היום שבו האקספלורר מת

אחרי 27 שנים של פעילות, שבחלקן הוא היה הדפדפן המוביל בשוק, ולאחר כמה שנות גסיסה - אינטרנט אקספלורר מת היום (ד') ● צבי קצבורג מסכם את "חייו" של הדפדפן המיקרוסופטי ומסביר למה היא החליטה לסיים אותם

ביי ביי, מר אינטרנט אקספלורר.

דון מק'לין שר לפני הרבה שנים בלהיטו אמריקן פאי על "היום שבו המוזיקה מתה". הוא רפרר לאסון שקרה ב-1959, שבו נהרגו בהתרסקות מסוק כמה מראשוני הרוק'נרול, שהידוע ביותר מביניהם היה באדי הולי. היום (ד') הוא לא היום שבו הדפדפנים מתו, אבל אחד הבולטים שבהם בכל הזמנים, אם לא הבולט שבהם, נפח את נשמתו. הכוונה היא לאינטרנט אקספלורר – הדפדפן שיצא לאוויר האינטרנט ב-1995 ובסוף הניינטיז ותחילת שנות ה-2000 שלט בשוק ללא עוררין, עד כדי כך שבתקופה מסוימת הוא היה מותקן ב-95% (!) מהמחשבים האישיים.

א-פרופו נתונים, הנה סיכום מסוג זה עבור אינטרנט אקספלורר, ואם תרצו – סוג של אמל"ק.

הגרסה הראשונה הושקה, כאמור, ב-1995, והייתה מבוססת על רכישת קניין רוחני של מוזאיק – הדפדפן שליווה את נאס"א. מאז עברו 27 שנה עד החיסול הרשמי, כאשר למעשה, מיקרוסופט החלה בתהליך הגסיסה הארוך שלו לפני שבע שנים, ב-2015, כשהיא השיקה את הדפדפן אדג'. היו לאינטרנט אקספלורר 11 גרסאות, שהבולטת ביותר בהן הייתה גרסה 3, שהייתה מאוד מחוברת ל-Windows 95. גרסה 4 הייתה נוראית, והבאה אחריה, 4.1, ניסתה אבל לא הצליחה לתקן. במהלך התקופה השתמשה מיקרוסופט בשמונה לוגואים עבור הדפדפן, אבל בסופו של דבר, רוב הזמן הייתה זו האות e, שהיא גם, אם כי בצורה אחרת, הסמליל של אדג'. כאמור, בשיאו הוא תפס נתח של 95% משוק המחשוב האישי, ואילו היום, ביום מותו, הוא תופס 1.65% מהשוק הגלובלי. בישראל עומד הנתון על כמעט 0%. לעומת זאת, רבים משתמשים בו במגזר העסקי.

ועל אף שחברות רבות ממשיכות להשתמש בדפדפן הוותיק, הוא מעולם לא היה אהוב, וגם אם יש אנשים שמפרסמים היום בטוויטר ציוצי פרידה מתגעגעים ומלטפים, הביטוי שהולם את הדעה של רוב רובם של המשתמשים בו במשך השנים הוא כזה שבעברית נשמע הכי טוב מאשר בכל שפה אחרת: איכספלורר.

מיקרוסופט הבינה כבר ב-2015 שהקרב אבוד. אולי היא הייתה מצליחה עוד שנה או שנתיים למשוך ולהוביל קצת מעל כרום, אבל ברגע שהיא השיקה את אדג', היא ידעה שהיא סוגרת את הגולל על אקספלורר

אני, באופן אישי, עברתי לכרום של גוגל כמעט ברגע שהוא הושק, ואחר כך לפיירפוקס, שנולד מחדש על חורבות הנוויגטור, שמיקרוסופט עשתה הכול – והצליחה – לדחוף אותו החוצה מהשוק. אבל בגדול, אני לא חושב שאקספלורר היה דפדפן רע. ממש לא. היו לו רגעים לא רעים, אבל הייתה לו בעיה אחת מאוד חשובה בעיני הקהל: הוא הגיע מבית מיקרוסופט, הותקן כברירת מחדל עם מערכות ההפעלה שלה והיה הסמן הימני של תקופה ארוכה בחיים, שלפחות הוותיקים יותר זוכרים, שבה הדבר הכי אהוב, בעיקר על אנשי טכנולוגיה, היה לשנוא את הענקית מרדמונד.

מהן סיבות המוות?

למה מיקרוסופט הרגה את אינטרנט אקספלורר ומוכנה להסתפק, בלית ברירה אבל גם לא נורא, באחוזים המעטים של אדג'? ובכן, היא רצתה בהתחלה להשתמש בדפדפן כדי להרוויח כסף. היא הייתה בטוחה שזה יעזור לה בקרב על החיפוש מול גוגל, שמצידה עקצה את מיקרוסופט עם סיסמת ה-Do No Evil שלה – אבל זה לא עזר לה. גוגל מהר מאוד השתלטה על שוק החיפוש, ובינג לא הצליח לתפוס נתח שוק משמעותי. יתרה מזאת, מהר מאוד התברר שגם מי שכבר משתמש בדפדפן שלה מחפש בגוגל.

ומיקרוסופט עשתה כל טעות אפשרית, ונפלה לידיים של אלה שרצו לקצץ את כנפיה והשתמשו באקספלורר כדי לעשות זאת. היא ניסתה לקבוע תקנים לכתיבת יישומים ואתרים ששונים מאוד מהתקנים של דפדפנים אחרים, וזה לא הצליח לה במידה שהיא קיוותה, שעל אף שעד היום יש הרבה יישומים שהסיבה שהם זקוקים למנוע של אינטרנט אקספלורר בתוך אדג' היא בדיוק זאת. בלא מעט מקרים זה היה נגד חוות הדעת של W3 ותקני ה-HTML, ה-CSS וכדומה שנקבעו.

אקספלורר גם סבל מהרבה פריצות אבטחה, פגיעויות יום אפס וכדומה. אלא שהכי הרבה, הוא סבל מרשויות האיחוד האירופי, שפעם אחר פעם קנסו את מיקרוסופט בגלל המונופול שלה בשוק, מאחר שהיא כפתה את האקספלורר על משתמשי Windows בכל הכוח שברשותה, והקשתה בזמנו להחליף את דפדפן ברירת המחדל. בעקבות הפסיקות, ב-Windows 11, ולמעשה גם ב-10, זה כבר יחסית קל.

מת, לא בטרם עת. אינטרנט אקספלורר

מת, לא בטרם עת. אינטרנט אקספלורר

מה שאני הכי זוכר בקשר לאקספלורר הוא התפריט שמיקרוסופט נאלצה לשלב בהתקנת Windows במדינות האיחוד, כאשר תוך כדי התקנת מערכת ההפעלה, המשתמש יכול היה לבחור את דפדפן ברירת המחדל שלו, ולהחליט האם הוא יהיה זה של מיקרוסופט או דפדפן אחר. אילו ויכוחים היו סביב המיקום בדף הראשון, בדף השני ובאיזה סדר – אפילו עד רמה של קטנוניות…

תארו לעצמכם שגוגל הייתה נדרשת לעשות זאת בטלפונים שלה? בעצם, למה לא דורשים ממנה לעשות את זה? המונופול שלה לא פחות גדול מזה שהיה למיקרוסופט בזמנו.

בכל מקרה, מי שהובילו באגרסיביות את התביעות והמהלכים נגד מיקרוסופט באותה תקופה היו לא אנשי גוגל – החברה שהבטיחה לא לעשות רע, אלא אנשי מוזילה ואופרה הקטנה. גוגל ידעה כבר אז שהיא בדרך להשתלט עם כרום על היקום, והיא רק הצטרפה למסע.

כך או כך, מיקרוסופט הבינה כבר ב-2015 שהקרב אבוד. אולי היא הייתה מצליחה עוד שנה או שנתיים למשוך ולהוביל קצת מעל כרום, אבל ברגע שהיא השיקה את אדג', היא ידעה שהיא סוגרת את הגולל על אקספלורר.

דרך אגב, ההחלטה שלה לבחור במנוע הכרומיום עבור הגרסה החדשה יותר של אדג' הייתה נכונה. הוא לא רע בכלל, בלשון המעטה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים