Optibus – החברה ש-"מנהלת" את האוטובוסים

נושא התחבורה הציבורית עולה לכותרות בדרך כלל בגלל תלונות או אפליקציות שנועדו לשרת את הנוסעים ● הפתרון של Optibus נועד לשרת את הצד השני - חברות ההיסעים

מימין: גדי שלסקי, מנכ"ל Optibus, איתן ינובסקי, ממייסדי החברה וסמנכ"ל הפיתוח, ועופרי דגן

התחבורה הציבורית בארץ עולה פעמים רבות לכותרות – בעיקר בגלל תלונות של נוסעים על תדירות בעייתית, איחורים או ניקיון האוטובוסים, או בגלל אפליקציות בולטות בתחום, שמדווחות לנוסעים מתי האוטובוס באמת עומד להגיע.

הפעם אני כותב על חברה שפונה לצד השני של המטבע – חברות התחבורה הציבורית. אלה שצריכות פתרונות טובים כדי לעזור להן לספק את השירות על הצד הטוב ביותר.

Optibus מציעה פתרון ייחודי, קל לשימוש ובמודל עסקי נוח לחברות התחבורה הציבורית. היא מאפשרת להם חסכון משמעותי בהוצאות עם כלים נוחים לניהול העבודה.

הרעיון נולד אצל שני היזמים עמוס חג'ג' ואיתן ינובסקי. בתקופה שבה השניים למדו מדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון, הם פיתחו אלגוריתם ייחודי שיוכל לעזור בניהול נכון יותר, ויאפשר לחברות לחסוך בעלויות ולתת שירות איכותי לקהל הנוסעים.

חג'ג' וינובסקי מכרו את הפתרון לפני כשלוש שנים לחברת קווים. לאחר מכן, הם הנמיכו את עוצמת הפעילות של החברה והמשיכו בלימודיהם. אולם, לפני כשנה, כחלק מהתעניינות גוברת ועם תחילתו של שיתוף פעולה עם אגד, הוחלט על חידוש הפעילות, כאשר המטרה היא לפרוץ לשווקים בינלאומיים.

לחברות היסעים יש קושי רב להתמודד עם ריבוי הנתונים הקיימים, שמאלצים אותן לבצע תכנון מאוד מורכב של תוכניות עבודה יום יומיות: איזה אוטובוס לבחור – רגיל או דו מפרקי, מי הנהג, פקקים, תאונות, תנאי קדם להסכם מול המדינה ועוד רבים אחרים.

הפתרונות הקיימים לחברות הללו יקרים מאוד, והן נדרשות לשלם עבורם מראש, ללא בחינה מעמיקה. אלא שהבעיה העיקרית בפתרונות הקיימים היא שעיבוד הנתונים בהם אורך זמן רב, בין שעות לימים, ולאחר שנעשה, קשה מאוד לבצע בו שינויים. לפעמים, שינויים כאלה נדרשים על מנת להגיע לתוצאות תפעול יעילות.

החברה לא מוסרת פרטים רבים על הפתרון שלה, אולם מסרה שהוא נמצא בתהליך רישום פטנט. הפתרון מאפשר הזנת הנתונים וקבלה בתוך מספר שניות של תוכנית עבודה מסודרת, מה שיעיל במיוחד לצוותים שמנהלים את הפעילות ביום יום.

גדי שלסקי, בעל רקע בניהול ובפיתוח עסקי, מונה למנכ"ל החברה. לדבריו, "אנחנו מציעים פתרון איכותי בעלויות סבירות. המודל הכספי שלנו, שנשען על פעילות בענן, מאפשר לנו להציע תשלום חודשי עבור כל אוטובוס שנע בין 50 ל-100 דולרים".

"Optibus מאפשרת לחברות תחבורה ציבורית כלים לנהל את פעילות היום יום שלהן, ללא צורך בהשקעה גדולה של כסף ומשאבים בכלל בהכנת רזרבות של אוטובוסים ונהגים, על מנת לעמוד בתנאי קדם של מכרזים עליהם החברות חתומות. בנוהל רגיל, חברת תחבורה ציבורית מקבלת תוכנית עבודה, כאשר ברוב המקרים מבוצעים בה הרבה שינויים ואלתורים, ללא מחשבה מוקדמת על עלויות, על מנת להימנע מקנסות ותקלות באיכות השירות. אנחנו נותנים כלי דינמי שחברות יכולות לנסות לתקופה בעלות סבירה, ללא התחייבות לרכישה מראש במילוני דולרים, כמו מתחרים בשוק".

מה מייחד את המוצר שלכם?
"הוא כולל את אפשרות הגדרת תוכנית העבודה והניהול, אך גם מאפשר לחברות היסעים להיעזר במערכת שלנו על מנת לגשת למכרזים ולהציע תמחור תחרותי, שנשען על נתוני אמת. יש כבר מגוון חברות שזכו במכרזים תודות לשימוש במערכת שלנו".

האם אפשר יהיה לנצל את האלגוריתם שלכם לצרכים נוספים?
"בהחלט. ניתן יהיה לבצע התאמה באלגוריתם שלנו לתחומים אחרים, וכבר קיבלנו פניות בנושא. כרגע אנחנו בתהליך גיוס של מיליון דולר, מתוך מטרה לפרוץ לשווקים בינלאומיים. אנחנו מייצרים כבר הכנסות".

הוא ציין כי "נכנסנו לאקסלרטור של יבמ (IBM), מה שהעמיד לנו כלים והביא להרבה שיתופי פעולה עם חברות". יבמ סיימה את המחזור הראשון של Alpha Zone, תוכנית האצה שמציעה סיוע וליווי ללא תשלום לחברות סטארט-אפ בשלבי הפעילות המוקדמים. המחזור השני של התוכנית יחל ב-20 בנובמבר.

חוות דעת

תחום ההיסעים וניהולו הוא מהמורכבים בשוק ומעסיק חברות הסעה רבות. Optibus מציעה שירות ששני היתרונות המשמעותיים שלו הם מהירות התגובה לנתונים ושינויים ותמחור נוח לחברות, שמאפשר להן כניסה נוחה לשימוש במערכת.

החברה בחרה פתרון טכנולוגי שמציע שיטה שונה, שהחברה לא חשפה ונמצא בתהליך רישום כפטנט, על מנת להתמודד בצורה מהירה יותר עם הכמות האדירה של הנתונים.
הצלחת החברה תהיה ביכולת השיווקית להיכנס במהירות למגוון שווקים, מה שנראה שאמנם יקרה, לאור איך שהחברה בנויה.

Optibus מייצרת הכנסות מהרגע הראשון – דבר שעשוי להעמיד אותה בשנים הקרובות כמועמדת רלבנטית לרכישה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים