2012: השנה שבה הפך חשבון הסלולר לסכום דו-ספרתי

בין אם אתם נמנים עם תומכיו או מתנגדיו של שר התקשורת היוצא, משה כחלון, קשה להכחיש שהקדנציה שלו היתה רווית שינויים ותהפוכות ● המפעילות הווירטואליות שברו את השוק, ובדיוק כשנדמה היה שכבר אי אפשר לשלם פחות על סלולר - המחירים צנחו שוב ● וגם: עובדי פלאפון נלחמים על זכותם להתאגד

שנת 2012 תיזכר בישראל ללא ספק כשנה שבה התחוללה מהפיכת הסלולר שיזם שר התקשורת היוצא, משה כחלון. אין מי שלא חש בכיסו את המהפכה, שנפתחה עם תחילת פעילותן של חברות סלולריות וירטואליות (MVNO), כמו רמי לוי תקשורת, והמשיכה ב-"בום" הגדול של גולן טלקום, ששברה את השוק עם חבילת 99 שקלים לחודש תמורת שימוש חופשי במכשיר הסלולר – הכל כלול, כולל עבור שיחות ליעדים מסוימים בחו"ל.

גל התגובות לא איחר לבוא: הוט מובייל (מירס בלבוש חדש) השיקה מיד גם היא את פעילותה, וקבעה רף אף נמוך יותר – 89 שקלים לחודש, הכל כלול, ו-99 שקלים לחודש עם שיחות לחו"ל. מיד בעקבות כך החלו להגיב גם החברות הוותיקות וגם החברות הווירטואליות, והתיישרו פחות או יותר עם הקו הזה, של 90 עד 100 שקלים לחודש, פלוס-מינוס. אצל פרטנר זה הגיע ל-125 שקלים (כולל שיחות לחו"ל), אצל פלאפון ל-119 שקלים ואצל סלקום ל-129 שקלים – מתוך הנחה שרבים מן הלקוחות הוותיקים לא ינטשו אותן בשביל להרוויח עוד 20-30 שקלים לחודש, כשהחיסכון שהשיגו היה לפעמים יותר מ-100 שקלים לחודש למנוי.

אבל רבים מן המנויים לא היססו, ומיהרו לבצע את המעבר בין חברה לחברה. מנתונים שפרסם משרד התקשורת עולה, כי בתשעת החודשים הראשונים של 2012 התניידו מיליון מנויים בין חברות הסלולר בארץ, המהווים כ-11% מסך המנויים בישראל. על פי המשרד, חסך הציבור 5.7 מיליארד שקלים בשנתיים האחרונות בזכות הרפורמות בסלולר. כך, כל משק בית בעל שלושה מכשירים חסך 1,900 שקלים לשנה, ומשק בית עם ארבעה מכשירים פרטיים חסך 2,500 שקלים מדי שנה.

עוד פירסם משרד התקשורת, כי משתמש ממוצע הוציא השנה 93 שקלים לחודש בממוצע, לעומת 145 שקלים ב-2010, למשל, למרות שממוצע הדקות החודשי עלה מ-347 דקות לחודש בממוצע ל-426 דקות כיום. בזכות הרפורמה בייבוא מכשירי הסלולר, אומר משרד התקשורת, נרשמה גם הוזלה של עד 60% בעלות המכשירים.

חלפו להם כמה חודשים, ולקראת סוף השנה נעשה הקרב קשה יותר – גם הוט מובייל, גם גולן טלקום וגם יו-פון הווירטואלית יצאו במבצעים של 39 עד 49 שקלים לחודש למשך חודשיים, ארבעה חודשים או חצי שנה (תלוי בחברה) – כשהמחיר אחר כך שב ועולה למחיר שעליו החברה מצהירה.

לפי רמת המחירים הנוכחית, נראה ששם המשחק היום הוא מי תיפול ראשונה. החברות הוותיקות חושקות שיניים, חובשות קסדות, לוקחות אוויר – וממתינות. יש להן הרבה יותר אוויר מחברות חדשות, שלא תמיד יש "אבא עשיר" שיוכל לממן את תחזוקתן.

הדרך אל הוועד
תקדים נוסף אירע השנה בשוק הסלולר המקומי, עם ניסיונותיהם של עובדי פלאפון להתאגד, והמלחמה שהוביל הצעד הזה בין החברה לעובדיה. התקדים אמנם לא היה בעצם ההתאגדות – שכן עובדי פרטנר ניסו להתאגד כבר בעבר, אלא דווקא בהיקף התמיכה לו זכה ועד העובדים והרעש התקשורתי שהצליח לגייס לטובת המהלך.

עובדי פלאפון, כזכור, החליטו להתאגד במסגרת ההסתדרות, מתוך חשש לצעדים שתעשה ההנהלה למיזוג פלאפון בתוך החברה האם בזק, שיוביל לצמצומים ולפיטורים גדולים – בייחוד לאור התחרות הקשה בענף הסלולר, שגרמה להפחתה גדולה בשורה התחתונה של התוצאות הכספיות של החברות.

הקרב בין פלאפון לעובדיה הולך ומסלים מיום ליום. ועד הפעולה של העובדים החל בעיצומים ובהשבתות מדורגות של מרכזי שירות ומחלקות בחברה. לטענת הוועד, בסוף השנה הגיעה השביתה לממדים של יותר מ-800 עובדים שובתים. ההנהלה לא נשארה חייבת ולקחה מידי העובדים השובתים את רכב החברה שלהם, ולחלקם גם ניתקה את קו הטלפון שהם מחזיקים על חשבון החברה.

בעוד שוועד הפעולה טוען, כי יש בידיו 1,800 טפסים חתומים של עובדים שהצטרפו להסתדרות – שהם יותר מהשליש הדרוש כדי להיחשב לארגון המיוצג על ידי ההסתדרות, טוענת הנהלת פלאפון, כי לעובדים אין את כמות החתימות הדרושה.

על המהלומה האחרונה לשנת 2012 חתומה החברה, שהגישה תביעה לבית הדין לעבודה בבקשה שזה יחליט על חוקיות יציגות העובדים על ידי ההסתדרות. ההנהלה טוענת, שההסתדרות הציגה בפניה 605 טפסים של הצטרפות עובדים להסתדרות, אך חלק גדול מהם אינם חוקיים (חסרות חתימות וכו'). בנוסף, טוענת פלאפון, כי הוצגו בפניה 750 טפסים נוספים שהועברו באינטרנט, מה שאינו קביל גם לפי כללי ההסתדרות. כך, גם אם אכן הצטרפו 1,355 עובדים להסתדרות וגם אם הטפסים שלהם תקינים – הם עדיין לא מהווים שליש מסך עובדי פלאפון.

לבית המשפט הפתרונים, אך תגובתו של ועד הפעולה על התביעה של ההנהלה נראתה לנו מוזרה משהו. בתגובתם, טוענים חברי ועד הפעולה, שההליך הזה יארך זמן רב ובכך מנסים להרגיע את העובדים שחתמו על טופס ההצטרפות להסתדרות. ואנחנו שואלים: למה אתם שמחים שזה ייקח זמן רב? האם לא תשמחו להוכיח כבר מחר בבית המשפט שיש לכם יותר מ-1,800 טפסים חתומים ובכך להפסיק את המלחמה הזו?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים