בעקבות דו"ח טרכטנברג: צה"ל ייאלץ לקצץ בתקציב מטה הסייבר

הפורום הישראלי לאבטחת מידע שלח מכתב לראש הממשלה ולשר הביטחון, בו הוא מזהיר מפני תוצאות קשות מבחינה קיברנטית במלחמה הבאה ● לדברי אבי וייסמן, יושב ראש הפורום, "בעוד שלאירן ולחיזבאללה יש יכולות מרשימות בתחום הסייבר, ישראל נחשבת למפגרת בנושא" ● עם זאת, גורם בכיר במערכת הביטחון אמר שאין כוונה לסגור את היחידה, שעתידה להתחיל לפעול בראשית השנה הבאה, אולם הפעילות שלה צפויה להיות מצומצמת יותר בעקבות הקיצוץ

מטה הסייבר הצה"לי, שנועד להכין את הצבא להתמודדות עם האיומים הקיברנטיים הצפויים, עלול להיות אחד הקורבנות הראשונים לקיצוץ המתוכנן בתקציב הביטחון. במערכת הביטחון מעריכים, כי בעקבות הקיצוץ, שנובע מאישורו בממשלה של דו"ח ועדת טרכטנברג, תצומצם פעילותו של המטה.

במכתב בהול ששיגר הפורום הישראלי לאבטחת מידע (IFS) לראש הממשלה – בנימין נתניהו, ולשר הביטחון – אהוד ברק, הוא קורא לא לפגוע בתהליכי ההכנות להקמת המטה, שאמור להתחיל לפעול בראשית 2012. אבי וייסמן, יושב ראש הפורום, כתב לנתניהו ולברק, כי "עם כל הכבוד לבעיות החברתיות שמדינת ישראל ניצבת בפניהן, ועם כל ההבנה לצורך להפנות לשם משאבים, אסור לפגוע בביטחון". לדבריו, "לאירן ולחיזבאללה יש כבר עתה יכולות מרשימות בתחום תקיפות הסייבר". הוא הוסיף, כי "אף שישראל אינה מצטיינת ואינה מפגרת אחרי מדינות במערב, ולמרות שיש לנו יחידות עילית מעולות המכשירות אנשי מקצוע מצוינים, בוגריהן אינם פונים לתחום הסייבר. לכן, עם כל היכולות הטכנולוגיות, בכל מה שקשור לסייבר, ישראל נחשבת למפגרת".

"כאנשי מקצוע החרדים ממלחמת סייבר לנוכח המאמצים והיכולות של אירן (ואולי אף יש להזכיר את טורקיה האיכותית), חייבים להזכיר למטה הכללי, ולקברניטי משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה, שהתוצאות מבחינה קיברנטית של המלחמה הבאה יהיו 'לא טובות' לציבור ולכלכלה", הוסיף וייסמן. "לישראל אין יכולת הגנה סבירה, אין מספיק אנשי מקצוע ואין אפילו מערך CERT לאומי, שקיים במדינות הרבה פחות מתקדמות ולאין שיעור פחות מאוימות".

ראש הממשלה ושר הביטחון החליטו על הקמת מטה הסייבר במהלך החודשים האחרונים. למעשה, הוקמו שתי יחידות סייבר – האחת אזרחית, שלא ממומנת מתקציב הביטחון, והשנייה היא יחידת הסייבר הצה"לית, שכאמור נשענת על תקציב זה. בראש המטה הצה"לי יעמוד קצין בכיר, והיא תסופח ככל הנראה לאגף התיקשוב. ההיקף התקציבי שהוקצה לטובת היחידה נאמד במאות מיליוני שקלים. לקראת תחילת פעילותה, החלה היחידה לגייס כוח אדם, והיא תתפקד כיחידת מטה לכל דבר. בנוסף, יחידות צה"ל הונחו לפעול בתיאום לקידום הגנת הסייבר, בכפיפות לראש מחלקת הגנת הסייבר.

גורם בכיר במערכת הביטחון אמר, כי אין כוונה לסגור את מטה הסייבר, "אולם על פי דיונים ראשוניים שנערכו, סביר שהפעילות תתבצע בהיקפים נמוכים יותר מכפי שתוכננו, עקב הקיצוץ המסתמן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים