובדים אצלנו והם הקימו את מערכת השו"ב החדשה". הוא סיפר כי "החלפנו את כל המערכת המבצעית של מגן דוד אדום והתאמנו את הכפפה ליד".

"המערכות יודעות לתמוך הן במוקדים עצמם והן באמבולנסים", ציין בלושטיין. "זאת ועוד, במידה שמישהו שזקוק לעזרה מחייג לאחד ממוקדי 101 ולא מקבל מענה בתוך שניות אחדות, השיחה מועברת למוקד הארצי ושם מטפלים בפנייה, תוך שקיפות מלאה מול המוקד הרלבנטי".

יצוין כי מגן דוד אדום מפעיל את כל מערכי הגיבוי הנדרשים, ברמה הכי קריטית שקיימת, כולל מתקן גיבוי פיזי במרכז הארץ. בנוסף, מפעיל הארגון מערך שרתים וירטואלי של VMware ומערכות ייעודיות אחרות. הוא ציין כי "אנחנו עדיין לא בענן, בעיקר בגלל רגולציה, שקשורה במידע רפואי חסוי שנצבר אצלנו".

בלושטיין אמר לסיכום כי בהקמת מערכת השו"ב הארצית הושקעו כספים רבים, בעיקר מתרומות, וכעת מצוי הארגון בשלבי גיוס תרומות נוספות – מהארץ ומחו"ל. "אשמח אם גם ענף ההיי-טק יירתם למשימה ויתרום כדי לממן את המשך הפעילויות שלנו", אמר.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יואב

    בירושלים יש 3 תחנות, ברוממה, בדרום ירושלים (מקור חיים) ובפסגת זאב שבצפון ירושלים

  2. גיל

    מדוע בירושלים ישנה תחנה אחת להוצאת ניידות (אני לא יודע מה קורה בתל אביב) אם מישהו מקבל התקף לב בצפון ירושלים עליו להמתין 15-20 דקות (ביום עם הפקקים) להגעת אמבולנס, היה לי שכן שקיפח את חייו בנוה יעקב לפני כמה שנים כי האמבולנס הגיע כמעט 20 דקות לאחר ההתקף לב.

אירועים קרובים