מונדיאל 2022: אילו חברות טכנולוגיה כבר עלו לשלב הבא?

ענן, DevOps, רשתות חברתיות ואפילו ג'ירה – כל זאת ועוד בשני הימים האחרונים של שלב הבתים וביום הראשון של שמינית הגמר

04/12/2022 14:55
רגע לפני סוף המונדיאל.

מי שמתעסק בטכנולוגיה יודע שהיא לא יכולה להחליף את האדם, ושגם איתה אפשר לטעות. משפט נוסף שאנחנו אוהבים לומר הוא שההיסטוריה חוזרת ושאנחנו כנראה לא לומדים מטעויות – וחוזרים עליהן. במונדיאל הנוכחי זה בא לידי ביטוי במידה רבה עם ה-VAR, אם כי לא רק, אבל על כך – בהמשך.

יש במונדיאל הזה הרבה תופעות ייחודיות: מיעוט כרטיסים אדומים, עצירות של הרבה פנדלים, כמעט שאין שערים עצמיים (אתמול דווקא היה אחד כזה), משחקים מהנים אמנם, אבל עם הרבה 0:0 – מה שהסתיים, כי משמינית הגמר ואילך מחויבת הכרעה בכל משחק, תוספת זמן ארוכות (שקצת התמתנו בימים האחרונים) ומתח בכל הבתים ברוב רובם של המשחקים. מהצד השני, המונדיאל הזה חשף את החולשה של המחזור האחרון, כאשר הנבחרות שכבר הבטיחו את עלייתן לשלב הבא עולות למגרש עם הרכבים משניים, מפסידות וגורמות לכך שקבוצות אחרות יכולות להעפיל לשמינית הגמר. אני מציע לקבוע שנבחרת שהבטיחה את העלייה לא יכולה להחליף יותר משלושה שחקנים במהלך המשחק, או שהפסד שלה יגרום להפסד נקודות או אובדן המקום הראשון.

המשחקים הפסיכולוגיים של המיקום – גם הם היו מאוד ברורים, כאשר ספרד-גוגל שמחה להפסיד במחזור השלישי ולקבל בשמינית הגמר את מרוקו-באבקום במקום את קרואטיה-סיילספורס. בקיצור, במחזור המשחקים האחרון היה צריך פרשן פסיכולוג ולא פרשן כדורגל.

קרב יצרניות האפליקציות

קרואטיה-סיילספורס עלתה למשחק מול בלגיה-פריוריטי לקרב יצרניות האפליקציות: סיילספורס היא יצרנית אפליקציות התוכנה כשירות (SaaS) הראשונה בעולם בתחום הענן (בעולמות ה-CRM) ופריוריטי היא יצרנית האפליקציות הישראלית המובילה בארץ, שנכנסה באחרונה לענן ומציעה את הפתרונות שלה כ-SaaS אמיתי.

זה היה משחק הישרדות, כאשר כל אחת מהנבחרות-חברות יודעת שניצחון יעלה אותה ושתיקו יעלה את קרואטיה-סיילספורס, אבל מהמקום השני. וזה אמנם מה שקרה, כי התוצאה הייתה מאכזבת – 0:0. יש האומרים שהתוצאה הזאת היא שגרמה לכך שיפן-סופטבנק תעלה לשמינית הגמר מהמקום הראשון בבית, כי ספרד-גוגל חיפשה את התוצאה של היםנים-סופטבנקים במנוע החיפוש והבינה שעדיף לה לעלות מהמקום השני.

באבקום ניצחה את נייס

מרוקו-באבקום עשתה את העבודה שלה מול קנדה-נייס וניצחה 1:2, במשחק שלא קבע כלום לקנדה-נייס, שגם אם היא הייתה מנצחת בו – היא לא הייתה עולה לשלב הבא.

באבקום, כחברת שירותי המוקדים המובילה בישראל, מכירה היטב את הפתרונות של נייס, מתחרתה, והכריעה אותה. מרוקו-באבקום מתגלה כהפתעת הטורניר ויהיה מעניין אם היא תגבר בשלב הבא על ספרד-גוגל.

גרמניה-סאפ זוכרת עוד מ-1966 את התוצאה בגמר הגביע העולמי, שבו היא הפסידה 4:2 (כשעוד הייתה מערב גרמניה) לאנגליה-יבמ, ואת העובדה שעל אף המחלוקת בעניין, השופט החליט שהכדור עבר את הקו ונתן לאנגלים את אחד השערים שלהם במשחק. והנה, 2022 וגרמניה-סאפ עולה למגרש ומנצחת 4:2 – את קוסטה ריקה-איירון סקייל.

בניגוד למה שאומרים, לדעתי, גרמניה-סאפ הייתה טובה בטורניר, אבל נראה שאם היו שואלים היום את גארי ליניקר, הוא היה הופך את המשפט הידוע שלו ממונדיאל 1990 ואומר שבמונדיאל משחקים שלושה משחקים בשלב הבתים ובסוף גרמניה-סאפ עפה.

הנבחרת שהוכיחה שאת הכסף סופרים במדרגות

מה ש-"סייע" לגרמניה-סאפ לעוף הוא גול שיפן-סופטבנק כבשה מול ספרד-גוגל, לאחר שכל העולם ראה שהכדור עבר את הקו, אבל שופטי ה-VAR, שנעזרו בטכנולוגיה, החליטו שהוא לא עבר – ופסלו אותו. אין לי ספק שהיה כאן מחדל של ה-VAR, וכל ההסברים שיוצאים מהמארגנים נראים קלושים ובעיקר מנסים לכסות על הפשלה הגדולה.

יפן-סופטבנק הוכיחה בטורניר הזה שבהשקעות, את הכסף סופרים במדרגות, והשקעה חכמה ומהירה יכולה לייצר את ההחזר הגדול ביותר על הכסף.

מובילת הענן לא צריכה להיות שאננה

גם בית ז' הסתיים על חודו של גול, וכל שער נוסף שהיה מובקע במשחק בין שווייץ-BMC לסרביה-מיקרופוקוס היה משנה את תמונת העלייה או הדירוג. מדהים.

ברזיל-אמזון הייתה אחת הנבחרות שאליהן התכוונתי כשכתבתי קודם על הנבחרות שהבטיחו עלייה במחזור השני של המשחקים ובמחזור השלישי עלו למגרש עם הרכב משני, שמסתבר שלא מספיק ברמות האלה. התוצאה: הפסד 1:0 שלה לקמרון-PTC.

אוהדי אמזון.

אוהדי אמזון. צילום: BigStock

אמזון צריכה לזכור שעל אף שהיא ספק הענן המוביל בעולם, יש לה מתחרים חזקים, ואם היא תירדם, או תפסיק לפתח את פתרונות הענן שלה, היא עלולה למצוא את עצמה מפסידה פלחי שוק ואת ההובלה. ואכן, קמרון-PTC ידעה לנצל את כל המוצרים שלה בתחומי התכנון ההנדסי (CAD) וניהול המוצר, וכמו בסרט מתח, לכבוש בדקה האחרונה של המשחק ולנצח.

במשחק בין שווייץ-BMC לסרביה-מיקרופוקוס, שהסתיים ב-3:2 לטובת השווייצרים, כל גול נוסף היה מוביל להפתעה גדולה ולהדחת ברזיל-אמזון מהבכורה, ושער של יריבתה היה מעלה את קמרון-PTC. כצפוי, זה היה משחק חם מאוד, עם הרבה שערים ומהפכים. המאבק בין שתי יצרניות המערכות לניהול תשתיות הסתיים בנוקאאוט לטובת BMC, כמו במונדיאל הקודם, ב-2018.

עוד נבחרת מפתיעה שעולה שלב

בבית ח' ראינו שתי תופעות מעניינות: עלייה לשמינית הגמר של נבחרת מפתיעה שהיא לא מיבשת דרום אמריקה והעובדה שאף נבחרת לא סיימה את השלב הראשון עם שלושה ניצחונות. בבית הזה התחרו שתי יצרניות הסייבר הישראליות אורוגוואי-צ'ק פוינט ודרום קוריאה-אימפרבה, כאשר במפתיע, צ'ק פוינט הודחה מהעלייה לשלב הבא ואילו אימפרבה עלתה.

גאנה-קרייזי לאבס ניסתה להמשיך לשחק במשחקי הילדים שקרייזי לאבס פיתחה, אבל קרסה במשחק מול אורוגוואי-צ'ק פוינט, שהמשיכה להפגין הגנה חזקה, שרק פורטוגל-רד-האט הצליחה לפצח במונדיאל הזה. מהצד השני, היא הוכיחה שיש לה גם התקפה, עם שני שערים במחצית השנייה. אלא שהסוף היה טרגי עבורה, כי היא התבססה על כך שנבחרת אחרת לא תפסיד – מה שלא קרה בסוף. אותה נבחרת, פורטוגל-רד-האט, עלתה למשחק מול דרום קוריאה-אימפרבה, כבשה שער והלכה לישון. הדרום קוריאנים-אימפרבים יצאו מאסטרטגיית ההגנה שלהם, הישוו וחיכו עד לדקה האחרונה של המשחק כדי לעקוץ פעם נוספת, לנצח אותו ולהעיף את אורוגוואי-צ'ק פוינט השאננה.

לסיכום, גאנה-קרייזי לאבס יכולה להיות מרוצה מכך שהיא נקמה את ההפסד שלה מ-2010 ועלהת על חשבון אורוגוואי-צ'ק פוינט, שאם הייתה כובשת את השער השלישי – היא הייתה עולה (והיא לא קיבלה פנדל שהיה מגיע לה).

האם הענן של אורקל יזכה בגביע?

שלב שמינית הגמר נפתח בשני משחקים מאוד מעניינים, אבל ללא הפתעות: בשניהם ניצחו הנבחרות העדיפות על הנייר, שאף סיימו במקום הראשון בבית שלהן.

במשחק הראשון שיחקה הולנד-אורקל נגד ארצות הברית-סיסקו, בקרב בין חברה שהגיעה מעולם מסדי הנתונים והאפליקציות לעולם הענן לחברה שהגיעה מעולם תשתיות התקשורת והתרחבה לעולמות תשתיות התוכנה והדטה.

אוהדי אורקל.

אוהדי אורקל. צילום: BigStock

כמו אורקל, שהיא שחקנית ענן חדשה ושחקנית תוכנה ותיקה, הולנד מציגה נבחרת רעננה, שראינו את גדולתה בגול השני, שהובקע אחרי יותר מ-20 מסירות מדויקות. אורקל מציעה גם היא ענן מדויק, אם כי מסוג אחר מאשר יריבותיה, שמבוסס על הידע והניסיון שלה כיצרנית תוכנה. בשמינית הגמר נראה קרב בינה לבין אחת ממובילות עולם הענן – ארגנטינה-מיקרוסופט. האם הולנד-אורקל תהיה הפתעת המונדיאל ותזכה בגביע? האם אורקל תוכיח שדווקא הענן שלה, שמבוסס על תשתיות חדשות ויישום תובנות של בנייתו על בסיס הניסיון של האחרים, הוא זה שינצח? נצטרך לחכות עוד שבועיים גג כדי לדעת את התשובות על שאלות אלה.

במשחק השני של שמינית הגמר שיחקה ארגנטינה-מיקרוסופט מול אוסטרליה-אטלסיאן המפתיעה, בקרב של חברות ה-ALM וה-DevOps. מיקרוסופט מציעה את פתרונות Azure Devops ואטלסיאן מציעה את פתרונות על בסיס ג'ירה הפופולרית, עם התוספים הייחודיים שלה.

מסי נתן משחק גדול, עם גול טיפוסי, שהתחיל בכלל מהלחץ שלו על שחקן של אוסטרליה-אטלסיאן מהלך אחד קודם לכן. הלחץ הזה גרם להוצאת חוץ לטובת הנבחרת שלו קרוב לשער של יריבתה. הגול הובקע לאחר מספר מסירות שמזכירות את השרשור שאנשי הפיתוח עושים בתהליך ה-CI/CD כחלק מהתהליך ה-DevOps הארגוני שבסיומו התוכנה עוברת לייצור. בהתאמה, הכוכב התחיל את התהליך, שבסיומו הוא בעט בצורה מדויקת פנימה.

המשחק הוכרע במחצית השנייה עקב טעות ענקית של שוער אוסטרליה-אטלסיאן, שנכנע ללחץ של חלוצי ארגנטינה-מיקרוסופט. בהמשך, האוסטרלים-אטלסיאנים הפעילו את אחד התוספים שלהם והצליחו לצמצם בבעיטה מרחוק, שפגעה בשחקן הגנה והטעתה את השוער. לקראת הסיום היא אפילו כמעט השוותה, אבל השוער של ארגנטינה-מיקרוסופט הוכיח שכמו שלמיקרוסופט יש פתרונות סייבר להגנה על מערך המחשוב וה-DevOps, כך לארגנטינה יש שוער בשער.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים