"כלי סייבר שפותח על ידי מעצמה – מחר יהיה אצל הרעים"

"תמונת האיומים הולכת ומשתנה, ואנחנו מחכים תמיד לטכנולוגיות חדשות – על מנת לאמץ אותן ולעשות בהן שימוש הגנתי", אמר רב סרן גיא, ראש מדור מחקר בסייבר באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל

רב סרן גיא, ראש מדור מחקר בסייבר באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל. צילום: דובר צה"ל

"נוף האיומים משתנה מדי שני וחמישי. תמיד יש להקדיש מחשבה לכך שכלי התקפה בסייבר, שפותח אתמול על ידי מעצמה מדינתית, עלול ליפול מחר לידי אחד מהרעים, שישתמש בו נגדנו", כך אמר בראיון לאנשים ומחשבים רב סרן גיא, ראש מדור מחקר בסייבר באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל.

רס"ן גיא משרת במחלקת לומ"ר (ר"ת לוחמה מבוססת רשת) בחטיבה הטכנולוגית באט"ל. "העיסוק שלה", הסביר, "הוא בהיבטים התקשוביים של אמצעי זרוע היבשה – מחשבים טקטיים, תקשורת טקטית, אמצעי ניווט ואפליקציות המיועדות לדרג הלוחם. האתגר שלנו הוא להעלות את רמת האבטחה של אמצעי הלחימה המופעלים על ידי זרוע היבשה – מטנקים, עבור במכ"מים וכלה ברחפנים. הייחוד של המחלקה הוא בכך שהיא לא מתעסקת ברשתות ובשאר הדברים הסטנדרטיים, אלא באמצעי לחימה בעלי אילוצים משל עצמם בשדה הקרב".

לדבריו, "המטרה שלנו היא להגן לא רק על הליבה, אלא גם על הקצוות. ברור שנדרש להגן על השרתים עם המידע, אך חשוב להגן גם על אמצעי הלחימה המבוזרים בשטח".

הוא ציין כי "אנחנו לומדים כל העת מפרויקטים שונים באזרחות, כמו גם מפרויקטים אחרים בצבא. הגנה בממד הסייבר נדרשת מתחילת הפרויקט, בשלב התכנון, ועד לסיומו – לפי תפיסת Security by Design. יש להגן על כל טכנולוגיה בה נעשה שימוש באמצעי הלחימה ולמצוא לה את ההגנה המתאימה".

"כל אחד יכול לקחת טכנולוגיה – ולהכווין אותה מולנו"

לדברי רס"ן גיא, "אנחנו לא רוצים רק להגן על המערכות, אלא רוצים אבטחת מידע פונקציונלית, מאפשרת. בסופו של דבר, אנחנו מבינים שלמערכות שלנו יש חשיבות מכרעת. אסור שיהיה מצב שבו אמצעי הלחימה הללו יופעלו על ידי חיילים שיד אחת שלהם קשורה מאחורי הגב. אנחנו תמיד רואים לנגד עינינו את המשתמש שצורך את הטכנולוגיה, שיהיה לו הכי נוח לעשות זאת, ולכן נמצאים כל הזמן עם יד על הדופק: הטכנולוגיות מתפתחות ובהביטנו על האיומים, אנחנו מביטים על האויבים ועל האמצעים שלהם. אנחנו מסתכלים על המרחב ויודעים כל טכנולוגיה שקיימת היום בעולם – מישהו יכול לקחת אותה ובמאמץ קל להכווין אותה מולנו".

"המענה לכך ניתן בכמה רמות", ציין רס"ן גיא. "אנחנו נעזרים בכלים מהאזרחות ומפתחים אמצעי הגנה בעצמנו. מאחר שאיננו עוסקים בדברים סטנדרטיים, עלינו לפעול מחוץ לקופסה ולפתח בעצמנו, כאשר הדבר נדרש. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם מחלקת מצו"ב בלוט"ם שבאגף התקשוב, כמו גם עם גורמי תקשוב בזרועות האחרות, מפא"ת במשרד הביטחון ועוד. הערך של שיתופי הפעולה הללו הוא הכוח שלנו – בהעברות ידע, בהתנסות בפרקטיקות ובמתודולוגיות. חשוב להכיר גם כאלה שאיננו עובדים אתן – אני לא מאמין בסגירות".

רס"ן גיא היה בשבוע שעבר אחד מ-14 הזוכים באות למצטיינים במערך הטכנולוגי, שהוענק על ידי הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, בטקס שנערך בקריה בתל אביב. הטקס נועד להוקיר קצינים מובילים בפעילות טכנולוגית מתקדמת וחדשנית בצה"ל. הפרויקטים הזוכים באים ממגוון של תחומים: מחקר מודיעיני, תקשורת תדרים, ארכיטקטורת מידע מבצעי, עולמות חוזי וניידות, הגנה בסייבר, רובוטיקה ואוטונומיה.

לדברי רס"ן גיא, "קיבלתי את הפרס על היותי יוזם תחום ההגנה על אמצעי לחימה בזרוע היבשה. בפני חבר השופטים הוצגו עבודות שלי, החשיבה הפרויקטלית ופעילויות ברמה הרוחבית".

לסיכום, הוא אמר ש-"הצבא נתפש כגוף היררכי. אני 10 שנים במערכת ורואה את השינוי, הפתיחות והקבלה. אלה מהווים כר פורה ליוזמות ולרעיונות, לטובת פיתוח הדברים הבאים. אנחנו נערכים לעימות הבא – ואי אפשר לעשות זאת בסגירות, על בסיס העבר, אלא נדרש להביא רעיונות חדשים, על בסיס שיתוף רעיונות, דעות ויוזמות. הטכנולוגיות החדשות הן איום, אבל גם הזדמנויות, כגון בינה מלאכותית, לימודי מכונה, קריפטוגרפיה, בלוקצ'יין והגנת הפרטיות. אנחנו מחכים תמיד להופעתן של טכנולוגיות חדשות – על מנת לאמץ אותן ולעשות בהן שימוש הגנתי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים