אקדמיה בשביל התעשייה

חזון שנרקם לפני חמש שנים, יוצא בימים אלה לפועל: מוסד אקדמי שיכשיר סטודנטים בתחומי מדעי המחשב ומערכות המידע ● ייחודה של התכנית, הוא שיתוף פעולה מלא עם התעשייה - לא רק בסוף הלימודים, אלא גם בניסוח התכנים, הגדרת נושאי הלימוד, יצירת תוכן ההרצאות וכדומה ● פרופסור ניב אחיטוב, נשיא המרכז האקדמי החדש, סבור ש-"החלוקה למסלולים תתבצע בהתאם למצב בשוק: שליש מהתלמידים במדעי המחשב ושני-שליש במערכות מידע"

לפני חמש שנים חברו יחד מספר גורמים כדי לממש חזון שעמד לנגד עיניהם: הקמת מוסד אקדמי ללימודי מחשבים ומערכות מידע, ייעודי וממוקד, שיפעל עם הפנים לשני סקטורים מרכזיים: סקטור ה-IT וסקטור ההיי-טק בישראל. מאחורי היוזמה הזה עמדו אז חברת מטריקס – באמצעות חטיבת ההדרכה שלה, ג'ון ברייס, אמיר בן דב – יזם פרטי בתחום הלימודים האקדמיים, פרופסור ניב אחיטוב – שהיה אז עדיין באוניברסיטת תל אביב ועו"ד רענן הר זהב.

הרציונל, כפי שבעלי החזון תיארו אותו אז, הוא יצירת עתודה של בוגרים מצטיינים עבור התעשייה, שראשיה מתבגרים, כדרך הטבע. בידול המרכז האקדמי מיתר המכללות והאוניברסיטאות בארץ, נעשה בזכות המיקוד שלו במחשבים וב-IT. נקודה נוספת שעליה הקפידו כותבי החזון, היא שיתוף פעולה מלא, מהרגע הראשון, עם התעשייה. לא רק בסוף הלימודים, אלא גם בניסוח התכנים, הגדרת נושאי הלימוד, יצירת תוכן ההרצאות וכדומה. כך, קבעו היזמים, יפגוש הסטודנט במהלך לימודיו לא רק אנשי אקדמיה בכירים, אלא גם אנשי התעשייה.

החזון הפך לתוכנית אופרטיבית, שכללה גם תארים במינהל עסקים ובתקשורת. אבל בישראל, כמו בישראל, תהליכי האישור במועצה להשכלה גבוהה התארכו עד מאוד (חמש שנים) מסיבות שונות – חלקן אובייקטיביות וחלקן לא. בדצמבר האחרון הודיעה המועצה, כי היא מכירה בשני תארים שמציעה היוזמה – מדעי המחשב ומערכות מידע – ללימודים שיחלו באוקטובר הקרוב וימשכו על פני 2012. במקביל, נערכים כבר דיונים מתקדמים לגבי התואר במינהל עסקים, שעתיד להתחיל בשנת הלימודים 2013 וכנ"ל לגבי התקשורת.

היזמים, פרופסור אחיטוב וזיו מנדל – מנכ"ל משותף בג'ון ברייס הדרכה, שהשתתפו בשיחה לקראת כתיבת מאמר זה, מבקשים להדגיש כי למרות שמטריקס נמנית על יזמי המוסד האקדמי החדש, הוא מיועד לכלל התעשייה. ואכן, הצצה ברשימת חברי הוועדה המייעצת, מגלה 66 שמות שמייצגים חברות וסקטורים מכל מגזרי המשק, לרבות עובדי חברות IT, מנמ"רים, יועצים וכדומה. היזמים מעידים, כי בכוונתם להיצמד לעקרון הראשוני שקבעו לעצמם: להיות חלק מהתעשיה, לקבל ממנה ידע ומרצים – ולתת לה בחזרה.

מיד עם קבלת אישור המל"ג, החל המרכז בהכנות לקראת תחילת שנת הלימודים, בסוף אוקטובר השנה. כך, נשכר מבנה בקריית מטלון בפתח תקווה, לא רחוק ממרכזי ההיי-טק שבסביבה. המבנה, שאכלס עד כה חברת תקשורת גדולה, מוסב בימים אלו למוסד אקדמי, על כל המשתמע מכך. על פי התוכנית, עד סוף יולי יסתיימו השיפוצים והמרכז יחל לפעול בצורה מלאה.

הצוות האקדמי של המרכז כולל את ד"ר מיכה חנני, שיעמוד בראש התוכנית למערכות מידע ניהוליות. בראש התוכנית למדעי המחשב יעמוד פרופסור כתריאל בארי מהאוניברסיטה העברית. כנשיא המרכז האקדמי ישמש פרופסור ניב אחיטוב, שעוסק בתחום הטכנולוגיה משנת 1965.

פרופסור אחיטוב, מי קהל היעד שלכם?
"אנחנו פונים לשני סוגי אוכלוסיות: בוגרי צבא שמחפשים את דרכם אחרי שסיימו את המסלול האופייני לגילאים אלו, ולא רוצים ללמוד משפטים או חשבונאות כמו רבים מחבריהם. האוכלוסייה השנייה, שהיא מרכז הכובד שלנו, היא עשרות אלפי עובדי IT, שמכל מיני סיבות נשאבו אל התעשייה, התקדמו במסלולים מקצועיים בחברות וארגונים במשק, אבל בסופו של דבר מוצאים את עצמם ללא תואר אקדמי".

יש היצע גדול מאוד היום בתחום לימודי המחשבים. מדוע שסטודנט עם ציונים טובים ופסיכומטרי גבוה יבוא דווקא אליכם?
"אני לא יודע אם יש הצפה בשוק, אבל יש עובדה אחת שאי אפשר להתווכח עליה: מזה כמה שנים לא נרשמת עליה בכמות בוגרי מדעי המחשב באוניברסיטאות ובמכללות. יש לא מעט סטודנטים שהתחום מעניין אותם, אבל הם לא מוכנים להירשם לאוניברסיטה, כי שם מחייבים אותם ללמוד כל מיני מקצועות נוספים שהם אולי חשובים, אבל לא ממש רלבנטיים למקצוע שהם מכוונים אליו.

עובדה ידועה שנייה, היא שהתעשייה משוועת לכוח אדם איכותי, גם במערכות המידע וגם בהיי-טק, כלומר שהביקוש קיים. אנו מתכוונים להיות ייחודיים – לא רק באופי הלימודים, אלא גם בקשר הישיר והשוטף עם התעשייה מהיום הראשון. זו לא סתם אמירה, אלא נוהל שיתבצע בפועל. אנחנו גם מתכוונים לצאת אל התעשייה – נקיים סמינרים וכנסים, נתאים את תוכניות הלימודים לארגונים ולחברות שונות ונהיה חלק בלתי נפרד מאותם גופים אליהם מכוונים הבוגרים שלנו בתום הלימודים".

כמה סטודנטים אתם מצפים להכשיר בשלב הראשון?
"עם תחילת שנת הלימודים אנו מקווים להגיע ל-200 עד 300 תלמידים בשתי התוכניות ושמחים לדווח שנכון להיום, ההרשמה ערה. אנו סבורים שהחלוקה למסלולים תתבצע בהתאם למצב בשוק: שליש מהתלמידים במדעי המחשב ושני-שליש במערכות מידע".

זיו מנדל, מנכ"ל משותף בג'ון ברייס, סיכם ואמר כי "אנו טוענים שלתעשייה שלנו, אחרי 30 שנה, מגיע מרכז אקדמי, והעובדה שיש הרבה מכללות או קורסים לא מדאיגה אותנו. התעשייה משוועת לכוח אדם מקצועי – הן בתחום מערכות המידע והן בתחום מדעי המחשב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים